Βόλος 28/06/2022
                                                                                                           ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

                 Ενημερωτικό κύκλο επαφών πραγματοποίησε, τις τελευταίες ημέρες, η Περιβαλλοντική Πρωτοβουλία Μαγνησίας (ΠΠΜ) για το θέμα των εγκαταστάσεων αποθήκευσης LNG στο λιμάνι του Βόλου και της κατασκευής εργοστασίου παραγωγής SRF από το Δήμο Βόλου. Σε πρώτη φάση υπήρξε συνάντηση και αλληλοενημέρωση με τους επιστημονικούς φορείς της Μαγνησίας, την Τετάρτη 22 Ιουνίου στην αίθουσα του ΤΕΕ Μαγνησίας. Χθες Δευτέρα 27 Ιουνίου είχε οριστεί συνάντηση με τους υπόλοιπους φορείς στην αίθουσα του Επιμελητηρίου Μαγνησίας. Παραβρέθηκαν οι πρώτοι 5 φορείς από τους παρακάτω που είχαν προσκληθεί:

ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΟ ΜΑΓΝΗΣΙΑΣ, ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟΥ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΥ Π.Θ., ΕΜΠΟΡΙΚΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΒΟΛΟΥ, ΕΝΩΣΗ ΓΟΝΕΩΝ ΒΟΛΟΥ, ΕΝΩΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΩΝ ΜΑΓΝΗΣΙΑΣ, ΕΝΩΣΗ ΞΕΝΟΔΟΧΩΝ ΜΑΓΝΗΣΙΑΣ, ΕΡΓΑΤΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΒΟΛΟΥ, ΛΕΣΧΗ ΕΙΔΙΚΩΝ ΔΥΝΑΜΕΩΝ ΜΑΓΝΗΣΙΑΣ, ΝΟΒ ΑΡΓΟΝΑΥΤΕΣ, ΟΕΑ-ΝΑΒ, ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟ ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΟ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ, ΠΟΔΗΛΑΤΙΚΟΣ ΟΜΙΛΟΣ ΒΟΛΟΥ, ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ, ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΤΡΑΠΕΖΟΫΠΑΛΛΗΛΩΝ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ, Ν. ΜΑΓΝΗΣΙΑΣ, ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΥΠΑΛΛΗΛΩΝ Ν. ΜΑΓΝΗΣΙΑΣ, ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΕΣΤΙΑΣΗΣ ΔΙΑΣΚΕΔΑΣΗΣ ΜΑΓΝΗΣΙΑΣ, ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΚΑΡΚΙΝΟΠΑΘΩΝ ΜΑΓΝΗΣΙΑΣ, ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΚΑΡΚΙΝΟΠΑΘΩΝ, ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΤΡΙΤΕΚΝΩΝ ΜΑΓΝΗΣΙΑΣ, ΦΛΟΓΑ ΜΑΓΝΗΣΙΑΣ, ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ ΟΤΑ ΜΑΓΝΗΣΙΑΣ, ΓΕΩΤΕΕ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ, ΕΑΣ ΒΟΛΟΥ, ΕΛΜΕ ΜΑΓΝΗΣΙΑΣ

Στη ενημέρωση με τους φορείς που πραγματοποιήθηκε χθες διατυπώθηκαν προφορικά κάποιες απόψεις και μοιράστηκε ένα έντυπο με τις παρακάτω πληροφορίες:

Εισαγωγή

Η περιοχή της Μαγνησίας είναι προνομιούχος από πλευράς φυσικού περιβάλλοντος και, μαζί με το Βόλο, προτιμώμενος τουριστικός προορισμός.

Η αποβιομηχάνιση και η οικονομική κρίση έχουν δημιουργήσει, όπως και στην υπόλοιπη Ελλάδα, ανάγκη για επενδύσεις και δημιουργία θέσεων εργασίας. Το ζήτημα είναι όμως προς ποια κατεύθυνση πρέπει να είναι αυτές; Τα τελευταία χρόνια, ειδικότερα στο Βόλο, έχουν γίνει επιλογές που δεν συμβαδίζουν με τη διατήρηση της υγείας του φυσικού περιβάλλοντος και των κατοίκων. Η ευθύνες είναι πρώτα της κεντρικής διοίκησης αλλά ευθύνες έχει και η τοπική πολιτική ηγεσία. Η ατμοσφαιρική ρύπανση της πόλης του Βόλου, η καύση σκουπιδιών από την ΑΓΕΤ και η προοπτική δημιουργίας εργοστασίου παρασκευής SRF από το Δήμο Βόλου και εγκαταστάσεων αποθήκευσης υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) στο λιμάνι του Βόλου, συνιστούν ένα εφιαλτικό κοκτέιλ για τους κατοίκους της πόλης και θα αποτελέσουν πλήγμα για τον τουρισμό. Θα αναφερθούμε βασικά στα δύο τελευταία αυτά προβλήματα.

