Βόλος 17/12/2020
ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
Και να που έφτασαν, για πολλοστή φορά, στην πόλη του Βόλου και της Ν. Ιωνίας οι ποδηλατοδρόμοι της Δημοτικής Αρχής Βόλου. Αυτή τη φορά ανατίθεται η κατασκευή που αφορά στην «Επέκταση του δικτύου ποδηλατοδρόμων στον αστικό ιστό της πόλης του Βόλου και της Ν. Ιωνίας», με προϋπολογισμό δαπάνης 1.465.000.00€, χρηματοδοτούμενο από το ΕΣΠΑ 2014-2020, το οποίο εκπνέει και ας τρέξουμε και ότι πάρουμε!
Απευθυνόμαστε στους ενεργούς ποδηλάτες, όσους γνωρίζουν την πόλη και δεν τη βλέπουν από το παράθυρο του αυτοκινήτου τους και όσουςείναι σκεπτόμενοι και ενδιαφερόμενοι για το τόσο σοβαρό θέμα, που εν συντομία αποτελεί μέρος αυτού που ονομάζεται «βιώσιμη αστική κινητικότητα», για την οποία πολλοί άνθρωποι αυτής της πόλης παλεύουν και αγωνίζονται εδώ και χρόνια.
Και ας αρχίσουμε εν συντομία παίρνοντας βασικά σημεία από  αυτό το έργο, που η κατάληξή του δεν θα έχει καμιά μα καμιά πρακτική εφαρμογή και σημασία (αναστάτωση θα φέρει) για την πόλη μας όπως έχει σχεδιαστεί και προφανώς επιθυμούν να  εφαρμοστεί.
Δεν υφίσταται συνολικός σχεδιασμός δικτύου ποδηλατοδρόμων που να λαμβάνει υπόψη του τα κυκλοφοριακά δεδομένα των περιοχών παρέμβασης, τα χαρακτηριστικά των οδών (πλάτος οδών και πεζοδρομίων) σε περιοχή κατοικίας με αυξημένες ανάγκες για στάθμευση οχημάτων κλπ. Ας δουν οι συμπολίτες μας π.χ. την περίπτωση της οδού Κασσαβέτη (από Ρήγα Φεραίου έως Δημητριάδος) και της οδού Ρήγα Φεραίου  (από Κασσαβέτη έως Ιωλκού)  συνολικού μήκους 1400 μέτρων. Καταργείται μια σειρά θέσεων στάθμευσης ή αλλιώς η δυνατότητα στάθμευσης για περισσότερα από 300 οχήματα! Ποιά είναι η πρόβλεψη της δημοτικής αρχής του κ. Μπέου για τους κατοίκους αυτής της περιοχής; Να παρκάρουν λοξά, επί της Ρήγα Φεραίου, γεγονός που θα δημιουργήσει περισσότερα προβλήματα.
Ο σχεδιασμός γιατί δεν λαμβάνει υπόψη, για παράδειγμα, την ύπαρξη πεζοδρομίων σημαντικού πλάτους επί των οδών (π.χ. Κασσαβέτη ή Ρήγα Φεραίου) ώστε να κατασκευαστεί επί του πεζοδρομίου ο ποδηλατόδρομος (αυτό έχει προταθεί στο παρελθόν από σοβαρούς μελετητές), αντί να οριοθετηθεί λωρίδα ποδηλάτου με βαφή επί του οδοστρώματος καταργώντας τόσες θέσεις στάθμευσης!
