-
Ανοιχτή επιστολή πέντε βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ της Α’ και Β’Θεσσαλονίκης προς την εταιρεία Τιτάν για τη χρήσηαπορριμματογενών εναλλακτικών καυσίμων.Την απόσυρση της τροποποίησης της άδειας του εργοστασίου της εταιρείαςΤιτάν στην Ευκαρπία, για τη χρήση απορριμματογενών εναλλακτικώνκαυσίμων ζητούν με ανοιχτή επιστολή προς την εταιρεία πέντε βουλευτές τουΣΥΡΙΖΑ της Α’ και Β’ Θεσσαλονίκης. Επιπλέον, χαρακτηρίζουν απαράδεκτογεγονός της έναρξη αυτής της διαδικασίας εν μέσω πανδημίας.Οι βουλευτές Αμανατίδης Γιάννης, Γιαννούλης Χρήστος, ΖουράριςΚωνσταντίνος, Νοτοπούλου Κατερίνα και Φάμελλος Σωκράτης, αναλύουν«την αδιαφάνεια και την άρνηση διαβούλευσης που δημιουργεί η επιλογή τουΥΠΕΝ και της Περιφέρειας για έναρξη της διαδικασίας δημοσιοποίησης, εντόςτης πανδημίας, που συμβάλλουν στην δικαιολογημένη ανησυχία καιαντίδραση πολιτών και φορέων. Επισημαίνουν επίσης την υποχρέωση τηςβιομηχανίας και του ΥΠΕΝ να υλοποιήσουν αναλυτική ενημέρωση καιδιαβούλευση με συμμετοχή της κοινωνίας,αφενός για τα αποτελέσματαχρήσης εναλλακτικών καυσίμων από το 2014 έως σήμερα και αφετέρου για τηνέα πρόθεση τροποποίησης, πριν από οποιαδήποτε αίτηση τροποποίησης»,όπως αναφέρεται σε σχετική ανακοίνωση.Οι βουλευτές αναφέρονται επίσης «στην πολύ μεγάλη καθυστέρηση τωνδράσεων ανακύκλωσης και διαλογής στην πηγή, με ευθύνη της κυβέρνησηςκαι των Δήμων, και στην υποχρέωση η παραγωγή απορριμματογενώνεναλλακτικών καυσίμων να έπεται της ισχυρής ανακύκλωσης και της ύπαρξηςσύγχρονων μονάδων επεξεργασίας απορριμμάτων και όχι να προηγείται. Τοαποτέλεσμα όλων αυτών των λανθασμένων επιλογών είναι οι δράσειςδιαχείρισης απορριμμάτων, η ανακύκλωση και η κυκλική οικονομία νακαθυστερούν, αποδεικνύοντας το πραγματικό έλλειμμα της κοινωνίας και τηςΑυτοδιοίκησης, ενώ η χώρα μας οδηγείται σε νέα πρόστιμα λόγω απόκλισηςαπό τις ευρωπαϊκές οδηγίες».Οι βουλευτές επισημαίνουν ότι με τις μέχρι σήμερα επιλογές «θίγεται ηαξιοπιστία διοίκησης και επιχειρηματικότητας αλλά και η αποτελεσματικότητατου θεσμικού πλαισίου. Η αναξιοπιστία τροφοδοτείται και από τιςτοποθετήσεις κεντρικών στελεχών της κυβέρνησης και της Αυτοδιοίκησης στηΘεσσαλονίκη, που αναδεικνύουν μονομερή προσήλωση στην ενεργειακήαξιοποίηση απορριμμάτων, ενώ αρνούνται να εφαρμόσουν τις μεγάλεςνομοθετημένες μεταρρυθμίσεις για την ανακύκλωση και τη διαλογή στηνπηγή».Συμπερασματικά οι βουλευτές τονίζουν την αντίθεση της διαδικασίας με τοΕθνικό Σχέδιο για τη διαχείριση των αποβλήτων, τη Στρατηγική για τηνΚυκλική Οικονομία και την εθελοντική συμφωνία ΥΠΕΝ-Ένωσης
