Περιβαλλοντική Πρωτοβουλία Μαγνησίας

eggrafeite

27.jpg

Δελτία τύπου άλλων φορέων

Δελτία τύπου άλλων φορέων που έχουν ενδιαφέρον.

ΠΑΝΔΟΙΚΟ: ΑΤΜΟΣΦΑΙΡΙΚΗ ΡΥΠΑΝΣΗ ΚΑΙ ΛΥΣΕΙΣ

ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟ ΔΙΚΤΥΟΟΙΚΟΛΟΓΙΚΩΝ ΟΡΓΑΝΩΣΕΩΝ

PAN-HELLENICNETWORK OF ECOLOGICAL ORGANIZATIONS

 
 
Γαζή 216, 382.22-Βόλος / Gazi 216, 382.22-VOLOS

Tel-Fax: ++30 24210 38387

e-mail: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.

Βόλος 25/11/2013                                           ΠΑΝΔΟΙΚΟ2013-14/14

ΔΕΛΤΙΟΤΥΠΟΥ

ΑΤΜΟΣΦΑΙΡΙΚΗ ΡΥΠΑΝΣΗ ΚΑΙ ΛΥΣΕΙΣ

Ο περυσινός Χειμώνας ήταν εφιαλτικός στις Ελληνικές πόλεις, εξαιτίας της ατμοσφαιρικής ρύπανσης και κυρίως των αιωρούμενων σωματιδίων. Η αύξηση της φορολογίας στο πετρέλαιο και το φυσικό αέριο, έστρεψε τους καταναλωτές σε άλλες λύσεις, συνήθως πιο ρυπογόνες. Ταυτόχρονα εξέθρεψε τη λαθροϋλοτόμηση και κατά συνέπεια την καταστροφή των Ελληνικών δασών. Η καύση ξύλων σε τζάκια και σόμπες εκτόξευσε στα ύψη την ατμοσφαιρική ρύπανση και η καύση ξύλων με τοξικά υλικά υπονομεύει συστηματικά την υγεία των πολιτών. Ταυτόχρονα όμως ούτε το λαθρεμπόριο πετρελαίου χτυπήθηκε, ούτε τα έσοδα του Κράτους αυξήθηκαν.

Αντί λοιπόν το Κράτος να βγάλει τα συμπεράσματά του και να διορθώσει τις λανθασμένες πολιτικές, συνεχίζει και φέτος την ίδια πορεία. Σε πλήθος πολυκατοικίες οι διαμένοντες δε μπορούν να συμφωνήσουν το, μέχρι σήμερα, αυτονόητο, την αγορά πετρελαίου ή φυσικού αερίου, λόγω και της οικονομικής κρίσης.

Παράλληλα η ραγδαία επιδείνωση της κλιματικής αλλαγής, λόγω της αύξησης του CO2 στην ατμόσφαιρα από την καύση ορυκτών καυσίμων, μας παρακινεί να σκεφτούμε και τις οικολογικές συνέπειες των επιλογών μας για την θέρμανση.

Άρα έχουμε δυο θέματα: 1)Την οικολογική θέρμανση για την προστασία της ποιότητας της ζωής και του περιβάλλοντος και 2) την οικονομική θέρμανση τόσο σε προσωπικό επίπεδο όσο και σε επίπεδο απεξάρτησης της εθνικής οικονομίας από δαπανηρές εισαγωγές πετρελαιοειδών και φυσικού αερίου.

Υπάρχουν δυο τρόποι να αντιμετωπίσουμε οικολογικά και οικονομικά το πρόβλημα:

1)                 Η μείωση των απωλειών των κτιρίων, μέσω θερμομόνωσης των τοίχων και της οροφής τους και αλλαγής των τζαμιών – κουφωμάτων (ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗ ΤΩΝ ΚΤΙΡΙΩΝ). Αυτό μπορεί να ρίξει την κατανάλωση ενέργειας μέχρι και 60%. Η Ελλάδα έχει από τους χειρότερους δείκτες θερμομόνωσης στην Ευρώπη, καταλήγοντας να καταναλώνει περισσότερη ενέργεια και από βόρειες χώρες, οι οποίες έχουν έντονους χειμώνες. Η πολιτεία έκανε ένα πρώτο βήμα με το πρόγραμμα επιδότησης «εξοικονόμηση κατ’ οίκον», το οποίο όμως πρέπει να επεκταθεί με μεγαλύτερα ποσά και λιγότερη γραφειοκρατία και να απλοποιηθεί, έτσι ώστε να το δικαιούνται περισσότεροι. Τα χρήματα που πηγαίνουν στο επίδομα θέρμανσης για πετρέλαιο, το οποίο είναι πληγή για το περιβάλλον και την εθνική οικονομία, θα μπορούσε να δοθούν για το σταμάτημα των θερμικών απωλειών των κτιρίων. Αυτό είναι μια μακροπρόθεσμη επένδυση με σταθερό και σίγουρο όφελος για όλους.

