Ανάβει πράσινο φως για πετρελαιοκίνηση σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη!

Την απελευθέρωση της πετρελαιοκίνησης στα πολεοδομικά συγκροτήματα της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης, αλλά μόνο για οχήματα νέας τεχνολογίας που πληρούν τις προδιαγραφές του Euro 5, αναμένεται να ανακοινώσει σήμερα ο Γιώργος Παπακωνσταντίνου στη συνεδρίαση της Επιτροπής Περιβάλλοντος της Βουλής.

Εξετάζεται επίσης η ελεύθερη είσοδός τους στο δακτύλιο.

Η πετρελαιοκίνηση στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη έχει απαγορευτεί από το 1985, γιατί το καύσιμο που διατίθεται στην αγορά έχει μεγάλη συμβολή στην «παραγωγή» αιωρούμενων σωματιδίων, τα οποία μαζί με το όζον αποτελούν τους πιο σημαντικούς ρύπους, με τάσεις συνεχούς ανόδου.

Εξαιρούνται ωστόσο τα ταξί, τα βαρέα οχήματα, αλλά και τα φορτηγά κάτω των 4 ωφέλιμων τόνων, εφόσον όμως χρησιμοποιούνται από παραγωγούς και εμπόρους των λαϊκών αγορών.

Οι εκπομπές σωματιδίων, ιδιαίτερα αυτών με μικρή διάμετρο (ΡΜ 10), που είναι εύκολα εισπνεύσιμα, από τα πετρελαιοκίνητα είναι 0,118 γραμμάρια ανά χιλιόμετρο. Από τα μέσα του 2010 τέθηκε σε εφαρμογή ο νέος κανονισμός και τα οχήματα με προδιαγραφές Euro 5 έχουν εκπομπές της τάξης των 0,005 γραμμαρίων.

……………………….

 

Αντίθετη η Greenpeace

Επανέρχεται η Greenpeace στο θέμα της πετρελαιοκίνησης στα Ι.Χ. και τα ελαφρά φορτηγά, καθώς με επιστολή στον πρόεδρο της ειδικής μόνιμης Επιτροπής Προστασίας Περιβάλλοντος της Βουλής εξηγεί γιατί «δεν πρέπει να αρθεί η απαγόρευση της πετρελαιοκίνησης στα δύο μεγάλα αστικά κέντρα».

Στο κείμενο, που υπογράφει ο γενικός διευθυντής της περιβαλλοντικής οργάνωσης Νίκος Χαραλαμπίδης και συνοδεύεται από ένα χάρτη του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Περιβάλλοντος με τις υπερβάσεις όζοντος τονίζονται: Οι κίνδυνοι «στα παιδιά που είναι τα πρώτα θύματα του φωτοχημικού νέφους» και το κοινωνικό κόστος που αποτιμάται σε 1,6 – 6,2 δισ. ευρώ για τις βραχυχρόνιες και μακροχρόνιες επιπτώσεις στον πληθυσμό αντιστοίχως.

Ο Νίκος Χαραλαμπίδης επικαλείται και μελέτη του Πανεπιστημίου Stanford, επισημαίνοντας: Στην έκθεση αυτή επιβεβαιώνεται ότι η στροφή στην πετρελαιοκίνηση στις Ηνωμένες Πολιτείες θα είχε αποτέλεσμα την όξυνση του φωτοχημικού νέφους σε διάφορες περιοχές της χώρας.

Ενδεχόμενη άρση της απαγόρευσης της πετρελαιοκίνησης σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη θα είχε συνέπεια την αύξηση των εκπομπών των οξειδίων του αζώτου, που με τη σειρά τους θα προκαλέσουν την αύξηση των συγκεντρώσεων όζοντος στα δύο αυτά αστικά κέντρα που είναι ήδη επιβαρημένα από τη ρύπανση. Το επιχείρημα αυτό, αναφέρει στην εισήγησή του ο διευθυντής της οργάνωσης, «ενισχύεται από προκαταρκτικά ευρήματα που δημοσιεύτηκαν στη Μεγάλη Βρετανία, βάσει των οποίων οι εκπομπές οξειδίων του αζώτου που προέρχονται απο πετρελαιοκινητήρες δεν δείχνουν πτωτικές τάσεις από το 1993 (οπότε και τέθηκε σε ισχύ η ευρωπαϊκή νομοθεσία Euro 1) σε αντίθεση με τους βενζινοκινητήρες. Η εξέλιξη αυτή εξηγεί σε μεγάλο βαθμό την έλλειψη σημαντικής μείωσης των εκπομπών οξειδίου του αζώτου σε πολλούς σταθμούς μέτρησης στην Αγγλία».

