Περιβαλλοντική Πρωτοβουλία Μαγνησίας

eggrafeite

13.jpg

Δελτία τύπου άλλων φορέων

Δελτία τύπου άλλων φορέων που έχουν ενδιαφέρον.

Η Ελληνική αλιεία στη δίνη των εκλογών

Ο Κίνδυνος της Προεκλογικής Καταστροφής της Ελληνικής Αλιείας

nets with holes

Προκλητικές και ψηφοθηρικές είναι οι προεκλογικές αποφάσεις και πρωτοβουλίες για την αλιεία, του υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης Γ. Καρασμάνη. Μία μέρα μετά την ανακοίνωση των εκλογών, καταργώντας την ευρωπαϊκή και ελληνική νομοθεσία, ο Υπουργός, με τη συνδρομή της Γενικής Διεύθυνσης Αλιείας, βαφτίζει ως «επιστημονική έρευνα» την επαναφορά βασιλικού διατάγματος του 1966, για την αλιεία με βιντζότρατα.

Αυτό αποτελεί άλλη μία καινοτομία της χώρας μας μέσα από τις πολιτικές των κυβερνόντων καθώς για «επιστημονικούς λόγους», αλλά χωρίς την παρουσία επιστημόνων, το σύνολο των 267 ελληνικών βιντζοτρατών ψαρεύουν από την αρχή του 2015 σε όλη την επικράτεια, όπως όριζε το βασιλικό διάταγμα του 1966. Μοναδική υποχρέωση των συγκεκριμένων ψαράδων είναι να συμπληρώνουν ένα έντυπο καταγραφής. Η απόφαση του υπουργού αναφέρει βέβαια ότι «το αλίευμα πρέπει να περιορίζεται στην απολύτως απαραίτητη ποσότητα και να χρησιμοποιείται αποκλειστικά για τις ανάγκες της αλιευτικής έρευνας», αλλά όσο κι αν φαίνεται απίστευτο, αυτό γίνεται χωρίς την παρουσία επιστημόνων που θα συγκεντρώσουν τα δεδομένα και θα τεκμηριώσουν την έρευνα!

Αυτή η αυθαίρετη απόφαση, έχει προκαλέσει την αγανάκτηση και αναστάτωση των παράκτιων κοινωνιών σε όλη την Ελλάδα, οι οποίες βρίσκονται ήδη σε απελπιστική κατάσταση από την κάθετη μείωση των ιχθυαποθεμάτων. Αποτέλεσμα αυτής της απόφασης είναι ότι:
- Θίγεται η χώρα μας αλλά και όλοι μας ως Έλληνες πολίτες, που για άλλη μία φορά θα διασυρθούμε στην Ε.Ε. και θα αντιμετωπίσουμε την απειλή προστίμων που θα κληθούμε να πληρώσουμε όλοι μας.
- Καταστρέφεται και ο κλάδος της αλιείας με βιντζότρατα, καθώς με αυτή την απόφαση και με την ποιότητα της «έρευνας» που υλοποιείται, το μόνο σίγουρο είναι ότι το σχετικό διαχειριστικό σχέδιο που θα παραχθεί, θα απορριφθεί από τις ευρωπαϊκές υπηρεσίες και θα καταργηθεί αμετάκλητα το συγκεκριμένο αλιευτικό εργαλείο.

Ο Υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης, πάντοτε με τη συνδρομή της Γενικής Διεύθυνσης Αλιείας, βλέποντας ότι έχουν απομείνει λίγες μόνο ημέρες για διευθετήσουν τις εκκρεμότητες εξυπηρέτησης συντεχνιακών μικροσυμφερόντων δεν σταμάτησε μόνο σε αυτή την απόφαση. Αναζητεί τρόπο να ακυρώσει ένα από τα ελάχιστα διαχειριστικά μέτρα που είχε εφαρμοστεί στην Ελλάδα σχετικά με την αλιεία με μηχανότρατες. Επιδιώκοντας πάλι να καταργήσει την ευρωπαϊκή και ελληνική νομοθεσία, προσπαθεί να επιτρέψει την αλιεία με μηχανότρατα κοντά στη στεριά (σε απόσταση 1 μόνο μιλίου από την ακτή), καταστρέφοντας τα παραγωγικά θαλάσσια οικοσυστήματα και υφαρπάζοντας τα τελευταία ιχθυαποθέματα που έχουν απομείνει.