2)                 Η χρήση εναλλακτικών μορφών θέρμανσης όπως :

Α) Η γεωθερμία.

Β) Οι αντλίες θερμότητας (κλιματιστικά) με υψηλή ενεργειακή κλάση.

Γ) Οι σόμπες και λέβητες οι οποίοι καταναλώνουν βιομάζα ή πέλλετ υψηλής ποιότητας.

Δ) Τα ενεργειακά τζάκια (κλειστού τύπου).

Ε) Η ηλιακή θέρμανση.

Όλα τα παραπάνω, στη δύσκολη οικονομικά συγκυρία που διανύουμε, προϋποθέτουν τη βοήθεια και το σοβαρό ποιοτικό έλεγχο της πολιτείας.

Μόνο με ένα μακροπρόθεσμο σχέδιο από την πλευρά του κράτους σε συνεργασία με τους δήμους και παράλληλα με την ενημέρωση των πολιτών, μπορούμε να έχουμε ένα βιώσιμο αποτέλεσμα για τον Πλανήτη, την Ελλάδα και εμάς τους ίδιους. Και πάνω από όλα είναι η υγεία των πολιτών.

Πληροφορίες: Παναγιώτης Κατσουλάκος 6977-606827

Η Εκτελεστική Γραμματεία του ΠΑΝΔΟΙΚΟ

Ν. Ασλάνογλου 6946-381707, Ι. Βερβερίδης 6976-789871, Κ. Βολιώτης 6977-686838, Σωτ. Γκανάτσιος 6977-334733, Γ. Καλλιαμπέτσος 6944-842384,

Παν. Κατσουλάκος 6977-606827, Μ. Χουλιέρη 6978-026141,

Άρχισαν οι πυρκαγιές. Το WWF για το θέμα.

Δελτίο Τύπου Τετάρτη 29 Μαΐου 2013

Δάση στο κόκκινο… για ένα ακόμη καλοκαίρι

Περισσότερες από 1.700 προσλήψεις εποχικών πυροσβεστών και δασικών υπαλλήλων που βρίσκονται ακόμη στον αέρα… Καθηλωμένα οχήματα λόγω έλλειψης καυσίμων, παλιά λάστιχα και ελλιπής συντήρηση που πλήττουν το αξιόμαχο των μηχανισμών δασοπροστασίας… Συντονισμός που βελτιώνεται μόνο στα σημεία αλλά δεν οριοθετείται σε θεσμικό επίπεδο… Δάση που κινδυνεύουν για μία ακόμη χρονιά.

Αυτή είναι η εξίσωση με την οποία ερχόμαστε αντιμέτωποι ενόψει μιας ακόμη αντιπυρικής περιόδου και με τις πρώτες πυρκαγιές να μας χτυπούν ήδη την πόρτα. Παρά τις εξαγγελίες του Πρωθυπουργού περί πυροπροστασίας και σημειακών θετικών βημάτων, τα χρόνια προβλήματα του ελληνικού μηχανισμού δασοπροστασίας παραμένουν. Με την οικονομική κρίση να δοκιμάζει τα όρια ενός ήδη προβληματικού συστήματος, ο μηχανισμός δασοπροστασίας παρουσιάζεται ξεγυμνωμένος, παρότι βαδίζουμε προς το τέλος του πρώτου μήνα της αντιπυρικής περιόδου.