-
Τσιμεντοβιομηχανιών του 2019, που έθεσε αυστηρότερες ρυθμίσεις από τοθεσμικό πλαίσιο, και για το λόγο αυτό προτείνουν :• Ανάκληση της δημοσιοποίησης της τροποποίησης της ΑΕΠΟ.• Προώθηση των δράσεων διαλογής στην πηγή και ανακύκλωσης.• Προώθηση δημόσιων μονάδων μηχανικής επεξεργασίας, μόνο για το μηαξιοποιούμενο τμήμα των αποβλήτων.• Προτεραιότητα στην κυκλική οικονομία• Δημόσιος διάλογος για τα αποτελέσματα χρήσης εναλλακτικών καυσίμωντης περιόδου 2014-2019.• Παρουσίαση των προτάσεων επέκτασης χρήσης των εναλλακτικώνκαυσίμων στο εργοστάσιο της Θεσσαλονίκης με δημόσιο διάλογο, πλήρηδιαβούλευση και ξεκάθαρη αναφορά στην πηγή προέλευσης τωνεναλλακτικών καυσίμων.Κλείνοντας οι βουλευτές καλούν την επιχείρηση ΤΙΤΑΝ, «αναγνωρίζοντας τημάχη ζωής που δίνει η χώρα μας, να αναλάβει την πρωτοβουλία ανάκλησηςτης διαδικασίας δημοσιοποίησης της τροποποίησης της ΑΕΠΟ τουεργοστασίου ΤΙΤΑΝ στην Ευκαρπία, παρά το ότι την πολιτική ευθύνη έχει τοΥΠΕΝ και η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας. Επισημαίνουν δε ότι, πιθανήολοκλήρωση της διαδικασίας τροποποίησης σε αυτή τη στιγμή θα πληγώσειτην αξιοπιστία του επιχείρησης, της Αυτοδιοίκησης και της Πολιτείας»Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ανοιχτής επιστολής :Ανοιχτή Επιστολή Βουλευτών ΣΥΡΙΖΑ Θεσσαλονίκης,Αμανατίδη Γ, ΓιαννούληΧ., Ζουράρι Κ., Νοτοπούλου Κ. και Φάμελλου Σ.,προς ΤΙΤΑΝ (εργοστάσιοΕυκαρπίας)«Αξιότιμοι κύριοι και κυρίεςΣε συνέχεια της από 28 Μαρτίου 2020 επιστολή σας, αλλά και δημοσιευμάτωνσχετικών με το θέμα σε ΜΜΕ της περιοχής μας, σας επισημαίνουμε ότιαποφύγατε να λάβετε θέση σχετικά με τη δημόσια καταγγελία που έχουμεκαταθέσει για τη διαδικασία τροποποίησης της Περιβαλλοντικής άδειας(ΑΕΠΟ) του εργοστασίου Ευκαρπίας, εν μέσω πανδημίας, και την πρότασήμας για απόσυρση της πρότασης τροποποίησης.Η πρότασή μας βασίζεται στο Εθνικό Σχέδιο για τη διαχείριση τωναποβλήτων, τη Στρατηγική για την Κυκλική Οικονομία και την εθελοντικήσυμφωνία ΥΠΕΝ-Ένωσης Τσιμεντοβιομηχανιών, που προωθήσαμε ωςκυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ και στα οποία αναφέρεστε, και οφείλουμε να σαςδιευκρινίσουμε αλλά και να δημοσιοποιήσουμε τα κάτωθι :
-