Εγκαταστάσεις LNG

Είναι τερματικές, πλωτές, δεξαμενές αποθήκευσης υγροποιημένου φυσικού αερίου (FSRU-LNG). Το φυσικό αέριο εξάγεται από το υπέδαφος και γίνεται υγρό στην πολύ χαμηλή θερμοκρασία -163°C με πίεση μιας ατμόσφαιρας. Μεταφέρεται  από τον τόπο παραγωγής και υγροποίησης στους σταθμούς FSRU με ειδικά τεράστια πλοία άνω των 300 μ, Αποθηκεύεται προσωρινά σε υγρή μορφή μέχρι να δοθεί στην κατανάλωση, οπότε πάνω στις εγκαταστάσεις FSRU γίνεται η μετατροπή του υγρού σε αέριο μέσης πίεσης. Αυτό απαιτεί καθημερινή άντληση χιλιάδων λίτρων θαλασσινού νερού, το οποίο επιστρέφει στην θάλασσα σε πολύ χαμηλή θερμοκρασία, με ανάλογες επιπτώσεις. Συνεχής είναι επίσης η διαρροή στην ατμόσφαιρα  μικρού μέρους της αποθηκευμένης  ποσότητας LNG (κύριο συστατικό το μεθάνιο που συμβάλει στο φαινόμενο του θερμοκηπίου), το οποίο μετατρέπεται σε αέριο, έτσι ώστε να διατηρηθεί η υπόλοιπη (μεγάλη) ποσότητα σε υγρή μορφή, μέχρι την ώρα που θα οδηγηθεί στην κατανάλωση με τη μορφή αερίου. Οι εγκαταστάσεις FSRU κατατάσσονται στην κατηγορία πολύ υψηλού κινδύνου και η λειτουργία τους διέπεται από  πολύ  αυστηρούς κανόνες ασφαλείας που ορίζει η Ευρωπαϊκή «ΟΔΗΓΙΑ SEVEZO III».

Η ΠΠΜ εκτιμά ότι μια τέτοια εγκατάσταση δεν πρέπει να λειτουργήσει σε μια κλειστή και αβαθή θάλασσα, όπως είναι ο Παγασητικός Κόλπος. Εκτός από τους κινδύνους που υπάρχουν από μια πιθανή έκρηξη, ιδιαίτερα σε εμπόλεμη περίοδο, αποτελεί αισθητική και ουσιαστική υποβάθμιση του περιβάλλοντος με επιπτώσεις στον τουρισμό. Επιπλέον η συχνή   τροφοδοσία του FSRU αλλά και  το πήγαινε-έλα των πλοίων και η προσέγγισή τους για ανεφοδιασμό με LNG, (προκειμένου να το χρησιμοποιούν ως κύριο καύσιμο), θα επιφέρει αλλοίωση των συνθηκών ζωής στο ευαίσθητο θαλάσσιο οικοσύστημα του Παγασητικού. Οι επιπτώσεις αυτές θα είναι αθροιστικές.

Σχετικά με τις εγκαταστάσεις αυτές η ΠΠΜ έχει κάνει ένσταση στη Ρ.Α.Ε. και αναμένει τα αποτελέσματα.

