ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ ΠΑΝΔΟΙΚΟ

«ΕΘΝΙΚΗ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ ΓΙΑ ΤΑ ΔΑΣΗ»;

Ή

ΚΑΤΑΣΤΡΑΤΗΓΗΣΗΣ ΤΟΥ ΣΥΝΤΑΓΜΑΤΟΣ;

 

            Έληξε, το Σάββατο 15 Σεπτεμβρίου 2018, η δημόσια διαβούλευση για τη θέσπιση Απόφασης του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας (ΥΠΕΝ), με τίτλο: «Σχέδιο Εθνικής Στρατηγικής για τη Δασοπονία (2018-2038)»(!!!) και παράτιτλο «Εθνική Στρατηγική για τα Δάση»(!!!). Με τον τρόπο αυτό, όσοι δεν αντιλήφθηκαν ή δεν θέλουν να αντιληφθούν ότι ο πρώτος στρατηγικός στόχος της κρατικής φροντίδας για τα δάση είναι η προστασία τους και ότι, χωρίς αυτόν το στόχο, οποιαδήποτε «στρατηγική δασοπονίας» είναι εξ ορισμού αντίθετη με το Σύνταγμα, είναι έτοιμοι, πλανώμενοι ή μη, να συμμετέχουν σε αντιδασικά στρατηγήματα.

            Το ΠΑΝΔΟΙΚΟ έκρινε ότι το παραπάνω εγχείρημα του ΥΠΕΝ αποτελεί το αντισυνταγματικό, αλλά και θλιβερό επιστέγασμα μιας σειράς δασοκτόνων νομοθετικών πρωτοβουλιών και, ιδίως, Αποφάσεων του Υπουργείου αυτού (με ή και χωρίς νομοθετική εξουσιοδότηση), που εκδόθηκαν από το Μάιο του 2016 και μέχρι σήμερα, αλλά ακόμα και παλιότερα. Οι Αποφάσεις αυτές, υπό το πρόσχημα μίας ανέφικτης, αποδεδειγμένως, επίσπευσης των διαδικασιών σύνταξης και κύρωσης των Δασικών Χαρτών, ως «αναπτυξιακού εργαλείου», σε μία χώρα χειμαζόμενη από την οικονομική κρίση, οδηγούν σε μιαν επικινδύνως ελλιπή και εσφαλμένη αποτύπωση του δασικού πλούτου της, στο βαθμό που τα καταστροφικά αποτελέσματα της επίσπευσης δεν είναι αναστρέψιμα, κυρίως στις περιπτώσεις που μπορούν να υπηρετήσουν επενδύσεις, ευαγγελιζόμενες την ανάπτυξη. Με αυτές τις Αποφάσεις δρομολογήθηκαν (α) η νομιμοποίηση της αυθαίρετης δόμησης μέσα στα δάση, (β) η νομιμοποίηση των παράνομων εκχερσώσεων, καθώς και η εξαγορά και η επ’ αόριστον αγροτική εκμετάλλευση, σε εξευτελιστικές τιμές και με πολλές δόσεις της εκχερσωμένης δασικής γης, (γ) η θυσία των δασών και των δασικών εκτάσεων στο βωμό της συγκάλυψης των αμαρτιών του ΟΣΔΕ (Ολοκληρωμένου Συστήματος Διαχείρισης και Ελέγχου), (δ) η διαδικασία για την εξαίρεση των λεγόμενων πεδινών χορτολιβαδικών εκτάσεων, καθώς και μεγάλου μέρους των τεχνητών δασικών φυτειών από τη δασική προστασία, (ε) η ποικιλότροπη (διαμέσου των Τεχνικών Προδιαγραφών σύνταξης των Δασικών Χαρτών και της διαδικασίας θεώρησης, ανάρτησης και κύρωσής τους) υποβάθμιση ή αδρανοποίηση της κρατικής υποχρέωσης για αναδάσωση των καμένων, αποψιλωμένων και κατεστραμμένων με άλλους τρόπους δασών κ.ά.. Και όλα αυτά, υπό καθεστώς αποκλεισμού των περιβαλλοντικών οργανώσεων από τη διαδικασία των Αντιρρήσεων των Δασικών Χαρτών, με τη θέσπιση οικονομικά απαγορευτικού αναλογικού «τέλους» (ουσιαστικά αποτρεπτικού παραβόλου, ευθέως αναλόγου προς το εμβαδόν των δασικών εκτάσεων που οι οργανώσεις θα αποφάσιζαν να προστατεύσουν!).