Με αυτό τον τρόπο, για μία ακόμα φορά εξυπηρετείται το βραχυπρόθεσμο κέρδος των 300ων περίπου μηχανοτρατών –δηλαδή σκαφών βιομηχανικής αλιείας, έναντι των 16.000 παράκτιων ψαράδων και των 35.000 και πλέον οικογενειών που εξαρτώνται από την αλιεία. Φυσικά όλο αυτό θέτει σε κίνδυνο και την επιβίωση των ήδη υποβαθμισμένων θαλασσών μας, ενώ επηρεάζει εκατομμύρια συμπολίτες μας που ζουν σε παράκτιες περιοχές και τρέφονται κυρίως με τα αλιεύματα.

Όλα αυτά δεν είναι 2 μεμονωμένες προεκλογικές αποφάσεις, αλλά ένα αποκορύφωμα στα πολυάριθμα πεπραγμένα του καταστροφικού περάσματος αυτής της κυβέρνησης για την ελληνική αλιεία και ιχθυαποθέματα. Θυμίζοντας λίγα ενδεικτικά παραδείγματα από αυτά τα πεπραγμένα:
- Προσχεδιασμένη «κλοπή» του Ευρωπαϊκού Ταμείου Αλιείας. Αντλώντας πόρους από το ίδιο ταμείο για την αλιεία από το οποίο οι βορειοευρωπαϊκές χώρες έκαναν επενδύσεις για μία μακροπρόθεσμα βιώσιμη αλιεία, στην Ελλάδα με απόφαση των πολιτικών που μας κυβερνούν, προτιμήθηκε η άσκοπη απορρόφηση. Τα κύρια μέτρα που επέλεξαν να απορροφήσουν από το ευρωπαϊκό ταμείο αλιείας, αφορούσαν τη χρηματοδότηση της καταστροφής σημαντικού μέρους του παραδοσιακού αλιευτικού μας στόλου, αλλά και χιλιάδων θέσεων εργασίας σε περιοχές όπου δεν υπάρχουν άλλες επαγγελματικές επιλογές. Προέτρεψαν όμως τους αλιείς να επενδύσουν σε «rooms to let» με τις αποζημιώσεις των 30-40.000 ευρώ που έλαβαν.

Ένα άλλο παράδειγμα από προγράμματα που τρέχουν και σήμερα, είναι το Leader Αλιείας. Ενώ θα έπρεπε να έχει αποδέκτες τους ψαράδες και να χρηματοδοτήσει τη στήριξη και τη διαχείριση της αλιείας, τελικά βλέπουμε να απορροφάται σε άσχετα έργα, ακόμα και από μεγάλες ξενοδοχειακές επιχειρήσεις και άλλους μη-αλιείς, που επιδοτούνται για να φτιάξουν καταδυτικά κέντρα, κομμωτήρια και καφετέριες στα νησιά!

Κατάργηση των αδειών της ερασιτεχνικής αλιείας. Αυτό άφησε ανεξέλεγκτη την αφαίμαξη των αποθεμάτων από τους 78.000 ερασιτέχνες αλιείς που είχαν άδεια (και με την απώλεια των σχετικών εσόδων έκδοσης αδειών). Αυτό φυσικά δεν έγινε για την εξυπηρέτηση των ερασιτεχνών που ψαρεύουν με βαρκάκια, αλλά για τα χιλιάδες κότερα, πολυτελή ή μη, τα οποία αρέσκονται τα τελευταία χρόνια σε κάθε πέρασμά τους από τις θάλασσές μας, να αφαιμάζουν οτιδήποτε κινείται μέσα στη θάλασσα, συχνά χρησιμοποιώντας αθέμιτα μέσα (ψαροντούφεκο με μπουκάλα, αλιεία με τη χρήση χημικών, κλπ).
Απαξίωση του προγράμματος Χαρτογράφησης Ποσειδωνίας, στο οποίο ελπίζει η πλειονότητα των ψαράδων, έτσι ώστε να είναι επιτέλους εφικτή η εφαρμογή μέτρων για την αειφόρο διαχείριση της αλιείας. Έπειτα από τις πομπώδεις ανακοινώσεις του υπουργείου για αυτό το σημαντικό πρόγραμμα, φρόντισαν κατά την πολύμηνη προεργασία να θέσουν τέτοιες απαράδεκτες προδιαγραφές, με αποτέλεσμα κανένας φορέας να μην δεχθεί να αναλάβει το έργο και ο διαγωνισμός να κριθεί άγονος!

