Περιβαλλοντική Πρωτοβουλία Μαγνησίας

eggrafeite

21.jpg

Δελτία τύπου άλλων φορέων

Δελτία τύπου άλλων φορέων που έχουν ενδιαφέρον.

Κερνάει τον... εαυτό του

ΑΜΦΙΣΒΗΤΟΥΜΕΝΕΣ ΕΠΙΔΟΤΗΣΕΙΣ ΣΤΟ ΟΝΟΜΑ ΤΗΣ ΚΑΤΑΠΟΛΕΜΗΣΗΣ ΤΗΣ ΔΙΑΦΘΟΡΑΣ

Τάσος κερνάει και Τάσος πίνει

Του ΠΑΣΧΑΛΗ ΚΟΡΩΝΑΙΟΥ

Διευθύνων σύμβουλος μιας ζημιογόνου ΔΕΚΟ ενέκρινε χορηγία σε ΜΚΟ, στην οποία ο ίδιος συμβαίνει να έχει θέση ταμία.

Ο Τάσος Φιλιππάκος υπεραμύνεται της χορηγίας καθώς, η Διεθνής Διαφάνεια είναι «αναγνωρισμένη οργάνωση με θεάρεστο έργο», όπως λέει. Με τον πρόεδρο της ΜΚΟ, Κώστα Μπακούρη, αλληλογραφούσαν σαν δύο ξένοι. Οσο κι αν η ενίσχυση έγινε για καλό σκοπό, στο όνομα της καταπολέμησης της διαφθοράς, δεν τίθεται θέμα ασυμβίβαστου;

Η ενίσχυση υπογράφεται από τον Τάσο Φιλιππάκο, διευθύνοντα σύμβουλο της Ελληνικής Αεροπορικής Βιομηχανίας και αφορά την έγκριση ποσού 40.000 ευρώ στην οργάνωση Διεθνής Διαφάνεια-Ελλάς κατά το 2010. Είχε προηγηθεί επιστολή του προέδρου της ΜΚΟ, Κώστα Μπακούρη, πέρυσι τον Ιανουάριο, απευθείας προς τον διευθύνοντα σύμβουλο της ΕΑΒ. Σαν να μη γνωρίζονται ο δύο άνδρες μεταξύ τους, στην επιστολή του προέδρου γίνεται εκτενής αναφορά στους σκοπούς της οργάνωσης και επισημαίνεται το γεγονός ότι η διαφθορά εξακολουθεί να ταλαιπωρεί τη ζωή των πολιτών «διεισδύοντας τόσο στην πολιτική και τη δημόσια ζωή όσο και στις επιχειρήσεις» απειλώντας τη «σταθερότητα της κοινωνίας».

Επισυνάπτεται, επίσης, η έκθεση πεπραγμένων και γίνεται παραπομπή στον ιστότοπο της οργάνωσης, προκειμένου ο διευθύνων σύμβουλος να αντλήσει όσο το δυνατόν περισσότερες πληροφορίες.

«Εχοντας την εταιρεία σας πολύτιμο υποστηρικτή», σημειώνεται μεταξύ άλλων στην επιστολή, ο κ. Μπακούρης καταλήγει ότι ευελπιστεί «σε μια νέα συνεισφορά ή συγχρηματοδότηση δραστηριοτήτων μας», ώστε «η ισχυρή συμμαχία μας να γίνει ακόμα πιο αποτελεσματική». Κι έτσι, λοιπόν, ο ισχυρός άνδρας της ΕΑΒ επείσθη και έδωσε την έγκρισή του για την οικονομική ενίσχυση της ΜΚΟ.

Εγινε με ιδιόχειρη αναφορά του διευθύνοντος συμβούλου της ΕΑΒ στην ίδια επιστολή, με την επισήμανση η χορηγία να είναι «μειωμένη κατά 20%» σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά λόγω των «οικονομικών συνθηκών». Αλλωστε, πέρυσι είχε ξεκινήσει το ψαλίδισμα στους μισθούς των εργαζομένων στο Δημόσιο και στις ΔΕΚΟ.

Ο κ. Φιλιππάκος δικαιολογεί την έγκριση σημειώνοντας ότι γίνεται «βάσει της εκπεφρασμένης πολιτικής της κυβέρνησης για στήριξη των προσπαθειών για διαφάνεια».