            Αναρωτιόμαστε ποιά «Εθνική Στρατηγική για τα Δάση» μπορεί να υπάρξει με τους Δασικούς Χάρτες, οι οποίοι (α) αναρτώνται με τις «κίτρινες τρύπες» των αμφισβητούμενων «πολεοδομικών σχεδίων» και τις «μωβ τρύπες» των λεγόμενων «οικιστικών πυκνώσεων», (β) κυρώνονται μερικά με τις κίτρινες και μωβ «οικιστικές» τρύπες, τις υπό εκκρεμότητα εκχερσωτικές «τρύπες», τις «τρύπες» των Αντιρρήσεων και τις «τρύπες» της παράλληλης-αντισυνταγματικής διαδικασίας των λεγόμενων «προδήλων σφαλμάτων», όταν αυτά κινούνται σε δασοφάγο τροχιά και (γ) επιβάλλουν την ηρωική, κυριολεκτικά, υπεράσπιση των δασών και των δασικών εκτάσεων, από τους ιδιώτες δικηγόρους, που, ως μέλη των Επιτροπών Εξέτασης Αντιρρήσεων, καλούνται, με αμοιβή σαράντα πέντε ευρώ (45€), ανά συνεδρίαση και υπό ασφυκτικά χρονικά περιθώρια, να εφαρμόσουν τις διατάξεις του άρθρου 24 και του άρθρου 117 παρ. 3 του Συντάγματος, ενώ στο Συμβούλιο της Επικρατείας εκκρεμούν (i) το μείζον ζήτημα της σύγκρουσης της διαδικασίας κατάρτισης του Εθνικού Κτηματολογίου με τη διαδικασία κύρωσης των Δασικών Χαρτών, (ii) το μείζον ζήτημα της κρίσης, από τη Μείζονα Ολομέλειά του, της αντισυνταγματικότητας ή μη των ρυθμίσεων για λεγόμενες «οικιστικές πυκνώσεις» και (iii) το μείζον ζήτημα της κρίσης, από την μείζονα Ολομέλειά του, της αντισυνταγματικότητας ή μη του χαρακτηρισμού του παραθαλάσσιου δάσους του «ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ» (που αποτυπώνεται στους θεωρημένους, αλλά μη αναρτηθέντες Δασικούς Χάρτες της περιοχής), ως «τεχνητής δασικής φυτείας», από την Τεχνική Επιτροπή Εξέτασης Αντιρρήσεων Πειραιά.

Το ΠΑΝΔΟΙΚΟ, έχοντας προσφύγει στο Συμβούλιο της Επικρατείας, ως υπέρτατο θεματοφύλακα της συνταγματικής προστασίας της δασικής γης, κατά των προαναφερόμενων κανονιστικών και ψευδοερμηνευτικών Αποφάσεων του ΥΠΕΝ, οι οποίες εκδόθηκαν ιδίως την τελευταία διετία, θεώρησε ότι δεν έχει κανένα νόημα η συμμετοχή του στη δημόσια διαβούλευση της επίμαχης Υπουργικής Απόφασης «Σχέδιο Εθνικής Στρατηγικής για τη Δασοπονία (2018-2038)». Ωστόσο, έχει να δηλώσει τα εξής: (α) Συμφωνεί με όσες οικολογικές οργανώσεις, όπως η Ελληνική Εταιρεία Περιβάλλοντος Πολιτισμού (ΕΛΕΤ)(βλ. http://www.opengov.gr/minenv/?c=26091), που έχουν εκφράσει την ξεκάθαρη και πλήρη αντίθεσή τους προς την εν λόγω κανονιστική πρωτοβουλία, σε μια χώρα χωρίς Δασικούς Χάρτες και χωρίς Δασολόγιο, (β) Συμπορεύεται με το Επιμελητήριο Περιβάλλοντος και Βιωσιμότητος, υιοθετώντας απολύτως τις εύστοχες και καίριες παρατηρήσεις του για την πρόδηλη αντισυνταγματικότητα της επίμαχης Υπουργικής Απόφασης και για τις άκρως επιζήμιες συνέπειές της στην επιβαλλόμενη από το Σύνταγμα προστασία των δασών και των δασικών εκτάσεων (βλ. http://www.opengov.gr/minenv/?c=26205 ) και (γ) Αποδίδει τον προσήκοντα, για την περίσταση, σεβασμό, σε οποιαδήποτε πρόταση οποιουδήποτε επιστημονικού, κοινωνικού ή πολιτικού φορέα για ένα «Σχέδιο Εθνικής Στρατηγικής για τη Δασοπονία», υπό την αυτονόητη και απαράβατη παραδοχή ότι η θεσμοθέτηση του Σχεδίου αυτού προϋποθέτει τους (ανύπαρκτους, προς το παρόν) Δασικούς Χάρτες και το (ανύπαρκτο, προς τον παρόν) Δασολόγιο, όπως ακριβώς επιτάσσει το Σύνταγμα. Διαφορετικά, οποιοδήποτε «Σχέδιο Στρατηγικής για τα Δάση», αν δεν κινείται στο χώρο της «εικονικής πραγματικότητας», εγκυμονεί, ολοφάνερα, τον πραγματικό ορατό κίνδυνο της καταστρατήγησης της συνταγματικής προστασίας των Δασών.

Το ΠΑΝΔΟΙΚΟ διαφωνεί, με την άποψη άλλων οικολογικών οργανώσεων που θεώρησαν ότι το επίμαχο Σχέδιο Υπουργικής Απόφασης «αποτελεί μια εξαιρετικά σημαντική πρωτοβουλία» και το χαρακτήρισαν «ιδιαίτερα αξιέπαινο», αναφέροντας ότι «μία τυπική υποχρέωση κατάρτισης σχεδίου στρατηγικής ανάπτυξης της δασοπονίας της χώρας, αξιοποιήθηκε για την κατάρτιση ολοκληρωμένης εθνικής στρατηγικής για τα δάση». Επίσης με τις απόψεις των Κυνηγετικών Συλλόγων που βλέπουν το δάσος από τη σκοπιά της «ρεζέρβας» θηραμάτων.

Τέλος το ΠΑΝΔΟΙΚΟ θεωρεί ότι η παραπάνω Υπουργική Απόφαση που κατάρτισε το ΥΠΕΝ αποτελεί ευθέως αντισυνταγματική και παράνομη διαδικασία και ως τέτοια θα την αντιμετωπίσει.

Η Επταμελής Γραμματεία του ΠΑΝΔΟΙΚΟ