Εργοστάσιο παρασκευής SRF

Αυτή τη στιγμή λειτουργούν τα εξής εργοστάσια επεξεργασίας αποβλήτων. Στην Κοζάνη (ΔΙΑΔΗΜΑ), στα Γιάννενα (για Ήπειρο), στις Σέρρες (1,5 χρόνο), στην Ηλεία (1 χρόνο) και στην Αλεξανδρούπολη (2 μήνες). Αυτά έχουν σχεδιαστεί για πράσινο και καφέ κάδο(για οργανικά, κλαδιά φύλλα κλπ), όμως δεν υπάρχουν καφέ κάδοι συλλογής! Το Σεπτέμβριο θα λειτουργήσει εργοστάσιο στη Θήβα που θα επεξεργάζεται πράσινο, καφέ και μπλε κάδο (τρία ρεύματα). Συντόμως δημοπρατούνται τρεις νέες μονάδες με ΣΔΙΤ, σε Φυλή και Σχιστό (760 εκατομ), Κεντρική Μακεδονία (100 εκατομ.). Σύντομα δημοπρατείται η Πάτρα (55 εκατομ.) και ακολουθούν Βόλος, Λάρισα, Χαλκίδα, Λαμία. Το υπουργείο Περιβάλλοντος προκήρυξε διεθνή διαγωνισμό για ανάθεση μελέτης σκοπιμότητας, για την «ενεργειακή αξιοποίηση» (την καύση δηλαδή) των σκουπιδιών. Όμως η χρηματοδότηση από την Ε.Ε. για παραγωγή RDF/SRF (για καύση) είναι στον αέρα. Δεν θα υπάρξει χρηματοδότηση από την ΕΕ αφού δεν προηγείται η απαιτούμενη ανακύκλωση. Ίσως όμως αποφασιστεί η χρηματοδότηση αυτή να προκύψει από εθνικούς πόρους αλλά μετά θα έρθουν τα πρόστιμα από την ΕΕ. Η ΕΕ, θέλει βέβαια τις μονάδες επεξεργασίας απορριμμάτων, όπως και εμείς, για να μην συνεχιστεί η απαράδεκτη κατάσταση με τα ΚΔΑΕ (συνεχείς φωτιές). Η Ε.Ε. (Ρέτζιο) έχει πλήρη γνώση για το τί συμβαίνει στην Ελλάδα. Η ανακύκλωση είναι στο 20% (Βόλος 5%). Το υπόλοιπο 80% αποτελεί το λεγόμενο σύμμεικτο (πράσινος κάδος). Από αυτό 10-15% ανακυκλώνεται, το 35-45% αποτελεί κακό οργανικό (CLO) και το 40% οδηγείται για θάψιμο ή γίνεται SRF για τσιμεντοβιομηχανίες.

Από το 2020 ισχύει το Εθνικό Σχέδιο Διαχείρισης Απορριμμάτων (ΕΣΔΑ) το οποίο είναι καλό (όπως και το προηγούμενο επί Φάμελλου) αλλά δεν εφαρμόζεται. Όχι μόνο αυτό αλλά ο σχεδιασμός του Υπουργείου, παρά το ΕΣΔΑ, ευνοεί την καύση και μάλιστα σε τσιμεντοβιομηχανίες! Οι οποίες όταν το δέχονται, το κάνουν «με το αζημίωτο» (55€ τον τόνο)!

Όλα αυτά θα κοστίσουν στη χώρα μας. Γιατί οι στόχοι που έχουν τεθεί από την Ε.Ε. προβλέπου για το 2025 55% ανακύκλωση, για το 2030 60% και για το 2035 65%. Πώς θα πετύχουμε αυτούς τους στόχους αφού τώρα είμαστε στο 20% και δεν κάνουμε τίποτα για την προώθηση της ανακύκλωσης αλλά επιλέγουμε την καύση; Προφανώς στη χώρα μας θα επιβληθούν υπέρογκα πρόστιμα που θα επιβαρυνθεί κάποια επόμενη κυβέρνηση, άρα οι πολίτες.

Ήδη από τη 1/1/2022 πληρώνουμε πρόστιμο 20€/τόνο (τέλος ταφής) για ότι θάβεται στη χωματερή.

Για τους παραπάνω λόγους είναι πιστεύουμε κατανοητό γιατί λέμε όχι στη δημιουργία εργοστασίου παρασκευής SRF από το Δήμο Βόλου, το οποίο θα επιβαρύνει ενδεχόμενα ακόμα περισσότερο την ατμόσφαιρα του Βόλου.

Τις επόμενες μέρες θα γίνει στην Αλεξανδρούπολη Συνέδριο του Δικτύου των ΦοΔΣΑ με τη συμμετοχή και των Ευρωπαίων οι οποίοι, ελπίζουμε, να συνετίσουν την Ελληνική Κυβέρνηση. Η ΠΠΜ θα είναι παρούσα στο Συνέδριο.