Τις τελευταίες δεκαετίες είχαμε μια μετάλλαξη του νέφους, καθώς η διαρκής επέκταση του αστικού χώρου, η στασιμότητα της βιομηχανικής δραστηριότητας και κυρίως η έκρηξη του αριθμού των αυτοκινήτων έφεραν νέους κυρίαρχους ρύπους στο προσκήνιο, τους λεγόμενους φωτοχημικούς (όπως τα οξείδια αζώτου και το όζον).

Παλαιότερη μελέτη της βρετανικής επιτροπής για τις επιπτώσεις των αερίων ρύπων στην υγεία έδειξε ότι στη χώρα αυτή το όζον μπορεί να ευθύνεται για 700 – 12.500 πρόωρους θανάτους και 500-9.000 έκτακτες εισαγωγές σε νοσοκομεία ετησίως (!), λέει ο Τάκης Γρηγορίου, υπεύθυνος για την εκστρατεία των κλιματικών αλλαγών:

«Τα παιδιά είναι σαφώς πιο κινητικά. Ενα παιδί δύο ετών κινείται όσο και ένας αθλητής. Η φυσιολογία των παιδιών και κυρίως το γεγονός ότι η απόσταση από το λάρυγγα ώς τις πνευμονικές κυψελίδες είναι μικρότερη, επιτρέπουν στο όζον και σε άλλους τοξικούς ρύπους να φτάσουν γρηγορότερα στα ευαίσθητα όργανα».

Η κυβέρνηση δεν λαμβάνει υπ’ όψιν ότι η ατμοσφαιρική ρύπανση μειώνει το προσδόκιμο ζωής και χωρίς να εγγυάται τα αυτονόητα, όπως την πάταξη της νοθείας, της λαθρεμπορίας καυσίμων και τον έλεγχο των παλαιών οχημάτων, συζητεί την άρση απαγόρευσης της πετρελαιοκίνησης επιδεινώνοντας το πρόβλημα της ρύπανσης, αναφέρει σε άλλη ανακοίνωσή της η Greenpeace.

Αν δούμε προσεκτικά το χάρτη με τις χρονικές υπερβάσεις του όζοντος θα παρατηρήσουμε ότι τα μεγάλα αστικά κέντρα της Ευρώπης, που βρίσκονται νότια και κοντά στο μεσογειακό κλίμα, έχουν και το μεγαλύτερο πρόβλημα, όπως η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη (βλέπε κόκκινες κουκκίδες), όπως φαίνεται στο εισηγητικό υπόμνημα του γενικού διευθυντή της Greenpeace. «Οσο περισσότερη ηλιοφάνεια υπάρχει τόσο περισσότερα τα οξείδια του αζώτου πυροδοτούν τις εξάρσεις του όζοντος. Υπενθυμίζεται ότι τα πετρελαιοκίνητα εκπέμπουν σήμερα τρεις φορές περισσότερα οξείδια του αζώτου, σύμφωνα με την ισχύουσα ευρωπαϊκή νομοθεσία Euro 5. Γι’ αυτό και επιμένουμε», υπογραμμίζει ο Νίκος Χαραλαμπίδης προς τον Κώστα Καρτάλη, πρόεδρο της ειδικής μόνιμης Επιτροπής Προστασίας Περιβάλλοντος, «οποιαδήποτε συζήτηση για την απελευθέρωση της πετρελαιοκίνησης θα πρέπει να αφορά το 2015 και ένθεν, όταν δηλαδή τεθεί σε εφαρμογή η αυστηρότερη ευρωπαϊκή νομοθεσία Euro 6. Και αφού βεβαίως πρώτα έχουν λυθεί σημαντικά προβλήματα όπως η νοθεία.

…Σε κάθε περίπτωση πάντως θεωρούμε πως ακόμα λείπει ένα ολοκληρωμένο πλαίσιο πολιτικών για τον τομέα των μεταφορών που να οδηγεί σε μείωση της χρήσης του αυτοκινήτου και σε ανάπτυξη των μέσων συλλογικής μεταφοράς».

Το λυπηρό και ολέθριο είναι ότι στο ζήτημα της νοθείας η εξίσωση του ειδικού φόρου πετρελαίου θέρμανσης με αυτό της κίνησης πιθανότατα θα περιορίσει το πρόβλημα για τη νόθευση των καυσίμων στα πετρελαιοκίνητα. Ωστόσο δυστυχώς αυτό θα πραγματοποιηθεί σε βάρος των νοικοκυριών, που θα δουν υπέρογκους λογαριασμούς θέρμανσης.

Σαν να λέμε, παραφράζοντας την αρχαία ρήση, ουδέν καλόν αμιγές κακού… Αλίμονο!