Η ΕΑΒ δεν είναι η μοναδική ΔΕΚΟ από την οποία η Διεθνής Διαφάνεια-Ελλάς έχει λάβει κατά καιρούς οικονομική ενίσχυση. Η ΜΚΟ μπορεί να μην αποκρύπτει στην επίσημη ιστοσελίδα της ότι ο κ. Φιλιππάκος είναι ταμίας στο δ.σ. της οργάνωσης. Μια τέτοια διαδικασία δεν είναι παράνομη και δεν αντίκειται ακόμη και στον κώδικα δεοντολογίας, που έχει υιοθετήσει η ίδια η Διεθνής Διαφάνεια-Ελλάς. Το ζήτημα δεν είναι ούτε στο ποσό, παρότι στην επιστολή εμφανίζεται ότι κατά το 2009 η ΕΑΒ έχει χορηγήσει ακόμη περισσότερα, δηλαδή 50.000 ευρώ.

Οι συνολικές χορηγίες της οργάνωσης από εταιρείες, σύμφωνα με τη δική της έκθεση πεπραγμένων, ήταν 79.032 ευρώ για την περίοδο από τον Οκτώβριο του 2009 μέχρι τον Σεπτέμβριο του 2010.

Ο Τ. Φιλιππάκος, σε επικοινωνία που είχαμε μαζί του, υπεραμύνθηκε της χορηγίας, καθώς πρόκειται για «διεθνώς αναγνωρισμένη οργάνωση με θεάρεστο έργο». Συμπλήρωσε ότι τα μέλη του δ.σ. της ΜΚΟ προσφέρουν αμισθί τις υπηρεσίες τους. Κατά τον ίδιο, τέτοιες ενισχύσεις εντάσσονται στο πλαίσιο της εταιρικής κοινωνικής ευθύνης της ΕΑΒ και πλέον, λόγω της οικονομικής κρίσης, είναι κατά πολύ μειωμένες σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια. Από την πλευρά του, ο Κ. Μπακούρης, με τον οποίο επίσης επικοινώνησε η «Κ.Ε.», παραδέχθηκε ότι διέλαθε της προσοχής του αυτή η πτυχή της χορηγίας. Μας ευχαρίστησε για την επισήμανση και δεσμεύτηκε ότι θα εξετάσουν το ζήτημα στο δ.σ. της οργάνωσης.

Νέος Γενικός στο ΥΠΕΚΑ

Νέος Γενικός στο υπ. Περιβάλλοντος

Ο Άρης Αλεξόπουλος, επίκουρος καθηγητής Πολιτικής Επιστήμης του Πανεπιστημίου Κρήτης, ανέλαβε γενικός γραμματέας στο υπουργείο Περιβάλλοντος, αντικαθιστώντας τον πρώην πρύτανη του Πολυτεχνείου Ανδρέα Ανδρεόπουλο, που παραιτήθηκε για προσωπικούς λόγους.

Έχει σπουδάσει φυσική και οικονομία, ενώ έχει κάνει μεταπτυχιακές σπουδές στο βρετανικό πανεπιστήμιο «Σαουθάμπτον». Εχει διατελέσει μέλος του επιστημονικού συμβουλίου του ΙΣΤΑΜΕ.

Τα πυρηνικά μας λείπουνε...

ΑΝΤΙΠΥΡΗΝΙΚΟ ΠΑΡΑΤΗΡΗΤΗΡΙΟ ΜΕΣΟΓΕΙΟΥ:

ΔΕΛΤΙΟ  ΤΥΠΟΥ

Το Αντιπυρηνικό Παρατηρητήριο Μεσογείου τονίζει

Να βγάλουμε επιτέλους τα αναγκαία συμπεράσματα

από την έκρηξη στον αντιδραστήρα της Φουκουσίμα

Να αποτραπεί με κάθε τρόπο η εγκατάσταση νέων πυρηνικών σταθμών στην περιοχή

 

Οι τελευταίες δραματικές εξελίξεις που σημειώνονται στην Ιαπωνία με τον ισχυρό σεισμό, το φονικό τσουνάμι που ακολούθησε και την έκρηξη που σημειώθηκε σε έναν από τους αντιδραστήρες του σταθμού Φουκουσίμα Ι, ήρθαν και με ένα άλλο τρόπο να επιβεβαιώσουν πόσο αναγκαία και επείγουσα είναι η αντιμετώπιση της πυρηνικής απειλής.