Κλείνοντας λοιπόν, καλούμε τον Υπουργό κ. Γ. Καρασμάνη, την τελευταία εβδομάδα της απερχόμενης κυβέρνησης, να μην προσπαθήσει άλλο να σώσει την αλιεία και να απέχει από οποιαδήποτε λήψη άλλου μέτρου που θα ήθελε να μας αφήσει ως κληρονομιά. Ευχόμαστε να αποτελέσει την τελευταία πολιτική ηγεσία που συνέβαλε με τέτοιον τρόπο στην καταστροφή της ελληνικής αλιείας και την υποβάθμιση των ελληνικών θαλασσών. Ευχόμαστε ότι οι πολίτες θα αναδείξουν ανθρώπους έντιμους, οι οποίοι με γνώση θα χειριστούν αυτούς τους τόσο ζωτικούς τομείς για τη Ελλάδα.

Αναστασία Μήλιου
Διευθύντρια Έρευνας στο Ινστιτούτο Θαλάσσιας Προστασίας «Αρχιπέλαγος»

1px

ΠΑΝΔΟΙΚΟ: ΟΧΙ ΣΤΑ ΧΗΜΙΚΑ ΤΗΣ ΣΥΡΙΑΣ

ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟ ΔΙΚΤΥΟΟΙΚΟΛΟΓΙΚΩΝ ΟΡΓΑΝΩΣΕΩΝ

(ΠΑΝΔΟΙΚΟ)

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

Μακριά από εμάς τα χημικά της Συρίας

Το Πανελλήνιο Δίκτυο Οικολογικών Οργανώσεων (ΠΑΝΔΟΙΚΟ), παρακολουθεί με αγωνία το πολύ σοβαρό θέμα που προέκυψε από την απόφασηνα «ταφούν» τα χημικά της Συρίας στο σχετικά κλειστό και ευαίσθητο οικοσύστημα της Μεσογείου.

Είναι απορίας άξιο γιατί επιλέχθηκε η Μεσόγειος θάλασσα, και μάλιστα χωρίς να μπορούν να συμμετέχουν στην διαδικασία, έστω και σαν παρατηρητές, τα κράτη που βρέχονται από αυτήν.

Η υδρόλυση εν πλώ τόσο μεγάλων ποσοτήτων χημικών ουσιών, εγκυμονεί κινδύνους, που πιστεύουμε ότι υποτιμήθηκαν από αυτούς που πήραν την απόφαση αυτή.

Οι χώρες που βρέχονται από τη Μεσόγειο θα έπρεπε να επιβάλουν στα κράτη που παρήγαγαν τις χημικές αυτές ουσίες να τα εξουδετερώσουν στο έδαφός τους.

Το ερώτημα είναι γιατί η Ελληνική Κυβέρνηση αποδέχθηκε αυτό το μεγάλο εγχείρημα στην θάλασσά μας, σε αντίθεση με όλες τις όμορες χώρες της Συρίας και τις χώρες της Σκανδιναβίας πού δεν το αποδέχθηκαν.

Οι κυβερνώντες αναλαμβάνουν πολύ μεγάλη πολιτική, και ίσως και ποινική ευθύνη, επειδή συνηγόρησαν σε αυτό.

Κάνουμε έκκληση στην Ελληνική Κυβέρνηση, έστω την τελευταία στιγμή, και σε όλους τους πολιτικούς αρχηγούς, να μην επιτρέψουν αυτό το οικολογικό έγκλημα που θα δημιουργήσει μια τοξική βόμβα που θα απειλήσει το περιβάλλον και την οικονομία των χωρών της Ανατολικής Μεσογείου.

