10- 07- 2009
Βάζουμε επιτέλους το ποδήλατο στην πόλη
Των Στάθη Χαλαστάρα &
Κωνσταντίνου Κεχαϊδη
«ο πεζός έχει δικαίωμα να ζει σε αστικά κέντρα ή χωριά οργανωμένα για την εξυπηρέτηση του ανθρώπου και όχι του αυτοκινήτου, τα οποία να διαθέτουν υποδομή προσιτή στους πεζούς και στους ποδηλάτες». Αυτό είναι ένα μικρό απόσπασμα από τον Χάρτη για τα δικαιώματα των πεζών που το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο λαμβάνοντας υπόψη ψηφίσματα, εκθέσεις και αποτελέσματα πρωτοβουλιών τον συνέταξε και δημοσιεύθηκε στην Επίσημη Εφημερίδα των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων Αριθ. C 290/53 την Τετάρτη, 12 Οκτωβρίου 1988.
Πολλά από αυτά που περιλαμβάνει ο Χάρτης στις χώρες της Ευρώπης αποτελούν το αυτονόητο ενώ για τη χώρα μας -πλην ελάχιστων εξαιρέσεων- τα δικαιώματα των πεζών και ποδηλατιστών βρίσκονται στο περιθώριο της σκέψης όσων έχουν την ευθύνη για την προώθηση τους.
Είναι γνωστό ότι το αυτοκίνητο έχει καλύψει κάθε δρόμο ακόμη και πεζοδρόμια και φέρει σημαντική ευθύνη για την κάθε είδους ρύπανση (θόρυβο, μόλυνση, επικινδυνότητα) με επιπτώσεις στους κατοίκους κυρίως των αστικών κέντρων όπως είναι και η πόλη μας.
Όλα αυτά διατηρούνται εξαιτίας των ανύπαρκτων υποδομών εναλλακτικής μετακίνησης, που είναι ευθύνη της τοπικής και όχι μόνο εξουσίας αλλά και από εμάς τους ίδιους που δεν θα πρέπει να ξεχνάμε ότι η συμπεριφορά η δική μας επηρεάζει τη συμπεριφορά και ζωή του διπλανού μας.
Όσοι από εμάς, που χρόνια προσπαθούμε για ένα ξεκίνημα εφαρμογής τουλάχιστον ενός στοιχειώδους δικτύου ποδηλατοδρόμων, ώστε να παρέχεται ασφάλεια στον κάθε ποδηλάτη, αλλά και να βοηθηθεί η πόλη μας ώστε να γίνει πιο φιλική, πιο ανθρώπινη, πιο καθαρή, με λιγότερους ρύπους, με ήρεμους ανθρώπους, επικροτούμε αυτό το σημαντικό και ελπιδοφόρο για την μετακίνησή μας ξεκίνημα της Δημοτικής αρχής Βόλου.
Κατά την άποψη μας, μιας και είμαστε άνθρωποι που δεν ζούμε απλά στην πόλη αλλά τη βιώνουμε, το θέμα της ποδηλατομετακίνησης και γενικότερα της βιώσιμης κινητικότητας μας απασχολεί χρόνια τώρα και στα πλαίσια αυτά έχουμε κάνει πλήθος ατομικών και συλλογικών προσπαθειών από τις αρχές της δεκαετίας του 1980, από τις τότε ποδηλατοπορείες με τις δημοτικές αρχές και περιβαλλοντικές κινήσεις, έως και σήμερα.
Είναι βέβαιο ότι για κάθε κυκλοφοριακή παρέμβαση που γίνεται στην πόλη θα πρέπει να γίνεται προσεκτικός σχεδιασμός σε ότι αφορά πρωταρχικά την ασφάλεια των πεζών, ποδηλατιστών (των αδύνατων σε σχέση με το αυτοκίνητο ομάδων) τους βασικούς προορισμούς των χρηστών και μετά έρχεται η διευκόλυνση του αυτοκινήτου που συνήθως γίνεται σε βάρος των παραπάνω.
Σε κάθε περίπτωση εκτιμούμε ότι το έργο αυτό πρέπει να συνεχιστεί, είναι βέβαιο ότι η γνώση και ευαισθησία υπάρχει τουλάχιστον σε μέλη της Δημοτικής Αρχής τους οποίους χρόνια γνωρίζουμε.
Στα πλαίσια αυτά και αν υπάρχουν επιμέρους παραλείψεις τεχνικής φύσεως σε καμιά περίπτωση δεν θα πρέπει αυτές να αποτελέσουν ή να δημιουργήσουν κόλλημα στην πορεία του έργου, το οποίο αποτελεί και πάγια διεκδίκηση, πολλή περισσότερων πολιτών από αυτούς που χρησιμοποιούν το ποδήλατο.
Κλείνοντας με την ευχή να ξεκινήσει η κατασκευή ενός βασικού δικτύου ποδηλατόδρομου και στη πόλη της Νέας Ιωνίας.
Υ.Γ Στα πλαίσια της προώθησης του ποδηλάτου και της βιώσιμης κινητικότητας οι Φίλοι του Κραυσίδωνα εκτύπωσαν μπλουζάκια τα οποία και διανέμουν δωρεάν.