1. Η χώρα μας, αλλά και ολόκληρος ο πλανήτης, δίνει τη μεγάλη μάχη για τηναντιμετώπιση της πανδημίας του κορωνοϊού, που έχει οδηγήσει σε ορθάμέτρα περιορισμού των μετακινήσεων και των συναθροίσεων και διακοπήςσυνεδριάσεων συλλογικών οργάνων και κοινωνικών φορέων. Αυτές οιρυθμίσεις δεν επιτρέπουν στους φορείς της αυτοδιοίκησης, της επιστήμηςαλλά και στους λοιπούς κοινωνικούς φορείς, να συμμετέχουν σε μια διάφανηκαι δημοκρατική συζήτηση για την τροποποίησης ΑΕΠΟ που επιδιώκετε, σεαντίθεση με το άρθρο 7 της εθελοντικής συμφωνίας που έχετε συνυπογράψει.Το έλλειμμα αυτό δημιουργεί δικαιολογημένη ανησυχία για τα τεχνικά καιπεριβαλλοντικά χαρακτηριστικά της τροποποίησης που επιχειρείται και για τηνσκοπιμότητα της διαδικασίας και της τροποποίησης, αυτή τη χρονική στιγμή.2. Σύμφωνα με τις προβλέψεις του άρθρου 7 της εθελοντικής συμφωνίαςΥΠΕΝ – Ένωσης Τσιμεντοβιομηχανιών προβλέπεται ουσιαστική πλήρηςενημέρωση και συμμετοχή της κοινωνίας και των φορέων της στιςπεριπτώσεις αξιοποίησης εναλλακτικών καυσίμων. Εφόσον στην επιστολήσας δηλώνετε «υπεύθυνος πολίτης» οφείλατε να υλοποιήσετε ουσιαστικήδιαβούλευση, όπως έχετε δεσμευτεί, ώστε να μην υπάρχει θέμα κοινωνικήςανησυχίας, αλλά αντίθετα να επιτευχθεί αξιοπιστία, μέσω διευρυμένουδιαλόγου και διαβούλευσης και της πρόσβασης του κοινού στηνπεριβαλλοντική πληροφορία, για την οποία εξάλλου έχετε υποχρέωση.Δυστυχώς περιοριστήκατε στη δυνατότητα της απλής δημοσιοποίησης, πουσας δίνει η νομοθεσία, και επιπλέον σε συνθήκες περιορισμού μετακινήσεωνκαι απαγόρευσης συνεδριάσεων.3. Με βάση τα άρθρα 6 και 7 της εθελοντικής συμφωνίας, οι επιχειρήσεις πουαξιοποιούν εναλλακτικά καύσιμα οφείλουν να προχωρούν σε ετήσιες εκθέσειςπρος το ΥΠΕΝ και την Περιφέρεια, για τις ατμοσφαιρικές εκπομπές, ναενισχύουν τους ελέγχους και να πολλαπλασιάζουν τις μετρήσεις αέριωνρύπων, με συχνότερες μελέτες διασποράς, κλπ. Άρα θα έπρεπε ήδη να έχετεενημερώσει εντός του 2019 την κοινωνία και την αυτοδιοίκηση τηςΘεσσαλονίκης για τα αποτελέσματα χρήσης εναλλακτικών καυσίμων από το2014 μέχρι σήμερα, όπως αναφέρετε στην επιστολή σας, και ειδικότερα για τααποτελέσματα όσον αφορά στις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου αλλάκυρίως των ατμοσφαιρικών ρύπων σε συσχέτιση με τις συνθήκες ποιότηταςτης ατμόσφαιρας στο ευρύτερο πολεοδομικό συγκρότημα Θεσσαλονίκης.4. Για τους ίδιους λόγους θα έπρεπε να έχετε ενημερώσει, ΠΡΙΝ την υποβολήτης μελέτης τροποποίησης ΑΕΠΟ, την κοινωνία της Θεσσαλονίκης και τουςαυτοδιοικητικούς και επιστημονικούς φορείς, για τα χαρακτηριστικά τηςτροποποίησης ΑΕΠΟ, με αναλυτικά στοιχεία για τα εναλλακτικά καύσιμα, τηνπροέλευσή τους και τη διαδικασία αξιοποίησής τους, τα προβλεπόμενααποτελέσματα ως προς τις εκπομπές αέριων ρύπων και τα αέρια του
-