Ενώνουμε την φωνή διαμαρτυρίας μας με όλους αυτούς που αντιδρούν σε αυτό το μεγάλο οικολογικό έγκλημα που γίνεται στην περιοχή μας

Η Εκτελεστική Γραμματεία

Ν. Ασλάνογλου Βέροια 6946-381707, Ι. Βερβερίδης Χαλκιδική 6976-789871, Κ. Βολιώτης Βόλος 6977-686838, Σωτ. Γκανάτσιος Βόλος 6977-334733, Γ. Καλλιαμπέτσος Αθήνα 6944-842384, Παν. Κατσουλάκος Μακρακώμη 6977-606827,

Χουλιέρη Χαλκίδα 6978-026141,

WWF: Μια μεγάλη μας νίκη

Μία μεγάλη μας νίκη!

Σήμερα είμαστε πολύ χαρούμενοι και περήφανοι για τα καλά νέα που σας μεταφέρουμε!

Πριν λίγες μέρες ανακοινώθηκε η απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας η οποία ανατρέπει οριστικά τα έως σήμερα σχέδια για την εκτροπή του Αχελώου!

Δικαιώνει έτσι έναν συνεπή και υπομονετικό οικολογικό αγώνα 20 και πλέον ετών, για να σωθεί ο μεγάλος ποταμός από ένα παράλογο και κακοσχεδιασμένο έργο και η χώρα από τη σπατάλη εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ.

///C%7C/Files/Emails/mail% Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε. /Data/profile/Mail/pop.gmail-2.com/Inbox?number=1805930611&;part=1.6&filename=image005.jpg" alt="http://www.wwf.gr/enimerotika/acheloos/image.jpg" _base_href="http://www.wwf.gr/enimerotika/acheloos/index.html" border="0" height="359" width="540">

Κοντά στο Μυρόφυλλο. Τα σχέδια της εκτροπής προέβλεπαν τον κατακλυσμό αυτής της πανέμορφης περιοχής.

Η μάχη μας ξεκίνησε στις αρχές της δεκαετίας του ’90, μαζί με μερικές ακόμα οικολογικές οργανώσεις. Κοντά μας ήταν και δήμοι, κοινότητες και σύλλογοι πολιτών που θα επηρεάζονταν άμεσα από το έργο. Ενωθήκαμε για να υπερασπιστούμε τη φύση, την οικονομία και την κοινή λογική, παρόλο που γνωρίζαμε ότι θα δίναμε μια μάχη «Δαυίδ εναντίον Γολιάθ».

Ο αγώνας αυτός είναι και μια τεράστια δική σας επιτυχία! Χωρίς τη στήριξή σας όλα αυτά τα χρόνια, δεν θα είχαμε την ανεξαρτησία και τη δύναμη για να πολεμήσουμε ένα πολυδιαφημισμένο «πελατειακό» έργο. Ένα έργο που όμως όχι μόνο δε θα έλυνε τα προβλήματα που υποσχόταν, αλλά που θα προξενούσε πολύ μεγαλύτερα. Χάρη σε σας, μπορέσαμε να πάμε κόντρα στο ρεύμα και να πετύχουμε μια μεγάλη νίκη.
Εκ μέρους των πολύτιμων οικοσυστημάτων του Αχελώου, σας ευχαριστούμε!

Και λίγα λόγια για την ιστορία...

Η ιστορία των σχεδίων για την εκτροπή του Αχελώου, που ήδη μετρά πολλά χρόνια, συνοψίζεται ως εξής: το ελληνικό κράτος έχει βαλθεί να αλλάξει τη ροή του δεύτερου μεγαλύτερου ποταμού της Ελλάδας, που πηγάζει από την Πίνδο, εκβάλλει στο Ιόνιο και ποτίζει την πεδιάδα του Αγρινίου. Στόχος είναι μέρος της εκβολής του να καταλήξει στο θεσσαλικό κάμπο. Το έργο διαχρονικά παρουσιάζεται στους αγρότες της Θεσσαλίας, κυρίως για ψηφοθηρικούς λόγους, ως η μαγική λύση για τις ανάγκες της άρδευσης των χωραφιών.