Το γεγονός οτι αυτά συμβαίνουν σε ένα από τους 25 μεγαλύτερους πυρηνικούς σταθμούς του Κόσμου και μάλιστα στη μητρόπολη της πυρηνικής τεχνολογίας, την Ιαπωνία, όπου ξοδεύονται τεράστια ποσά για την έρευνα και την ασφάλεια, πρέπει να κάνει όλους όσοι θέλουν να εγκαταστήσουν πυρηνικούς σταθμούς στη γειτονιά μας να ξανασκεφτούν. Σε μια γειτονιά που όχι μόνο δεν μπορεί να συγκριθεί σε τεχνογνωσία, οικονομικές και επιστημονικές δυνατότητες με την Ιαπωνία, αλλά χαρακτηρίζεται επιπρόσθετα από γεωπολιτική ρευστότητα και ασάφεια. Που υποφέρει από διακρατικές εντάσεις και εσωτερικές συγκρούσεις. Που ακριβώς γι αυτούς τους λόγους παρουσιάζει αυξημένο κίνδυνο διασποράς ραδιενεργών υλικών με δυνατότητα να παραχθούν είτε από κράτη είτε από ανεξέλεγκτα κυκλώματα, πυρηνικά όπλα, με ό,τι αυτό μπορεί να συνεπάγεται.

Η πυρηνική ενέργεια είναι ειδικά για την εύφλεκτη περιοχή μας μιά αδιέξοδη, επικίνδυνη, εγκληματική επιλογή. Όσοι κάνουν το βήμα προς αυτή την επιλογή, αναλαμβάνουν τεράστιες και ιστορικές ευθύνες για το Περιβάλλον, την Ειρήνη, την ίδια τη Ζωή.

Ευθύνες αναλαμβάνουν όμως και όσοι δεν κάνουν τίποτα για να αποτρέψουν αυτές τις εξελίξεις. Επιμένουμε οτι το πρόβλημα της πυρηνικής ενέργειας δεν είναι μόνο επιστημονικό και τεχνικοοικονομικό. Είναι πρωτίστως θέμα που έχει εξαιρετικά κρίσιμες για τη λήψη αποφάσεων πολιτικές πλευρές. Γι αυτό από την πρώτη στιγμή της ίδρυσης του ΑΠΜ, ζητάμε την ανάληψη πολιτικών πρωτοβουλιών σε διεθνές επίπεδο για την αποτροπή εγκατάστασης νέων πυρηνικών αντιδραστήρων και μιά διεθνή εκστρατεία για την κατάργηση όλων των όπλων μαζικής καταστροφής από την περιοχή, με στόχο να δημιουργηθεί στη Μεσόγειο και τη Μέση Ανατολή μιά Ζώνη Ειρήνης Ελεύθερη από Πυρηνικά και όπλα μαζικής καταστροφής. Πειστική απάντηση γιατί δεν αναλαμβάνονται αυτές οι πρωτοβουλίες, ακόμα περιμένουμε.

Οι θέσεις που αναπτύχθηκαν για τη δόμηση εκτός σχεδίου

Ειδική Μόνιμη Επιτροπή Προστασίας Περιβάλλοντος

Πρόεδρος

Αθήνα, 25 Ιανουαρίου 2011

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

Με την ακρόαση του Προέδρου του ΕΟΤ κ. Ν. Κανελλόπουλου και των εκπροσώπων των Περιβαλλοντικών Οργανώσεων (WWF Ελλάς, Greenpeace, Αρκτούρος, Αρχέλων, Ελληνική Ορνιθολογική Εταιρεία, Ελληνική Εταιρεία Περιβάλλοντος και Πολιτισμού, Ελληνική Εταιρεία Προστασίας της Φύσης, MOm, Καλλιστώ και Δίκτυο Μεσόγειος SOS), κ. Γ. Χασιώτη (WWF) και κας Μ. Κορμπέτη (Ελληνική Ορνιθολογική Εταιρεία) πραγματοποιήθηκε η σημερινή συνεδρίαση της Επιτροπής Προστασίας Περιβάλλοντος στον κύκλο "Περιβάλλον και Ανάπτυξη".