θερμοκηπίου, τη συμβολή τους σε θέματα αέριας ρύπανσης τοπικά στηνΕυκαρπία αλλά και ευρύτερα σε όλο το Πολεοδομικό συγκρότημαΘεσσαλονίκης, την εθελοντική εκ μέρους σας αύξηση της συχνότητας τωνμετρήσεων αέριων ρύπων αλλά και την πρόσβαση των πολιτών και τωνφορέων και στα ποιοτικά χαρακτηριστικά των εναλλακτικών καυσίμων και στιςμετρήσεις των αέριων ρύπων.5. Δεν υπάρχει επιστημονικός κανόνας ότι τα εναλλακτικά καύσιμα δενπεριλαμβάνουν ανακυκλώσιμα απόβλητα. Αυτό ισχύει ΜΟΝΟ στιςπεριπτώσεις, χωρών και περιοχών, που έχουν εξαντληθεί ΟΛΕΣ οιδιαδικασίες επαναχρησιμοποίησης, ανακύκλωσης και ανάκτησης υλικών, είτεμε διαλογή στην πηγή είτε με μηχανική επεξεργασία, ΠΡΙΝ την παραγωγή τωνεναλλακτικών καυσίμων. Στη χώρα μας και στην Μητροπολιτική ΕνότηταΘεσσαλονίκης καταγράφονται πολύ χαμηλά ποσοστά ανακύκλωσης, και ανσήμερα υπήρχε παραγωγή εναλλακτικών καυσίμων πολλά ανακυκλώσιμααπορρίμματα θα κατέληγαν σε αυτά. Σύμφωνα με τα επιστημονικά δεδομένακαι την πολιτική της ΕΕ οι δράσεις ανάκτησης και διαλογής στην πηγή,δηλαδή ανακύκλωσης απορριμμάτων, οφείλουν να προηγούνται εξαντλητικάώστε να ΜΗΝ περιλαμβάνονται ανακυκλώσιμα και χρήσιμα υλικά σεεναλλακτικά καύσιμα. Αυτό διατυπώνεται ρητά και στις αρχές και στηστρατηγική της κυκλικής οικονομίας. Εξάλλου στο Εθνικό Σχέδιο ΔιαχείρισηςΑπορριμμάτων, το οποίο ήταν από τις πρώτες μεταρρυθμίσεις τηςδιακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, λήφθηκαν υπόψη οι αντίστοιχες ευρωπαϊκές οδηγίεςυιοθετήθηκε η ολοκληρωμένη και ορθή διαχείριση απορριμμάτων καιδιευκρινίζεται ότι δεν επιτρέπεται η καύση σύμμεικτων απορριμμάτων.6. Η Μελέτη τροποποίησης της ΑΕΠΟ του εργοστασίου ΤΙΤΑΝ στηνΕυκαρπία δεν δηλώσατε την προέλευση προμήθειας εναλλακτικών καυσίμων,αδυναμία που συνδυάζεται με την μη παραγωγή τους στην Ελλάδα αλλά καιτην ανυπαρξία δράσεων ανακύκλωσης και διαλογής στην πηγή καιολοκληρωμένης διαχείρισης απορριμμάτων. Τα ανωτέρω θέτουν σοβαράερωτήματα για τη χρονική στιγμή της τροποποίησης ΑΕΠΟ και τησκοπιμότητα της επιλογής σας, εφόσον η εθελοντική συμφωνία αναφέρεταικατά προτεραιότητα στην εγχώρια παραγωγή εναλλακτικών καυσίμων.Όπως προκύπτει από τα ανωτέρω η διαδικασία τροποποίησης πουακολουθείτε είναι αντίθετη και με τους όρους αλλά και με το πνεύμα τηςΕθελοντικής Συμφωνίας Συνεργασίας μεταξύ του Υπουργείου Περιβάλλοντοςκαι Ενέργειας και της Ένωσης Τσιμεντοβιομηχανιών Ελλάδος, όπως αυτήανανεώθηκε στις 03/07/2019, και ιδιαίτερα με το Άρθρα 6 (ΥποχρεώσειςΤσιμεντοβιομηχανίας) και 7 αυτής (Εταιρική Ευθύνη/Τοπική Κοινωνία). Ησυμφωνία αναφέρεται ρητά σε υποχρέωση διασφάλισης της πλήρουςενημέρωσης και συμμετοχής της κοινωνίας με όρους διαφάνειας, μέσω τηςδημοσιοποίησης αποτελεσμάτων και στοιχείων.