Όμως, η πραγματικότητα είναι άλλη: το έργο έχει ένα τεράστιο οικονομικό κόστος, το οποίο εδώ και χρόνια η Ευρωπαϊκή Ένωση αρνείται να συγχρηματοδοτήσει. Το κόστος πια επιβαρύνει αποκλειστικά το κράτος μας, δηλαδή εμάς τους ίδιους. Επιπλέον, το έργο θα έχει τεράστιο οικολογικό κόστος, τόσο στην Αιτωλοακαρνανία όσο και στα ευαίσθητα οικοσυστήματα στην καρδιά της Νότιας Πίνδου, όπου ήδη έχει διανοιχθεί η σήραγγα και έχουν σκαφτεί οι ταμιευτήρες για τα φράγματα. Το έργο θα έχει και μεγάλο ανθρώπινο κόστος, αφού ένα ολόκληρο χωριό, η Μεσοχώρα, και πολλά μνημεία, όπως το ιστορικό μοναστήρι του Αγίου Γεωργίου στο Μυρόφυλλο, θα βυθιστούν στο νερό.

Ποια όμως είναι τα τεκμηριωμένα οφέλη του έργου, για τα οποία αξίζει να πληρώσουμε ένα τέτοιο κόστος; Εδώ φτάνουμε στο «κερασάκι της τούρτας»: δεν υπάρχει ούτε μια μελέτη που να αποδεικνύει ότι το έργο θα λύσει πράγματι το πρόβλημα της λειψυδρίας στο θεσσαλικό κάμπο. Είναι ενδεικτικό ότι ο σχεδιασμός της εκτροπής άλλαξε τρεις φορές: αρχικά ήταν για 1.200.000.000 κυβικά μέτρα νερού, ποσότητα που στη συνέχεια μειώθηκε στο μισό και, πριν λίγα χρόνια, μόλις στο ένα πέμπτο της αρχικής πρόβλεψης. Όμως, οι διαστάσεις της σήραγγας και των φραγμάτων παρέμειναν ίδιες. Μνημειώδες παράδειγμα κακού σχεδιασμού και αδιαφορίας για τη διαχείριση των υδάτινων πόρων.

Στην πρόσφατη απόφασή του, το Συμβούλιο της Επικρατείας δέχεται όλους τους όρους που προέβαλαν το WWF Ελλάς, η Ελληνική Εταιρεία Περιβάλλοντος και Πολιτισμού, η Ελληνική Εταιρία Προστασίας της Φύσης, η Ελληνική Ορνιθολογική Εταιρεία και το Δίκτυο Μεσόγειος SOS, και η Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση Αιτωλοακαρνανίας, μαζί με πολλούς τοπικούς φορείς ενάντια στην εκτροπή. Συγκεκριμένα, έκρινε πως το έργο παραβιάζει την οδηγία της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τα νερά, την οδηγία για την εκτίμηση περιβαλλοντικών επιπτώσεων, την οδηγία για τους οικότοπους και τα είδη, τη σύμβαση για την πολιτική κληρονομιά και την επιταγή του ελληνικού Συντάγματος για την προστασία του περιβάλλοντος! Συνολικά, το δικαστήριο έκρινε ότι ο μέχρι σήμερα σχεδιασμός του έργου είναι αντίθετος με τις αρχές της βιώσιμης ανάπτυξης.

ΠΑΝΔΟΙΚΟ: ΑΤΜΟΣΦΑΙΡΙΚΗ ΡΥΠΑΝΣΗ ΚΑΙ ΛΥΣΕΙΣ

ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟ ΔΙΚΤΥΟΟΙΚΟΛΟΓΙΚΩΝ ΟΡΓΑΝΩΣΕΩΝ

PAN-HELLENICNETWORK OF ECOLOGICAL ORGANIZATIONS

 
 
Γαζή 216, 382.22-Βόλος / Gazi 216, 382.22-VOLOS

Tel-Fax: ++30 24210 38387

e-mail: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.

Βόλος 25/11/2013                                           ΠΑΝΔΟΙΚΟ2013-14/14

ΔΕΛΤΙΟΤΥΠΟΥ

ΑΤΜΟΣΦΑΙΡΙΚΗ ΡΥΠΑΝΣΗ ΚΑΙ ΛΥΣΕΙΣ

Ο περυσινός Χειμώνας ήταν εφιαλτικός στις Ελληνικές πόλεις, εξαιτίας της ατμοσφαιρικής ρύπανσης και κυρίως των αιωρούμενων σωματιδίων. Η αύξηση της φορολογίας στο πετρέλαιο και το φυσικό αέριο, έστρεψε τους καταναλωτές σε άλλες λύσεις, συνήθως πιο ρυπογόνες. Ταυτόχρονα εξέθρεψε τη λαθροϋλοτόμηση και κατά συνέπεια την καταστροφή των Ελληνικών δασών. Η καύση ξύλων σε τζάκια και σόμπες εκτόξευσε στα ύψη την ατμοσφαιρική ρύπανση και η καύση ξύλων με τοξικά υλικά υπονομεύει συστηματικά την υγεία των πολιτών. Ταυτόχρονα όμως ούτε το λαθρεμπόριο πετρελαίου χτυπήθηκε, ούτε τα έσοδα του Κράτους αυξήθηκαν.