Ο Πρόεδρος της Επιτροπής, Βουλευτής ΠΑΣΟΚ Μαγνησίας, Κώστας Καρτάλης τόνισε ότι δεν είναι πολυτέλεια η προστασία του περιβάλλοντος σε περιόδους οικονομικής κρίσης αλλά ότι αντίθετα μπορεί να διασφαλισθεί η ισόρροπη σχέση μεταξύ περιβάλλοντος και ανάπτυξης. Σημείωσε τη διαφωνία του με τη δυνατότητα χωροθέτησης μεγάλων ξενοδοχειακών συγκροτημάτων (ΠΟΤΑ) σε περιοχές NATURA και επεσήμανε την ανάγκη για άμεση πρωτοβουλία όλων των φορέων για να λυθεί το πρόβλημα των χιονοδρομικών κέντρων που λειτουργούν χωρίς αδειοδότηση. Τέλος με αφορμή τη διακοπή λειτουργίας δύο ακόμα ξενοδοχείων στο Ιστορικό Κέντρο της Αθήνας, ζήτησε από τον Πρόεδρο του ΕΟΤ να λάβει ειδική πρωτοβουλία για τη στήριξη του ξενοδοχειακού τομέα.

Από την πλευρά του ο Πρόεδρος του ΕΟΤ κ. Ν. Κανελλόπουλος τόνισε ότι οι αρχές της «πράσινης» οικονομίας, η περιβαλλοντική ευαισθησία και ο οικολογικός προσανατολισμός αποτελούν τη στρατηγική επιλογή για την προώθηση της ανάπτυξης στις τουριστικές επιχειρήσεις ώστε να επιτευχθούν οι στόχοι της ανταγωνιστικότητας, της βελτίωσης της ποιότητας και της αειφορίας του τουριστικού προϊόντος. Το νέο αναπτυξιακό πλάνο, όπως σημείωσε, προβλέπει ότι κάθε επενδυτικό σχέδιο θα χαρακτηρίζεται από ένα περιβαλλοντικά ευαίσθητο προσανατολισμό που δεν θα αναλώνει και δεν θα υποβαθμίζει τους φυσικούς και πολιτιστικούς πόρους. Συμπλήρωσε ότι προς την κατεύθυνση αυτή κινείται και η τουριστική πολιτική μέσα από τις δράσεις που σχεδιάζονται στο πλαίσιο του ΕΣΠΑ.

Αναφορικά με τον νέο επενδυτικό/αναπτυξιακό νόμο τόνισε ότι προβλέπεται η ενίσχυση της ίδρυσης, της επέκτασης και του εκσυγχρονισμού ξενοδοχειακών μονάδων (3, 4, 5 αστέρων) και έργων ειδικής τουριστικής υποδομής καθώς και η αξιολόγηση των επενδυτικών σχεδίων βάσει συγκεκριμένων κριτηρίων, στα οποία περιλαμβάνονται και αυτά με καθαρά περιβαλλοντικό προσανατολισμό (χρήση «καθαρών» τεχνολογιών, διαχείριση αποβλήτων, εξοικονόμηση ενέργειας, κ.ά.). Καταλήγοντας τόνισε ότι σημαντική συμβολή στην ισόρροπη ανάπτυξη του τουρισμού σε σχέση με το περιβάλλον θα έχει η ολοκλήρωση του ειδικού χωροταξικού πλαισίου για τον τουρισμό καθώς και η οριστική αναθεώρηση των Περιφερειακών Πλαισίων Χωροταξικού Σχεδιασμού.

