Με λίγα «όπλα» στη μάχη του καλοκαιριού


Η αντιπυρική περίοδος αρχίζει με την Πυροσβεστική να έχει πολλές ελλείψεις σε επίγεια και εναέρια μέσα αλλά και σε προσωπικό

Του Γιαννη Σουλιωτη

«Κάθε πέρυσι και καλύτερα» είναι η μόνιμη απάντηση των στελεχών της Πυροσβεστικής στις ερωτήσεις σχετικά με την επιχειρησιακή ετοιμότητα του Σώματος. Οπως εξηγούν, ο στόλος των εναερίων μέσων είναι γερασμένος, πολλές υδροφόρες είναι ακινητοποιημένες λόγω φθαρμένων ελαστικών, η επαναπρόσληψη των 1.600 συμβασιούχων καθυστερεί, ενώ εθελοντές δασοπυροσβέστες και πυροσβέστες πενταετούς θητείας καταγγέλλουν ότι δεν έχουν εφοδιαστεί ακόμα με στολές και μέσα ατομικής προστασίας! Τυπικά, η Πολεμική Αεροπορία έχει κάνει γνωστό ότι από τις 20 Ιουνίου όλα τα Canadair θα είναι έτοιμα να πετάξουν.

Σύμφωνα με τους γνωρίζοντες ωστόσο, η πραγματικότητα είναι διαφορετική. Από τα 17 πυροσβεστικά αεροσκάφη μόλις τα 6 CL 415 μπορούν να θεωρηθούν αξιόπιστα, καθώς τα υπόλοιπα 11 CL 215 είναι «γερασμένα» (ορισμένα από αυτά αγοράστηκαν το… μακρινό 1974) και καθηλώνονται συχνά στο έδαφος με μικροβλάβες. Είναι χαρακτηριστικό ότι στην πρόσφατη (24η Μαΐου) πυρκαγιά στην Υδρα, τα δύο Canadair CL 215 που πήραν εντολή να μετάσχουν στην επιχείρηση κατάσβεσης επέστρεψαν στη βάση τους λόγω βλάβης λίγα μόλις λεπτά αφότου είχαν απογειωθεί. Σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ», για την ανανέωση του στόλου των Canadair έχουν ήδη ξεκινήσει διαπραγματεύσεις του υπουργείου Δημόσιας Τάξης με την πρεσβεία του Καναδά.

Εξίσου προβληματική είναι η κατάσταση και του στόλου οχημάτων της Πυροσβεστικής. Διαγωνισμός ύψους 1,5 εκατ. ευρώ για την αγορά ελαστικών που προκηρύχθηκε τον Ιανουάριο κηρύχθηκε άγονος. Ερωτηθείς σχετικά, αξιωματούχος του υπουργείου αποκάλυψε ότι καμία εταιρεία δεν κατέθεσε προσφορά. Απέδωσε την εξέλιξη στο μεγάλο ύψος της εγγυητικής επιστολής που οι ενδιαφερόμενοι ήταν υποχρεωμένοι να καταθέσουν.

Σύμφωνα με καλά πληροφορημένη πηγή, συνολικά 200 υδροφόρες (από το σύνολο 1.600) βρίσκονται ακινητοποιημένες λόγω τεχνικών προβλημάτων και φθαρμένων ελαστικών. «Κάνουμε αλχημείες για να αντιμετωπίσουμε το πρόβλημα» δήλωσε στην «Κ» αξιωματούχος του υπουργείου Δημόσιας Τάξης. Σύμφωνα πάντως με στοιχεία του αρχηγείου της Πυροσβεστικής, σε επιχειρησιακή ετοιμότητα βρίσκεται το 90% των πυροσβεστικών οχημάτων.

Σε ό,τι αφορά τα μισθωμένα πυροσβεστικά ελικόπτερα, το υπουργείο προχώρησε τελικά σε επέκταση της περυσινής σύμβαση που προβλέπει τη μίσθωση επτά ελικοπτέρων τύπου «Καμόφ» και τριών ελικοπτέρων βαρέος τύπου, «Ερικσον». Σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ», με παρέμβαση – πρωτοβουλία του Μεγάρου Μαξίμου γίνεται προσπάθεια μίσθωσης ενός ακόμα ελικοπτέρου «Ερικσον» προκειμένου να καλυφθεί το κενό που προκαλεί η επιχειρησιακή αδυναμία των απαρχαιωμένων Canadair CL 215. «Αξιόπλοα» είναι, αντίθετα, μετά αρκετά χρόνια, τα πέντε ιδιόκτητα ελικόπτερα της Πυροσβεστικής. Πρόκειται για τρία ελικόπτερα τύπου B.K. (χρησιμοποιούνται για τον συντονισμό των επιχειρήσεων) και δύο Σούπερ Πούμα για μεταφορά προσωπικού.