Αντί λοιπόν το Κράτος να βγάλει τα συμπεράσματά του και να διορθώσει τις λανθασμένες πολιτικές, συνεχίζει και φέτος την ίδια πορεία. Σε πλήθος πολυκατοικίες οι διαμένοντες δε μπορούν να συμφωνήσουν το, μέχρι σήμερα, αυτονόητο, την αγορά πετρελαίου ή φυσικού αερίου, λόγω και της οικονομικής κρίσης.

Παράλληλα η ραγδαία επιδείνωση της κλιματικής αλλαγής, λόγω της αύξησης του CO2 στην ατμόσφαιρα από την καύση ορυκτών καυσίμων, μας παρακινεί να σκεφτούμε και τις οικολογικές συνέπειες των επιλογών μας για την θέρμανση.

Άρα έχουμε δυο θέματα: 1)Την οικολογική θέρμανση για την προστασία της ποιότητας της ζωής και του περιβάλλοντος και 2) την οικονομική θέρμανση τόσο σε προσωπικό επίπεδο όσο και σε επίπεδο απεξάρτησης της εθνικής οικονομίας από δαπανηρές εισαγωγές πετρελαιοειδών και φυσικού αερίου.

Υπάρχουν δυο τρόποι να αντιμετωπίσουμε οικολογικά και οικονομικά το πρόβλημα:

1)                 Η μείωση των απωλειών των κτιρίων, μέσω θερμομόνωσης των τοίχων και της οροφής τους και αλλαγής των τζαμιών – κουφωμάτων (ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗ ΤΩΝ ΚΤΙΡΙΩΝ). Αυτό μπορεί να ρίξει την κατανάλωση ενέργειας μέχρι και 60%. Η Ελλάδα έχει από τους χειρότερους δείκτες θερμομόνωσης στην Ευρώπη, καταλήγοντας να καταναλώνει περισσότερη ενέργεια και από βόρειες χώρες, οι οποίες έχουν έντονους χειμώνες. Η πολιτεία έκανε ένα πρώτο βήμα με το πρόγραμμα επιδότησης «εξοικονόμηση κατ’ οίκον», το οποίο όμως πρέπει να επεκταθεί με μεγαλύτερα ποσά και λιγότερη γραφειοκρατία και να απλοποιηθεί, έτσι ώστε να το δικαιούνται περισσότεροι. Τα χρήματα που πηγαίνουν στο επίδομα θέρμανσης για πετρέλαιο, το οποίο είναι πληγή για το περιβάλλον και την εθνική οικονομία, θα μπορούσε να δοθούν για το σταμάτημα των θερμικών απωλειών των κτιρίων. Αυτό είναι μια μακροπρόθεσμη επένδυση με σταθερό και σίγουρο όφελος για όλους.

2)                 Η χρήση εναλλακτικών μορφών θέρμανσης όπως :

Α) Η γεωθερμία.

Β) Οι αντλίες θερμότητας (κλιματιστικά) με υψηλή ενεργειακή κλάση.

Γ) Οι σόμπες και λέβητες οι οποίοι καταναλώνουν βιομάζα ή πέλλετ υψηλής ποιότητας.

Δ) Τα ενεργειακά τζάκια (κλειστού τύπου).

Ε) Η ηλιακή θέρμανση.

Όλα τα παραπάνω, στη δύσκολη οικονομικά συγκυρία που διανύουμε, προϋποθέτουν τη βοήθεια και το σοβαρό ποιοτικό έλεγχο της πολιτείας.

Μόνο με ένα μακροπρόθεσμο σχέδιο από την πλευρά του κράτους σε συνεργασία με τους δήμους και παράλληλα με την ενημέρωση των πολιτών, μπορούμε να έχουμε ένα βιώσιμο αποτέλεσμα για τον Πλανήτη, την Ελλάδα και εμάς τους ίδιους. Και πάνω από όλα είναι η υγεία των πολιτών.