 

Από την πλευρά τους οι εκπρόσωποι των ΜΚΟ υπογράμμισαν στην ομιλία τους τον προβληματισμό τους σχετικά με το ζήτημα της αναθεώρησης των συστημάτων αδειοδότησης που προωθούνται και που δεν συντονίζονται από το αρμόδιο Υπουργείο τονίζοντας ότι η περιβαλλοντική αδειοδότηση είναι η μόνη που εγγυάται μια σωστή επένδυση. Υποστήριξαν ότι οι μεγαλύτερες επιχειρήσεις σε παγκόσμιο επίπεδο είναι αυτές που ταυτόχρονα λειτουργούν σωστά στο περιβαλλοντικό τομέα. Κατέθεσαν τον προβληματισμό τους για την πιθανότητα χαλάρωσης των διαδικασιών περιβαλλοντικής αδειοδότησης στο πλαίσιο της υποβοήθησης των επενδύσεων και της ανάπτυξης και ανέφεραν ως παραδείγματα την ύπαρξη των τεκμαρτών αδειών, την κατάργηση της προκαταρκτικής περιβαλλοντικής εκτίμησης και αξιολόγησης και την έγκριση περιβαλλοντικών όρων από επιμελητήρια.

Ο Κ. Καρτάλης για τη δόμηση στις περιοχές Νατούρα

Ειδική Μόνιμη Επιτροπή Προστασίας Περιβάλλοντος

Πρόεδρος

Αθήνα, 27.1.2011

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

Σημεία από την τοποθέτηση του Κ. Καρτάλη, Προέδρου της Επιτροπής Περιβάλλοντος της Βουλής, για το σχέδιο νόμου του ΥΠΕΚΑ για την προστασία της βιοποικιλότητας

«Το σχέδιο νόμου του ΥΠΕΚΑ είναι ιδιαίτερα σημαντικό για την προστασία του φυσικού περιβάλλοντος και της βιοποικιλότητας και πρέπει να στηριχθεί. Έχω όμως επιφυλάξεις για διατάξεις του νομοσχεδίου που μπορεί να οδηγήσουν, αν δεν προσεχθούν, στην υποβάθμιση αντί στην προστασία του φυσικού περιβάλλοντος. Αυτές οι διατάξεις δίνουν τη δυνατότητα για:

α) τη χωροθέτηση "Περιοχών Ολοκληρωμένης τουριστικής ανάπτυξης 1 - ΠΟΤΑ" σε περιοχές NATURA

(ΠΟΤΑ: Πρόκειται για ένα σύνολο τουριστικών εγκαταστάσεων αποτελούμενο από ξενοδοχεία διαφόρων λειτουργικών μορφών, εγκαταστάσεις ειδικής τουριστικής υποδομής (συνεδριακά κέντρα, κέντρα υδροθεραπείας, κέντρα εστίασης, κ.α.) καθώς και συμπληρωματικές εγκαταστάσεις αναψυχής, άθλησης και γενικά υπηρεσιών διάθεσης του ελεύθερου χρόνου των τουριστών. Το σύνολο αυτό των εγκαταστάσεων γίνεται σε περιοχές εκτός σχεδίου, ενώ επιτρέπεται η σύσταση διηρημένων ιδιοκτησιών οριζοντίων και καθέτων, κ.α.

β) την ταξινόμηση Εθνικών Δρυμών ως περιφερειακών πάρκων,  γεγονός που μπορεί να οδηγήσει στην υποβάθμιση της σημασίας τους,

γ) τη χωροθέτηση ΑΠΕ σε περιοχές NATURA 2000 χωρίς κανένα απολύτως όριο στην έκταση που καταλαμβάνουν τα συνοδά έργα,

δ) την κατ΄ εξαίρεση χωροθέτηση έργων σε περιοχές NATURA (εκτός οικοτόπων προτεραιότητας και ενδιαιτημάτων των ειδών προτεραιότητας) για λόγους επιτακτικού δημόσιου οικονομικού ή κοινωνικού συμφέροντος και

ε) την παραχώρηση δασών και δασικών εκτάσεων στον ΕΟΤ για τουριστική αξιοποίηση,

στ) την τροποποίηση ισχυόντων Προεδρικών Διαταγμάτων για περιοχές απολύτου προστασίας της φύσης με νόμο, γεγονός που παραβιάζει τη γενική αρχή να μην τροποποιούνται Π.Δ. με νόμους ώστε να μην παρακάμπτεται το ΣτΕ.

Η επεξεργασία των διατάξεων αυτών ώστε να συνοδεύονται από δικλείδες ασφαλείας που θα διασφαλίζουν την προστασία της βιοποικιλότητας, είναι προφανώς παραπάνω από αναγκαία.

