ΤΟ ΚΙΝΗΜΑ ΕΛΕΥΘΕΡΗΣ ΔΙΕΛΕΥΣΗΣ ΚΟΡΥΦΩΝΕΤΑΙ ΣΕ ΟΛΗ ΤΗ ΧΩΡΑ

Διόδια: τα πήρανε αμπάριζα

Στην Ελευσίνα

Της ΓΕΩΡΓΙΑΣ ΔΑΜΑ

«Οργανωνόμαστε». Και «Δεν πληρώνουμε διόδια-Δεν πληρώνουμε την κρίση τους» ήταν το σύνθημα στους σταθμούς των διοδίων. Χθες το μεσημέρι τα διόδια παρέμεναν ανοιχτά στην Εθνική και για πρώτη φορά στην Αττική οδό. Και η διέλευση των αυτοκινήτων ελεύθερη. Δίχως αντιδράσεις της αστυνομίας που ήταν παρούσα.

Η εκκίνηση

Ανθρωποι άγνωστοι μεταξύ τους και διαφορετικών ηλικιών συγκεντρώθηκαν στις τρεις το μεσημέρι στα διόδια της Ελευσίνας. Εσφιγγαν τα χέρια, μοίραζαν πανό και φέιγ-βολάν. Στάθηκαν μπροστά στις ανοιχτές μπάρες φωνάζοντας «περάστε ελεύθερα» στους απορημένους οδηγούς.

«Το κίνημά μας βασίζεται στην άμεση δημοκρατία. Είναι βαθιά πολιτικοποιημένο αλλά όχι κομματικοποιημένο. Συμμετέχει όποιος θέλει εκτός από φασίστες και ρατσιστές» λέει ο συντονιστής της κίνησης, γιατρός Βασ. Παπαδόπουλος.

Οι άνθρωποι με τα μπλουζάκια που έγραφαν «Οχι διόδια» είναι εργαζόμενοι, άνεργοι, νέοι, επαγγελματίες διαφόρων κλάδων, αγρότες, αυτοκινητιστές. Ενας αστυνομικός κι ένας στρατιωτικός λένε πως αποφάσισαν να συμμετάσχουν στις επιτροπές κατοίκων της περιοχής τους.

«Είμαστε η μοναδική χώρα όπου οι οδηγοί προπληρώνουν τέλη για δρόμους που δεν έγιναν ακόμα», λέει ο Σωτήρης που έκανε τις πρώτες καταγγελίες στο Συνήγορο του Πολίτη ήδη από το 2004.

«Μας ωθεί η αδικία. Αντιδρούμε στη μείωση μισθών και στην αύξηση των διοδίων» απαντούν οι νεότεροι.

«Μια χούφτα άνθρωποι αποφασίσαμε πριν από 15 μήνες ν’ αντιδράσουμε στη ληστεία και τη γενικότερη επιδρομή που εξαπέλυσαν με αφορμή την ομηρία της χώρας από το Μνημόνιο» προσθέτει ο γιατρός Γ. Κοσμόπουλος. Υποστηρίζει ότι τα διόδια αποτελούν την αιχμή του δόρατος και ότι θ’ ακολουθήσουν αρνήσεις πληρωμών προς τις τράπεζες, τη ΔΕΗ, τα σουπερμάρκετ.

Στην Αττική οδό

Μπροστά πήγαιναν τα φορτηγά, πίσω τους αυτοκίνητα και μηχανές. Το κομβόι από την Ελευσίνα μπήκε στην Αττική οδό. Περνώντας ελεύθερα και τα διόδια της Αττικής οδού, για πρώτη φορά. *

!

Δυναμικό ήταν το «παρών» και στους σταθμούς διοδίων της υπόλοιπης χώρας.