Πληροφορίες: Παναγιώτης Κατσουλάκος 6977-606827

Η Εκτελεστική Γραμματεία του ΠΑΝΔΟΙΚΟ

Ν. Ασλάνογλου 6946-381707, Ι. Βερβερίδης 6976-789871, Κ. Βολιώτης 6977-686838, Σωτ. Γκανάτσιος 6977-334733, Γ. Καλλιαμπέτσος 6944-842384,

Παν. Κατσουλάκος 6977-606827, Μ. Χουλιέρη 6978-026141,

Άρχισαν οι πυρκαγιές. Το WWF για το θέμα.

Δελτίο Τύπου Τετάρτη 29 Μαΐου 2013

Δάση στο κόκκινο… για ένα ακόμη καλοκαίρι

Περισσότερες από 1.700 προσλήψεις εποχικών πυροσβεστών και δασικών υπαλλήλων που βρίσκονται ακόμη στον αέρα… Καθηλωμένα οχήματα λόγω έλλειψης καυσίμων, παλιά λάστιχα και ελλιπής συντήρηση που πλήττουν το αξιόμαχο των μηχανισμών δασοπροστασίας… Συντονισμός που βελτιώνεται μόνο στα σημεία αλλά δεν οριοθετείται σε θεσμικό επίπεδο… Δάση που κινδυνεύουν για μία ακόμη χρονιά.

Αυτή είναι η εξίσωση με την οποία ερχόμαστε αντιμέτωποι ενόψει μιας ακόμη αντιπυρικής περιόδου και με τις πρώτες πυρκαγιές να μας χτυπούν ήδη την πόρτα. Παρά τις εξαγγελίες του Πρωθυπουργού περί πυροπροστασίας και σημειακών θετικών βημάτων, τα χρόνια προβλήματα του ελληνικού μηχανισμού δασοπροστασίας παραμένουν. Με την οικονομική κρίση να δοκιμάζει τα όρια ενός ήδη προβληματικού συστήματος, ο μηχανισμός δασοπροστασίας παρουσιάζεται ξεγυμνωμένος, παρότι βαδίζουμε προς το τέλος του πρώτου μήνα της αντιπυρικής περιόδου.

Σοβαρά προβλήματα που καθηλώνουν τον μηχανισμό καταστολής δασικών πυρκαγιών είναι τα εξής:

  1. Καθυστερήσεις στην πρόσληψη 1.500 εποχικών υπαλλήλων, οι οποίοι καλούνται να καλύψουν πάγιες ανάγκες στον μηχανισμό δασοπροστασίας και θα έπρεπε να βρίσκονται ήδη στις θέσεις τους. Επίσης, δεν έχει ακόμα ολοκληρωθεί η πρόσληψη 251 ατόμων εποχικού προσωπικού 8μηνης διάρκειας, το οποίο θα αναλάβει εργασίες για την πρόληψη των δασικών πυρκαγιών.
  2. Τεράστιες είναι οι ελλείψεις σε υλικό εξοπλισμό (π.χ. λάστιχα πυροσβεστικών οχημάτων) και αρκετοί οι προβληματισμοί ως προς το αξιόμαχο του επίγειου και εναέριου στόλου δασοπυρόσβεσης, λόγω της παλαιότητάς του και των προβλημάτων που προκύπτουν στη συντήρησή του. Η επίλυση των χρόνιων προβλημάτων που αφορούν στη χρήση των ιδιόκτητων πτητικών μέσων του Πυροσβεστικού Σώματος δεν επιλύει συνολικά τα προβλήματα ενός μηχανισμού που χωλαίνει.
  3. Παρότι οι ΟΤΑ έλαβαν εγκαίρως τους κατά 20% μειωμένους πόρους σε σχέση με την περσινή αντιπυρική περίοδο από τη ΓΓΠΠ για εργασίες αντιπυρικής προστασίας, η έλλειψη αξιολόγησης και διαφάνειας υποσκάπτει σοβαρά την αποτελεσματική χρήση τους για δασοπροστασία.
  4. Παρότι υπάρχει επιτέλους κινητικότητα στην αξιοποίηση του επιχειρησιακού προγράμματος «Αλέξανδρος Μπαλτατζής» για έργα αντιπυρικής προστασίας, σημαντικές γραφειοκρατικές αγκυλώσεις και υποστελέχωση των αρμόδιων υπηρεσιών δυσχεραίνουν την υλοποίηση του. Επίσης, παρά τις εξαγγελίες για έγκαιρη διάθεση κονδυλίων για τις εργασίες πρόληψης από πιστώσεις του Πράσινου Ταμείου, οι υπηρεσίες δεν έχουν λάβει ακόμα τις σχετικές πιστώσεις, καθότι εκκρεμεί σχετική νομοθετική ρύθμιση.
  5. Χαρακτηριστικό είναι ότι λόγω της μη έγκαιρης διάθεσης πόρων για την κάλυψη δαπανών μετακίνησης των δασικών υπηρεσιών, τα οχήματά τους παραμένουν καθηλωμένα.
  6. Η αναστολή πληρωμών προς τους Φορείς Διαχείρισης προστατευόμενων περιοχών, δεν τους επιτρέπει να συμμετέχουν ουσιαστικά στην πυροφύλαξη των ιδιαίτερα ευαίσθητων και σημαντικών αυτών περιοχών.