Σοβαρά προβλήματα που καθηλώνουν τον μηχανισμό καταστολής δασικών πυρκαγιών είναι τα εξής:

  1. Καθυστερήσεις στην πρόσληψη 1.500 εποχικών υπαλλήλων, οι οποίοι καλούνται να καλύψουν πάγιες ανάγκες στον μηχανισμό δασοπροστασίας και θα έπρεπε να βρίσκονται ήδη στις θέσεις τους. Επίσης, δεν έχει ακόμα ολοκληρωθεί η πρόσληψη 251 ατόμων εποχικού προσωπικού 8μηνης διάρκειας, το οποίο θα αναλάβει εργασίες για την πρόληψη των δασικών πυρκαγιών.
  2. Τεράστιες είναι οι ελλείψεις σε υλικό εξοπλισμό (π.χ. λάστιχα πυροσβεστικών οχημάτων) και αρκετοί οι προβληματισμοί ως προς το αξιόμαχο του επίγειου και εναέριου στόλου δασοπυρόσβεσης, λόγω της παλαιότητάς του και των προβλημάτων που προκύπτουν στη συντήρησή του. Η επίλυση των χρόνιων προβλημάτων που αφορούν στη χρήση των ιδιόκτητων πτητικών μέσων του Πυροσβεστικού Σώματος δεν επιλύει συνολικά τα προβλήματα ενός μηχανισμού που χωλαίνει.
  3. Παρότι οι ΟΤΑ έλαβαν εγκαίρως τους κατά 20% μειωμένους πόρους σε σχέση με την περσινή αντιπυρική περίοδο από τη ΓΓΠΠ για εργασίες αντιπυρικής προστασίας, η έλλειψη αξιολόγησης και διαφάνειας υποσκάπτει σοβαρά την αποτελεσματική χρήση τους για δασοπροστασία.
  4. Παρότι υπάρχει επιτέλους κινητικότητα στην αξιοποίηση του επιχειρησιακού προγράμματος «Αλέξανδρος Μπαλτατζής» για έργα αντιπυρικής προστασίας, σημαντικές γραφειοκρατικές αγκυλώσεις και υποστελέχωση των αρμόδιων υπηρεσιών δυσχεραίνουν την υλοποίηση του. Επίσης, παρά τις εξαγγελίες για έγκαιρη διάθεση κονδυλίων για τις εργασίες πρόληψης από πιστώσεις του Πράσινου Ταμείου, οι υπηρεσίες δεν έχουν λάβει ακόμα τις σχετικές πιστώσεις, καθότι εκκρεμεί σχετική νομοθετική ρύθμιση.
  5. Χαρακτηριστικό είναι ότι λόγω της μη έγκαιρης διάθεσης πόρων για την κάλυψη δαπανών μετακίνησης των δασικών υπηρεσιών, τα οχήματά τους παραμένουν καθηλωμένα.
  6. Η αναστολή πληρωμών προς τους Φορείς Διαχείρισης προστατευόμενων περιοχών, δεν τους επιτρέπει να συμμετέχουν ουσιαστικά στην πυροφύλαξη των ιδιαίτερα ευαίσθητων και σημαντικών αυτών περιοχών.

Σε κάθε περίπτωση, η δασοπροστασία στη χώρα μας δεν θα αναβαθμιστεί ποτέ ουσιαστικά, αν δεν υιοθετηθούν συγκεκριμένα βήματα που θα ορίζουν τη ριζική αλλαγή της νοοτροπίας μας. Μιας νοοτροπίας που εστιάζει στην καταστολή έναντι της πρόληψης, ενώ ταυτόχρονα χαρακτηρίζεται από έλλειψη έγκαιρου προγραμματισμού, μακροχρόνιου πλάνου και συνοχής. Πιο συγκεκριμένα:

  1. Η συνεργασία μεταξύ των διαφορετικών φορέων που συμμετέχουν έμμεσα και άμεσα στην καταστολή παρουσιάζει φαινομενικά σημάδια βελτίωσης, μόνο σε επίπεδο επικοινωνίας και ανταλλαγής απόψεων. Παρόλα αυτά, σε θεσμικό επίπεδο, το νέο νομοσχέδιο που κατατέθηκε πρόσφατα (Φεβρουάριος 2013) για την «Αναδιοργάνωση Υπηρεσιών του Υπουργείου Δημόσιας Τάξης και Προστασίας του Πολίτη, αναβάθμιση του Πυροσβεστικού Σώματος και άλλες διατάξεις» δεν περιέχει καμία πρόνοια για να αλλάξει η σημερινή νοοτροπία και πρακτική και διαιωνίζει τα μεγάλα προβλήματα συντονισμού.
  2. Ενώ είναι αποδεδειγμένο ότι η αντιμετώπιση των δασικών πυρκαγιών απαιτεί κυρίως σωστή διαχείριση και πρόληψη και όχι απλώς μονοσήμαντη καταστολή, ένα μήνα μετά την έναρξη της αντιπυρικής περιόδου, δεν έχουν ακόμα κατανεμηθεί στις αρμόδιες υπηρεσίες οι προβλεπόμενοι πόροι και το εποχικό προσωπικό. Η έγκαιρη προετοιμασία του μηχανισμού και διάθεση των απαιτούμενων κονδυλίων ώστε τα έργα πρόληψης να σχεδιάζονται και να υλοποιούνται πριν την έναρξη της αντιπυρικής περιόδου - κι όχι κατά τη διάρκειά της - είναι ζωτικής σημασίας. Μόνο έτσι μπορεί να μειωθεί ο κίνδυνος έναρξης πυρκαγιάς, αλλά και να είναι πιο αποτελεσματικό το έργο της καταστολής.
  3. Απαιτείται άμεση και ουσιαστική αξιοποίηση των εθελοντικών ομάδων δασοπροστασίας, με θέσπιση των απαραίτητων νομικών ρυθμίσεων. Εδώ, αξίζει να αναφέρουμε ότι σε αυτόν τον τομέα έχουν γίνει σημαντικά βήματα, καθώς βρίσκεται προς διαβούλευση σχετικό σχέδιο νόμου της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας.
  4. Η κατάρτιση και κύρωση των δασικών χαρτών, πρέπει να προχωρήσει με πιο γοργούς ρυθμούς, προκειμένου να λειτουργήσουν αποτρεπτικά, όπως και σε άλλες χώρες, απέναντι σε επίδοξους εμπρηστές.

«Η κοινή λογική και εμπειρία των τελευταίων ετών, υπαγορεύουν να σκεφτόμαστε τη φωτιά πολύ πριν τη φωτιά. Αυτό όμως σημαίνει αλλαγή νοοτροπίας και δημιουργία αποτελεσματικών μηχανισμών πρόληψης. Παρότι η οικονομική κρίση προφανώς επηρεάζει και τη δασοπροστασία, θα περίμενε κανείς λόγω και αυτών των δυσχερειών να γίνεται προσπάθεια για πιο έξυπνη, έγκαιρη και αποτελεσματική λειτουργία του συστήματος. Δυστυχώς, παρά τις περί του αντιθέτου εξαγγελίες, για άλλη μια χρονιά βλέπουμε τις γνωστές καθυστερήσεις σε επιμέρους μέτρα και την έλλειψη συνολικού συντονισμένου σχεδίου», σημειώνει ο Δημήτρης Καραβέλλας, διευθυντής του WWF Ελλάς.

Το μέλλον μας χωρίς πυρηνικά

ΑΝΤΙΠΥΡΗΝΙΚΟ ΠΑΡΑΤΗΡΗΤΗΡΙΟ ΜΕΣΟΓΕΙΟΥ

 

   Μόνο αν τα πυρηνικά γίνουν παρελθόν, ο πλανήτης μας έχει μέλλον

 

Η πυρηνική απειλή είναι και πάλι παρούσα: περιπαίζοντας τη σαθρή επιχειρηματολογία του πυρηνικού λόμπυ και των πάσης φύσεως συνεργατών του, η πραγματικότητα φέρνει αυτές τις μέρες την παγκόσμια κοινότητα μπροστά στο φάσμα επαπειλούμενης καταστροφής , όπου η αντιδιαστολή μεταξύ «πολεμικού» και «ειρηνικού» χαρακτήρα της πυρηνικής ενέργειας αποδεικνύεται τουλάχιστον αφελής.