Σε Μάλγαρα, Λεπτοκαρυά, Πολύμυλο, Μοσχοχώρι, Μακρυχώρι, Πυργετό, Ρίο, Ζευγολατιό, Νεστάνη και Ισθμό οι οδηγοί υποδέχτηκαν με ενθουσιασμό τις κινητοποιήσεις και περνούσαν από τις ανοιχτές μπάρες για πάνω από δύο ώρες

ΤΟ ΚΙΝΗΜΑ ΕΛΕΥΘΕΡΗΣ ΔΙΕΛΕΥΣΗΣ ΚΟΡΥΦΩΝΕΤΑΙ ΣΕ ΟΛΗ ΤΗ ΧΩΡΑ

Στις Αφίδνες

Του ΔΗΜΗΤΡΗ ΡΟΥΤΣΩΝΗ

Ανοιξαν οι μπάρες των διοδίων σε όλη την Ελλάδα. Στις Αφίδνες (Κιούρκα) οι κάτοικοι μαζεύτηκαν από τις 3 το απόγευμα, κρατώντας πανό και μοιράζοντας αυτοκόλλητα με το σύνθημα «δεν πληρώνουμε» στους διερχόμενους οδηγούς.

Η κίνηση αυξανόταν όσο περνούσε η ώρα κυρίως λόγω των απροσδόκητα πολλών οδηγών που ανταποκρίθηκαν στο χθεσινό κάλεσμα. «Πρόκειται για μια μικρή, ανέξοδη επανάσταση του καθενός από μας ενάντια σε ένα σύστημα που στοχεύει στο υπερκέρδος», λέει ο Στράτος Λουπάτατζης, εκ των «πρωτεργατών» του κινήματος και που ουκ ολίγες φορές έχει βρεθεί σε αντιπαράθεση με τους υπευθύνους της εταιρείας σε διαδρόμους δικαστηρίων. «Οταν ο πολίτης που επί χρόνια είναι συνεπής έναντι της πολιτείας, απελευθερωθεί από τον φόβο του και συνειδητοποιήσει πως κάποιοι άλλοι δεν είναι το ίδιο συνεπείς έναντι του ιδίου, τότε είναι έτοιμος για αυτό το μικρό, αλλά συνάμα μεγάλο βήμα. Τη στιγμή μάλιστα που τον πνίγει το δίκαιο αλλά και η κρίση που άλλοι δημιούργησαν», προσθέτει.

Οι υπάλληλοι του σταθμού, πολλοί από τους οποίους καθημερινά έρχονται σε επαφή με οδηγούς που αρνούνται να πληρώσουν, βρίσκονται σε δύσκολη θέση, κλεισμένοι στα κουβούκλια. Τα οχήματα διέρχονται ελεύθερα, οι μπάρες είναι σηκωμένες από νωρίς το απόγευμα και θα μείνουν έτσι έως ότου σκοτεινιάσει. Ανδρες της Τροχαίας ρυθμίζουν την κίνηση στις λωρίδες κυκλοφορίας αφού πολλοί οδηγοί σταματούν για να ενωθούν με το πλήθος σταθμεύοντας Ι.Χ. και φορτηγά όπου βρουν.

2.200 ευρώ το χρόνο

«Αρνούμαστε να πληρώσουμε την κρίση τους», λέει κάτοικος, δείχνοντας ταυτόχρονα τις σιδερένιες κατασκευές που τοποθετήθηκαν την προηγούμενη εβδομάδα στις μπάρες έτσι ώστε να είναι δύσκολη η ανασήκωσή τους. «Κάποιοι σταθμοί, όπως των Αφιδνών, έχουν στις εγκαταστάσεις τους κτίσματα που έχουν κριθεί παράνομα από την πολεοδομία», συμπληρώνει. «Και το ότι η Τροχαία, της οποίας το κτίριο κρίθηκε επίσης ακατάλληλο, μεταφέρθηκε, αλλά τα διόδια μένουν ακλόνητα -με τα τέλη διέλευσης να αυξάνονται συχνά- αυτό λέει πολλά», προσθέτει. Ο ίδιος και η σύζυγός του πληρώνουν 2.200 ευρώ τον χρόνο για να μετακινηθούν από και προς τις δουλειές τους και για να μεταφέρουν τα παιδιά τους σε σχολεία, φροντιστήρια και αθλητικές εγκαταστάσεις.

Ελευθεροτυπία, Δευτέρα 10 Ιανουαρίου 2011