ΔΥΟ ΝΕΟΙ ΣΤΑΘΜΟΙ ΣΕ ΑΣΕΑ ΚΑΙ ΘΕΡΜΟΠΥΛΕΣ * ΑΚΟΜΑ 12 ΕΩΣ ΤΟ 2014

Διόδια: αυξάνεσθε και πληθύνεσθε

Της ΧΑΡΑΣ ΤΖΑΝΑΒΑΡΑ

Θα «πήξουμε» στα διόδια! Από τα ξημερώματα της Τρίτης ξεκινά η λειτουργία δύο νέων σταθμών, στην Αγία Τριάδα Θερμοπυλών και την Ασέα Αρκαδίας, κοντά στη Μεγαλόπολη. Ως την ολοκλήρωση των έργων στους εθνικούς δρόμους το 2014, με βάση τις συμβάσεις του 2007, προβλέπονται άλλοι 12 νέοι σταθμοί διοδίων. Θα προηγηθεί η Εγνατία οδός, που θα μπει στο σύστημα ώς την άνοιξη, με τουλάχιστον πέντε, από τους συνολικά 12 χωροθετημένους σταθμούς.

Με την προσθήκη του νέου σταθμού, οι οδηγοί ΙΧ που κάνουν ολόκληρη τη διαδρομή Αθήνα-Θεσσαλονίκη θα πληρώνουν 21,15 ευρώ (42,30 με επιστροφή!) στα διόδια, έναντι 19,60 σήμερα, αφού από τις 16 του μηνός ακρίβυναν και τα Μάλγαρα. Για τον ίδιο λόγο, αυτοί που κινούνται με ΙΧ στην Κορίνθου-Τρίπολης-Μεγαλόπολης θα καταβάλλουν 6,30 ευρώ έναντι 3,30 σήμερα. Στον συγκεκριμένο αυτοκινητόδρομο, εκτός από τον νέο σταθμό, αυξάνονται έως και 40% οι τιμές στους άλλους δύο (Σπαθοβούνι και Νεστάνη). Οι εργολάβοι του συγκεκριμένου έργου είναι οι πρώτοι που προχώρησαν σε αναπροσαρμογή και πλέον χρεώνουν 0,04 ευρώ ανά χιλιόμετρο, έναντι 0,03 που ισχύει σήμερα στους άλλους αυτοκινητόδρομους. Η προηγούμενη αύξηση στον συγκεκριμένο δρόμο είχε γίνει στις 15 Σεπτεμβρίου!

Το μόνο ευχάριστο στην περίπτωση της Αγίας Τριάδας είναι ότι θα γίνονται δωρεάν οι τοπικές μετακινήσεις, αφού δεν έχει ολοκληρωθεί το παράπλευρο οδικό δίκτυο και ήδη έχουν διανεμηθεί 3.000 κάρτες ελεύθερης διέλευσης στους κατοίκους των γύρω οικισμών. Ο νέος σταθμός έχει τη δική του «πονεμένη» ιστορία.

Επρεπε να έχει παραδοθεί στο τέλος του 2009, όπως και ο επόμενος στη Ροδίτσα, στους εργολάβους που κατασκευάζουν τον νέο αυτοκινητόδρομο Ε-65, που ξεκινά από τις Ράχες Φθιώτιδας, διατρέχει τη δυτική Θεσσαλία και καταλήγει στην Εγνατία, στον κόμβο της Παναγιάς Γρεβενών.

Η χρηματοδότηση θα γίνει με βάση τις εισπράξεις από τους δύο νέους σταθμούς στο «Πέταλο» του Μαλιακού, καθώς και από τους τέσσερις, επίσης καινούργιους, που προβλέπονται στον νέο αυτοκινητόδρομο των 170 χλμ.

Υπάρχει μάλιστα όρος στη σύμβαση ότι αν η κυκλοφορία δεν κινηθεί στα αναμενόμενα επίπεδα, κάτι που θεωρείται σχεδόν δεδομένο, οι κατασκευαστές θα πάρουν κρατική επιδότηση 500 εκατ. ευρώ, πέρα από τα 300 εκατ. της κρατικής συμμετοχής.

Τα έργα στο «Πέταλο» εκτελούνται από το Δημόσιο και έπρεπε να δοθούν στην κυκλοφορία ώς τα τέλη του 2009. Από τα 52,5 χλμ. έχουν ολοκληρωθεί μόνον τα 26, ενώ στο υπόλοιπο κομμάτι έχουν σταματήσει από μήνες, καθώς η ανάδοχος εταιρεία (ΑΤΤΙΚΑΤ) έχει υπαχθεί στο άρθρο 99.

Το υπουργείο Υποδομών εξετάζει το ενδεχόμενο να την κηρύξει έκπτωτη και να προκηρύξει νέο διαγωνισμό, με στόχο να ολοκληρωθούν τα έργα σε 1,5-2 χρόνια. Οι καθυστερήσεις αυτές, πάντα με βάση τη σύμβαση, φέρνουν τους εργολάβους σε πλεονεκτική θέση και έχουν ήδη υποβάλει αίτημα αποζημίωσης για διαφυγόντα έσοδα.

Με ρυθμούς χελώνας προχωρούν τα έργα στον Ε-65, πάλι με ευθύνη του Δημοσίου, που όφειλε να παραδώσει όλους τους εργοταξιακούς χώρους ώς τα τέλη του 2008. Εως τώρα έχουν παραχωρηθεί πολύ λίγοι, κυρίως προς την πλευρά της Εγνατίας, όπου όμως με απόφαση του ΣτΕ για λόγους προστασίας του βιότοπου της αρκούδας έχουν απαγορευτεί οι κατασκευές! Εως τώρα έχουν προχωρήσει τα πρώτα 15 χλμ., από την παράκαμψη της Λαμίας ώς τον κόμβο προς Καρπενήσι, που αναμένεται να παραδοθούν στα τέλη του 2011. *

Ελευθεροτυπία, Δευτέρα 22 Νοεμβρίου 2010