     Η κρίση που ξεκίνησε στην Άπω Ανατολή (στην ίδια περιοχή όπου εγκαινιάστηκε ο τερματισμός πολεμικών συγκρούσεων δια του πυρηνικού ολοκαυτώματος),εκ νέου αποδεικνύει πως τα πυρηνικά οπλοστάσια αποτελούν το χειρότερο διαπραγματευτή για την τήρηση των γεωστρατηγικών ισορροπιών παγκοσμίως, σε όποιον κι αν αυτά ανήκουν. Είτε πρόκειται να χρησιμοποιηθούν ως όπλα μαζικής καταστροφής για να πλήξουν στόχους μικρότερου ή μεγαλύτερου βεληνεκούς – όπως απειλεί να πράξει η κυβέρνηση της Β. Κορέας εναντίον της Ν. Κορέας, της Ιαπωνίας και των ΗΠΑ- είτε αποτελούν το πρόσχημα προκειμένου το όποιο αντίπαλο δέος να επέμβει βιαίως καταλύοντας κάθε έννοια κυριαρχικού δικαιώματος   χωρών (όπως συνέβη με την εισβολή των ΗΠΑ και τον πόλεμο στο Ιράκ, την κλιμάκωση της έντασης στο Ιράν και την ευρύτερη περιοχή) είτε εμφανίζονται ως μέσο αποτρεπτικού χαρακτήρα γενικευμένων συρράξεων ( τα οπλοστάσια του Ψυχρού Πολέμου παραμένουν ζωντανά στη μνήμη αλλά και στις στρατιωτικές εγκαταστάσεις που διατηρούνται διάσπαρτες σε όλο τον πλανήτη). Η παρουσία τους , πραγματική ή καθ υπόνοια, είναι αρκετή για να σκορπίσει τον όλεθρο στην παγκόσμια κοινότητα. Ένα τέτοιο επεισόδιο εκτυλίσσεται και πάλι αυτές τις μέρες. Οι αντιδράσεις των λεγομένων υπερδυνάμεων και των διεθνών Οργανισμών που φέρονται να έχουν ως έργο τη διασφάλιση της παγκόσμιας ειρήνης εξαντλούνται σε απειλές και υποσχέσεις προστασίας των συμμάχων τους. Η – ακόμη χειρότερα- παραμένουν σε αφωνία!

   Στο έκρυθμο αυτό πλαίσιο, προστίθεται η βιαιότητα της φύσης, ουδέποτε ελέγξιμη και συνεχώς πιθανή: Ο 8,2 βαθμών της κλίμακας Ρίχτερ ισχυρότατος σεισμός που σημειώθηκε στο Ιράν, 83 χιλιόμετρα ανατολικά της πόλης Κας, δε γνωρίζουμε ακόμη τι επιπτώσεις έχει στις πυρηνικές εγκαταστάσεις. Και αυτό (δύο μόλις χρόνια μετά την καταστροφή στη Φουκουσίμα της Ιαπωνίας, με αφετηρία πάλι τη σεισμική δραστηριότητα). Ο μείζων αυτός κίνδυνος δεν προέρχεται από το πιθανολογούμενο «πολεμικό» πυρηνικό πρόγραμμα της χώρας, αλλά από τους   «ειρηνικού σκοπού» αντιδραστήρες που λειτουργούν για την παραγωγή ηλεκτρικού ρεύματος. Το γεγονός συνέβη μία μόλις ημέρα μετά την εσπευσμένη διακοπή των εργασιών της πυρηνικής μονάδας στο Κοζλοντούι της γειτονικής μας Βουλγαρίας (η μονάδα απέχει 225 χιλιόμετρα από τα ελληνοβουλγαρικά σύνορα). όπου συνεχίζεται η λειτουργία δύο ρωσικής κατασκευής αντιδραστήρων, συνολικής ισχύος 2000 μεγαβάτ, παρά τις αλλεπάλληλες δεσμεύσεις της βουλγαρικής κυβέρνησης για τον τερματισμό της. .Αντ’ αυτού, η βουλγαρική κυβέρνηση σχεδίαζε μέχρι πρόσφατα την εγκατάσταση νέας πυρηνικής μονάδας στο Κοζλοντούι και την παράταση της λειτουργίας του υπάρχοντος προβληματικού εργοστασίου έως το 2030. Αυτού δηλαδή που τώρα αναγκάστηκε να ανακοινώσει τη διαρροή στο σύστημα ψύξης .