Θα πρέπει να γνωρίζουν όλοι ότι ο ποδηλατοδρόμος θα οριοθετείται με βαφή(!) από θερμοπλαστικό ή ψυχροπλαστικό υλικό, που σημαίνει ότι η διάρκεια του μπογιατίσματος ΔΕΝ θα είναι πάνω από 3 έως 4 έτη, με ότι αυτό σημαίνει για το κόστος επαναβαφής, αν δεν αντιληφθούν βέβαια το λάθος αυτής της παρέμβασης, εκτός και ανεκτιμούν ότι δεν θα βρίσκονται τότε στη διαχείριση της πόλης. Σημαίνει όμως και επικινδυνότητα αφού οι χρήστες των ποδηλατοδρόμων θα είναι εκτεθειμένοι, λόγω της μη οριοθέτησης (ποδηλατόδρομος π.χ. στο επίπεδο του πεζοδρομίου, ύπαρξη διαχωριστικής ζαρντινιέρας κλπ.). Τα αυτοκίνητα είναι κάτι περισσότερο από αυτονόητο ότι θα κάνουν χρήση  αυτού του χώρου, προσωρινά ή και μόνιμα, καθώς δεν υπάρχει εναλλακτική πρόταση για την εξυπηρέτηση των αναγκών στάθμευσης των μονίμων κατοίκων, στην πράξη, θα γίνει η κατάργηση του ποδηλατοδρόμου, κάτι που το έχουμε ξαναδεί!
Ας μας πουν για την σύνδεση του υπό κατασκευή ποδηλατοδρόμου, με το υποτιθέμενο υφιστάμενο δίκτυο  της οδού Φιλιππίδη (παρόχθια του χειμάρρου Αναύρου), που απέχει μισό χιλιόμετρο από την Κασσαβέτη, είναι αμφίδρομης κυκλοφορίας ποδηλάτου, βαμμένος με μπογιά, όπως και επί της οδού Ρήγα Φεραίου, οι οποίοι ΠΟΤΕ δεν λειτούργησαν ως ποδηλατόδρομοι, ενώ αποτέλεσαν υπέροχες θέσεις στάθμευσης αυτοκινήτων και κάδων σκουπιδιών και αυτό γιατί απλά ήταν οριοθετημένοι με μπογιά! Ζωντανό παράδειγμα για το τί περιμένει και το εν λόγω έργο!
Ας μας πουν για την σύνδεση του υπό κατασκευή ποδηλατοδρόμου, με το υποτιθέμενο υφιστάμενο δίκτυο  της οδού Φιλιππίδη (παρόχθια του χειμάρρου Αναύρου), που απέχει μισό χιλιόμετρο από την Κασσαβέτη, είναι αμφίδρομης κυκλοφορίας ποδηλάτου, βαμμένος με μπογιά, όπως και επί της οδού Ρήγα Φεραίου, οι οποίοι ΠΟΤΕ δεν λειτούργησαν ως ποδηλατόδρομοι, ενώ αποτέλεσαν υπέροχες θέσεις στάθμευσης αυτοκινήτων και κάδων σκουπιδιών και αυτό γιατί απλά ήταν οριοθετημένοι με μπογιά! Ζωντανό παράδειγμα για το τι περιμένει και το εν λόγω έργο!
Θεωρούμε ότι είναι απαραίτητο στο σχεδιασμό και την κατασκευή των κυκλικών κόμβων να λαμβάνεται πρόνοια για την εξυπηρέτηση του ποδηλάτου και των ΑΜΕΑ.
Κλείνοντας υπενθυμίζουμε στη δημοτική αρχή και επισημαίνουμε στους συμπολίτες μας ότι οι ποδηλατοδρόμοι όπως προτείνονται να κατασκευαστούν ή αλλιώς μπογιατιστούν, είναι καταδικασμένοι να μην τύχουν αποδοχής όπως εν συντομία αναλύσαμε.
Το ΦΕΚ 1053/2016 περιλαμβάνει ενδιαφέροντες σχεδιασμούς παρέχοντας ασφάλεια στους ποδηλάτες, αλλά και στους υπόλοιπους χρήστες του δημόσιου χώρου, που είναι ο δρόμος και τα πεζοδρόμια. Απαιτούν όμως σοβαρές και όχι ευκαιριακές και στο πόδι μελέτες, που θα λαμβάνουν υπόψη  την ελληνική κυκλοφοριακή πραγματικότητα και δεν αποτελούν αποτυπώσεις επί χάρτου, μέσα από τη γυάλα του γραφείου και του υποτιθέμενου παραγόμενου «έργου». Αυτό κάνουν όσοι είναι  σοβαροί νοικοκυραίοι και έχουν στόχο να αξιοποιήσουν τις ευκαιρίες χρηματοδότησης προς όφελος της πόλης και των πολιτών.