Ως προς το επίμαχο θέμα της εκτός σχεδίου δόμησης, είναι νομίζω κοινός τόπος ότι απαιτείται αυστηροποίηση της νομοθεσίας, σε κάθε περιοχή και όχι μόνο σε περιοχές NATURA. Είναι ορθό ότι «πουθενά στην Ευρώπη δεν ισχύει η εκτός σχεδίου δόμηση», όμως αυτό επιτεύχθηκε επειδή ακριβώς σε αυτές τις χώρες μερίμνησαν να θέσουν κανόνες για την πολεοδόμηση στο εξωαστικό χώρο και κυριότερα μερίμνησαν ώστε να μην επιτρέπεται η σταδιακή συνένωση πολεοδομικών - οικιστικών ενοτήτων που αναπτύσσονται στην ύπαιθρο τους.  Σε μία Ελλάδα που επιδιώκουμε να αλλάξει μέσα από κανόνες, είναι απολύτως αναγκαίο, το ΥΠΕΚΑ και οι αιρετές Περιφέρειες να ολοκληρώσουν, κατά προτεραιότητα, τα Σχέδια Χωρικής Οικιστικής Οργάνωσης Ανοικτών Πόλεων αλλά και τα Σχέδια Πόλεων ώστε οργανώνοντας τον εξωαστικό χώρο να είναι εφικτός και ο περιορισμός της δόμησης σε αυτόν.

Σε ό,τι αφορά στην αρτιότητα για την εκτός σχεδίου δόμηση στις περιοχές NATURA, είναι προφανές ότι θα προτιμούσα να είχε καθορισθεί με επιστημονικό τρόπο ανά περιοχή ή και ανά ζώνη σε κάθε περιοχή NATURA - όπως άλλωστε έχει γίνει στο εξωτερικό - αντί δηλαδή να δρομολογείται μία οριζόντια ρύθμιση η αριθμητική αποτύπωση της οποίας (10 στρέμματα) προέκυψε ad hoc. Όμως οι διαχειριστικές μελέτες για τις περιοχές NATURA δεν έχουν γίνει και οι οικοδομικές και επιχειρηματικές πιέσεις που δέχονται οι περιοχές NATURA αυξάνονται, με αποτέλεσμα να οδηγούμαστε σε μία οριζόντια ρύθμιση που επιχειρεί να  ισορροπήσει ανάμεσα στην προστασία του περιβάλλοντος και στην προστασία της ατομικής ιδιοκτησίας. Η εκτίμηση μου είναι ότι η ρύθμιση θα βοηθήσει στην προστασία του φυσικού περιβάλλοντος, όμως η αντοχή της στο χρόνο θα είναι περιορισμένη, ιδίως όταν θα εφαρμοσθεί σε περιοχές που διαφέρουν σημαντικά μεταξύ τους.  Αυτό παραπέμπει στην αδήριτη - και επείγουσα - ανάγκη για την κατάρτιση των διαχειριστικών μελέτων για τις περιοχές NATURA.

Ως προς το σημείο της εφαρμογής μίας οριζόντιας διάταξης σε περιοχές που διαφέρουν σημαντικά μεταξύ τους, αξίζει να γίνει αναφορά στην τοποθέτηση της Εταιρείας για την προστασία της Μεσογειακής Φώκιας για την Αλόννησο. Στην τοποθέτηση αυτή η εν λόγω ΜΚΟ επισημαίνει ότι αν και έχει συνταχθεί στην κοινή προσπάθεια και άλλων εννέα περιβαλλοντικών οργανώσεων για τη στήριξη του σχεδίου νόμου για τη βιοποικιλότητα καθώς και για τον περιορισμό της εκτός σχεδίου δόμησης, παρόλα αυτά στην περίπτωση της Αλοννήσου (νησί που είναι στο σύνολο του εντός περιοχής NATURA), θα πρέπει να μη τηρηθεί η οριζόντια ρύθμιση των 10 στρ. λόγω κακής εφαρμογής του Κτηματολογίου αλλά και της έλλειψης πολεοδομικού/χωροταξικού σχεδίου που θα έλυνε με τον πιο δόκιμο και ολοκληρωμένο τρόπο το πρόβλημα της εκτός σχεδίου δόμησης.