   Χιροσίμα, Ναγκασάκι, Τσερνόμπιλ, Φουκουσίμα και τόσα άλλα-   η παγκόσμια κοινότητα δε μπορεί πλέον να μετρά παθητικά τις επετείους από τη μία εκατόμβη στην άλλη . Όχι μόνο το διεθνές αντιπυρηνικό κίνημα, αλλά το σύνολο των πολιτών όλων των χωρών του κόσμου, πρέπει σθεναρά πλέον να απαιτήσει την κατάργηση των πυρηνικών εξοπλισμών κάθε μορφής αλλά και των πυρηνικών σταθμών κάθε τύπου. Να αποκρούσει οποιοδήποτε πρόσχημα χρησιμοποιεί το πυρηνικό λόμπυ που συνεχίζει την τεράστιας κερδοφορίας δραστηριότητα του με αντάλλαγμα την υποθήκευση της ζωής στον πλανήτη.

Το Αντιπυρηνικό Παρατηρητήριο Μεσογείου καλεί την ελληνική κυβέρνηση να αναλάβει αμέσως όλες τις ενδεδειγμένες διπλωματικές και πολιτικές ενέργειες, τόσο σε διμερές επίπεδο όσο και εντός των θεσμικών οργάνων της Ευρωπαϊκής Ένωσης και των λοιπών διεθνών φορέων ώστε να υποχρεωθεί η βουλγαρική κυβέρνηση να κλείσει οριστικά τους πυρηνικούς αντιδραστήρες στο Κοζλοντούι .        

Παράλληλα, οι εκπρόσωποι της χώρας μας στον ΟΗΕ οφείλουν να επιδιώξουν τη συνεργασία με άλλες χώρες – μέλη του Οργανισμού και να ζητήσουν την έναρξη των διαδικασιών που θα πιέσουν και θα οδηγήσουν στην υπογραφή από όλες τις κυβερνήσεις της Συνθήκης μη διάδοσης των πυρηνικών εξοπλισμών αλλά και στην απόσυρση και καταστροφή όλων όσων υπάρχουν, σε όποια χώρα κι αν ανήκουν .

Τέλος, το Αντιπυρηνικό Παρατηρητήριο Μεσογείου ως ιδρυτικό μέλος του διεθνούς αντιπυρηνικού δικτύου της Νοτιοανατολικής Ευρώπης και της Μεσογείου (ΜΝ3) καλεί τη διεθνή κοινότητα

  • να αντιδράσει τώρα στο διαχωρισμό της πυρηνικής ενέργειας σε ειρηνική και μη
  • να αγωνιστεί για την ολοσχερή κατάργηση της χρήσης της, πριν τα συμφέροντα των ελαχίστων – όσο ισχυροί και αν είναι αυτοί- καταστρέψουν τη ζωή όλων μας.

 

 

                                                                                     Ρόδος, 18/04/2013

Κράτος αδίκου και αυθαιρεσίας

Κράτος αδίκου και αυθαιρεσίας

Συνέχιση του παραλογισμού με τη διαρκή νομιμοποίηση αυθαιρέτων

Η τοποθέτηση σε δημόσια διαβούλευση του τέταρτου σε δυο χρόνια σχεδίου νόμου για τη νομιμοποίηση αυθαιρέτων, αποτελεί αδιάψευστη απόδειξη ότι η πολιτική ηγεσία της χώρας δεν επιθυμεί να θέσει καμία «κόκκινη γραμμή» στην παρανομία.

Δίχως καν να περιμένει την έκδοση της απόφασης της Ολομέλειας του ανώτατου ακυρωτικού δικαστηρίου, του Συμβουλίου της Επικρατείας, το Υπουργείο Περιβάλλοντος προχωρά σε συνεχείς μετακινήσεις της «κόκκινης γραμμής» που έθεσε με τον αμφισβητούμενης νομιμότητας νόμο 4014/2011. Δεν αρκείται όμως μόνο στη μελλοντολογική και αυταπόδεικτα αβάσιμη ρητορεία περί «αποτροπής νέας γενιάς αυθαιρέτων», αλλά:

  • διαιωνίζει χωρίς καταληκτική ημερομηνία την ισχύ της ρύθμισης «τακτοποιήσεων»,
  • δίνει γενική παρέκκλιση για τα αυθαίρετα που έχουν λάβει σήμα λειτουργίας από τον ΕΟΤ,
  • εισάγει νέες κατηγορίες αυθαιρέτων που νομιμοποιούνται: αυθαίρετα σε κοινόχρηστους χώρους που δεν έχουν απαλλοτριωθεί (χωρίς όμως να αναιρεί τον απαλλοτριωτέο χαρακτήρα) και αυθαίρετα σε αιγιαλούς και παραλίες για τα οποία ο κύριος της παρανομίας δεν είχε κινήσει διαδικασία καθορισμού της ζώνης παλαιού αιγιαλού (όπως προέβλεπε η νομοθεσία για την έκδοση οικοδομικών αδειών),
  • δεν έχει καμία απολύτως πρόβλεψη αυστηρής ρύθμισης για αυθαίρετα μέσα σε προστατευόμενους βιοτόπους.

Το WWF Ελλάς θεωρεί εγκληματική την πολιτική της Κυβέρνησης για τα αυθαίρετα, καθώς:

1.                  Διαιωνίζει την παρανομία και νομιμοποιεί την εικόνα ενός κράτους αδίκου.

2.                  Αδιαφορεί για την ανυπολόγιστη περιβαλλοντική επιβάρυνση, την οποία άλλωστε δεν συνυπολογίζει στη διαδικασία «τακτοποίησης».

3.                  Απεμπολεί το δικαίωμα είσπραξης των προβλεπόμενων από τον δασικό και πολεοδομικό κώδικα προστίμων που στις περισσότερες περιπτώσεις ανέρχονται σε δεκάδες χιλιάδες ευρώ ανά παράνομο ακίνητο.

4.                  Επιβαρύνει τον κρατικό προϋπολογισμό με το κόστος της υποχρέωσης κατασκευής και συντήρησης δικτύων και παροχών κοινής ωφέλειας στους νέους οικισμούς που ξεφύτρωσαν χωρίς κανένα σχεδιασμό.

5.                  Υποβαθμίζει συστηματικά το ισχυρότερο συγκριτικό πλεονέκτημα της χώρας για πραγματικά βιώσιμη οικονομική ανάπτυξη: το φυσικό περιβάλλον.

«Από τη μια έχουμε το ΥΠΕΚΑ να νομιμοποιεί διαρκώς τις καταπατήσεις των νόμων δικής του αρμοδιότητας. Από την άλλη παρακολουθούμε με κατάπληξη την Υπουργό Τουρισμού Όλγα Κεφαλογιάννη να δηλώνει ότι οι κατεδαφίσεις αυθαιρέτων στην Κρήτη - και όχι η ίδια η ύπαρξη και αδειοδότησή τους από τον ΕΟΤ - υποβαθμίζουν τις προοπτικές του τουρισμού μας. Αυτή είναι η εικόνα μιας κυβέρνησης που επιδιώκει συνειδητά τη διάλυση κάθε ελπίδας για ένα κράτος δικαίου και τη βιώσιμη και δίκαιη για όλους ανάπτυξη που περισσότερο από ποτέ έχει σήμερα ανάγκη η χώρα», δηλώνει η Θεοδότα Νάντσου, υπεύθυνη πολιτικής του WWF Ελλάς.

Διασυνοριακός διασυρμός της Ελλάδας

Διασυνοριακός διασυρμός της Ελλάδας

Αδικαιολόγητη κωλυσιεργία του ΥΠΕΚΑ
για την κύρωση της Συμφωνίας για το Πάρκο Πρεσπών

Ευθύνες για απαράδεκτη και αδικαιολόγητη κωλυσιεργία επιρρίπτουν στο ΥΠΕΚΑ, αλλά και προσωπικά στον Υπουργό Ευάγγελο Λιβιεράτο, οι περιβαλλοντικές οργανώσεις WWF Ελλάς και Εταιρία Προστασίας Πρεσπών, με αφορμή την επί τριετία καθυστέρηση κύρωσης της Διεθνούς Συμφωνίας για την Προστασία και Αειφόρο Ανάπτυξη του Πάρκου Πρεσπών.

Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Νερού (22 Μαρτίου), οι δυο οργανώσεις θέτουν την πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΚΑ προ των σοβαρών ευθυνών της για τη γενικότερη υστέρηση στην εφαρμογή διεθνών και κοινοτικών πολιτικών για τη βιώσιμη διαχείριση των υδάτων.