Τριχοτόμηση

Αρρυθμίες στη λειτουργία της Πυροσβεστικής προκαλεί όμως και η… τριχοτόμηση του ένστολου προσωπικού του Σώματος. Κι αυτό διότι υπάρχουν τρεις διαφορετικές κατηγορίες πυροσβεστών (συμβασιούχοι, πενταετούς σύμβασης, μόνιμοι) με διαφορετικό, η καθεμιά, εργασιακό καθεστώς. Οπως παραδέχονται στελέχη Πυροσβεστικής και υπουργείου, οι 4.000 πυροσβέστες πενταετούς απασχόλησης είναι «μειωμένων εργασιακών δυνατοτήτων», καθώς η σύμβασή τους δεν προβλέπει την πληρωμή υπερωριών και αποζημιώσεων για εκτός έδρας και νυχτερινή εργασία. «Ο επικεφαλής αξιωματικός από τον σταθμό της Ελευσίνας, για παράδειγμα, πριν πάει για κατάσβεση στην Κόρινθο θα πρέπει να ελέγξει εάν στην ομάδα του υπάρχει πυροσβέστης πενταετούς υποχρέωσης, καθώς δεν προβλέπεται γι’ αυτόν εκτός έδρας αποζημίωση», δήλωσε αξιωματικός της Πυροσβεστικής. Ο συνδικαλιστικός εκπρόσωπός τους κ. Κώστας Παπαντώνης κατήγγειλε στην «Κ» ότι «εκκρεμεί διαγωνισμός για την αγορά 12.000 στολών, με αποτέλεσμα να μην έχουμε εφοδιαστεί με είδη ατομικής προστασίας».

Την ίδια ώρα, η επαναπρόσληψη των 1.600 συμβασιούχων δασοπυροσβεστών καθυστερεί, καθώς το σχετικό Προεδρικό Διάταγμα βρίσκεται προς έγκριση στο Συμβούλιο της Επικρατείας. Πάντως, ερωτηθείς σχετικά, αρμόδιος αξιωματούχος του υπουργείου Δημόσιας Τάξης δήλωσε στην «Κ» ότι «το αργότερο εντός δέκα ημερών το θέμα θα έχει λήξει».

Χωρίς εξοπλισμό οι εθελοντές

Με προβλήματα εξελίσσεται η προσπάθεια ενίσχυσης του θεσμού των εθελοντών πυροσβεστών. Παρά την ίδρυση πέντε εθελοντικών πυροσβεστικών κλιμακίων (δύο νέα εγκαινιάστηκαν προ ημερών σε Μεσσηνία και Αχαΐα), οι εθελοντές πυροσβέστες παραμένουν δίχως στολές και ατομικό εξοπλισμό λόγω έλλειψης κονδυλίων. Η ανησυχία των εθελοντών πυροσβεστών αποτυπώνεται σε επιστολή της Πανελλήνιας Ενωσης Εθελοντών Πυροσβεστικού Σώματος προς τον γενικό γραμματέα Πολιτικής Προστασίας, Πάτροκλο Γεωργιάδη. Η επιστολή που συντάχθηκε στις αρχές του έτους, αναφέρει μεταξύ άλλων: «Παραμένουμε έντονα προβληματισμένοι και ανήσυχοι για το κατά πόσον το Πυροσβεστικό Σώμα θα μπορέσει να διαχειριστεί δημιουργικά και αποτελεσματικά την εισροή εθελοντών και δεν θα επαναληφθεί το φαινόμενο του 2004, όπου ο αριθμός τους ξεπέρασε τους 4.000, αλλά δυστυχώς ένα μεγάλο μέρος αυτών παρέμεινε αναξιοποίητο και αποχώρησε σε σύντομο χρονικό διάστημα». Σε άλλη επιστολή – υπόμνημα προς τον κ. Γεωργιάδη, η Πανελλήνια Ενωση παρατηρεί ότι «ενώ με τον νέο νόμο ορίζεται η χορήγηση μέσων ατομικής προστασίας σε όλους τους εθελοντές πυροσβέστες, ουδεμία ενέργεια έχει γίνει έως σήμερα προς την κατεύθυνση αυτή, με συνέπεια οι εθελοντές να παρουσιάζουν μειωμένη ασφάλεια επί το έργον και να διαθέτουν μεγάλα ποσά από τον προσωπικό τους προϋπολογισμό για την απόκτηση των απαραίτητων ειδών προστασίας».