Η τετραμερής συμφωνία που υπογράφηκε στις 2 Φεβρουαρίου του 2010 από τους Υπουργούς Περιβάλλοντος της Αλβανίας, της Ελλάδας και της ΠΓΔΜ και τον Επίτροπο Περιβάλλοντος της ΕΕ έχει κυρωθεί από:

  • την Ευρωπαϊκή Ένωση, με απόφαση του Συμβουλίου και του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου
  • την Αλβανία, με απόφαση του αρμόδιου Υπουργού
  • την Πρώην Γιουγκοσλαβική Δημοκρατία της Μακεδονίας, με πράξη του Κοινοβουλίου.

Αυτή όμως η μοναδική για τα δεδομένα των Βαλκανίων τετραμερής συμφωνία δεν έχει κυρωθεί από την Ελληνική Βουλή, καθώς ο αρμόδιος Υπουργός Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής δεν έχει προωθήσει το σχετικό κυρωτικό νομοσχέδιο!

Η κωλυσιεργία του ΥΠΕΚΑ βάζει φρένο στη βελτίωση του επιπέδου προστασίας του Πάρκου Πρεσπών, αφού δεν μπορούν να λειτουργήσουν τα διασυνοριακά θεσμικά όργανα. Ειδικότερα, το κενό που δημιουργεί η μη κύρωση από την Ελλάδα της Συμφωνίας του Πάρκου Πρεσπών αναστέλλει την εδραίωση της συνεργασίας στον τομέα των υδάτων, για την οποία έχουν ήδη τεθεί βάσεις μεταξύ των αρμόδιων αρχών των 3 χωρών, με πρωτοβουλία των τοπικών φορέων τα τελευταία χρόνια.

Την ίδια στιγμή, η Ελλάδα προχωράει ασθμαίνοντας στην ολοκλήρωση των διαχειριστικών σχεδίων υδάτων που προβλέπει η Οδηγία 2000/60/ΕΕ, με την απειλή του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου. Από τα τελευταία Σχέδια Διαχείρισης που θα ετοιμαστούν θα είναι κι αυτό για τη λεκάνη απορροής των Πρεσπών, το οποίο φαίνεται ότι θα εκπονηθεί χωρίς τις απαραίτητες διαδικασίες διαβούλευσης με τα όμορα κράτη που η κοινοτική νομοθεσία προβλέπει για τις διασυνοριακές λεκάνες απορροής, καθώς η τετραμερής ομάδα εργασίας για τη διαχείριση των υδάτων, που συστήνει η Συμφωνία του 2010, δεν μπορεί να ενεργοποιηθεί.

«Η κωλυσιεργία του ΥΠΕΚΑ αποτελεί δυσάρεστη πραγματικότητα», τονίζει ο Δημήτρης Καραβέλλας, Διευθυντής του WWF Ελλάς. «Αν σε αυτήν την καθαρά τυπική, αλλά ουσιώδους σημασίας, διαδικασία κύρωσης η Ελλάδα υστερεί έναντι των γειτόνων της και της ΕΕ, είναι φανερό ότι η προστασία του φυσικού μας πλούτου και οι ευκαιρίες για αναζωογόνηση των τοπικών οικονομιών βρίσκονται «στα αζήτητα» των πολιτικών προτεραιοτήτων», καταλήγει ο Δημήτρης Καραβέλλας.

Η Μυρσίνη Μαλακού, Διευθύντρια της Εταιρίας Προστασίας Πρεσπών επισημαίνει «Ενώ οι τοπικοί φορείς της Πρέσπας διευρύνουν τους διαύλους περιβαλλοντικής συνεργασίας σε διασυνοριακό επίπεδο, το ΥΠΕΚΑ απαξιώνει τις προσπάθειές τους με τη μη επικύρωση της τετραμερούς Συμφωνίας εκθέτοντας ταυτόχρονα τη χώρα μας απέναντι στα συνυπογράφοντα Μέρη και τη διεθνή κοινότητα».

Περισσότερες πληροφορίες:
Ιάσονας Κάντας, υπεύθυνος τύπου WWF Ελλάς,
τηλ: 210 33 14 893, κιν: 697 185 9632, Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.
Μαριάννα Βλάσση, Υπεύθυνη Επικοινωνίας της Εταιρίας Προστασίας Πρεσπών,
τηλέφωνο 210 3314893, Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.