Σε κάθε περίπτωση, η δασοπροστασία στη χώρα μας δεν θα αναβαθμιστεί ποτέ ουσιαστικά, αν δεν υιοθετηθούν συγκεκριμένα βήματα που θα ορίζουν τη ριζική αλλαγή της νοοτροπίας μας. Μιας νοοτροπίας που εστιάζει στην καταστολή έναντι της πρόληψης, ενώ ταυτόχρονα χαρακτηρίζεται από έλλειψη έγκαιρου προγραμματισμού, μακροχρόνιου πλάνου και συνοχής. Πιο συγκεκριμένα:

  1. Η συνεργασία μεταξύ των διαφορετικών φορέων που συμμετέχουν έμμεσα και άμεσα στην καταστολή παρουσιάζει φαινομενικά σημάδια βελτίωσης, μόνο σε επίπεδο επικοινωνίας και ανταλλαγής απόψεων. Παρόλα αυτά, σε θεσμικό επίπεδο, το νέο νομοσχέδιο που κατατέθηκε πρόσφατα (Φεβρουάριος 2013) για την «Αναδιοργάνωση Υπηρεσιών του Υπουργείου Δημόσιας Τάξης και Προστασίας του Πολίτη, αναβάθμιση του Πυροσβεστικού Σώματος και άλλες διατάξεις» δεν περιέχει καμία πρόνοια για να αλλάξει η σημερινή νοοτροπία και πρακτική και διαιωνίζει τα μεγάλα προβλήματα συντονισμού.
  2. Ενώ είναι αποδεδειγμένο ότι η αντιμετώπιση των δασικών πυρκαγιών απαιτεί κυρίως σωστή διαχείριση και πρόληψη και όχι απλώς μονοσήμαντη καταστολή, ένα μήνα μετά την έναρξη της αντιπυρικής περιόδου, δεν έχουν ακόμα κατανεμηθεί στις αρμόδιες υπηρεσίες οι προβλεπόμενοι πόροι και το εποχικό προσωπικό. Η έγκαιρη προετοιμασία του μηχανισμού και διάθεση των απαιτούμενων κονδυλίων ώστε τα έργα πρόληψης να σχεδιάζονται και να υλοποιούνται πριν την έναρξη της αντιπυρικής περιόδου - κι όχι κατά τη διάρκειά της - είναι ζωτικής σημασίας. Μόνο έτσι μπορεί να μειωθεί ο κίνδυνος έναρξης πυρκαγιάς, αλλά και να είναι πιο αποτελεσματικό το έργο της καταστολής.
  3. Απαιτείται άμεση και ουσιαστική αξιοποίηση των εθελοντικών ομάδων δασοπροστασίας, με θέσπιση των απαραίτητων νομικών ρυθμίσεων. Εδώ, αξίζει να αναφέρουμε ότι σε αυτόν τον τομέα έχουν γίνει σημαντικά βήματα, καθώς βρίσκεται προς διαβούλευση σχετικό σχέδιο νόμου της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας.
  4. Η κατάρτιση και κύρωση των δασικών χαρτών, πρέπει να προχωρήσει με πιο γοργούς ρυθμούς, προκειμένου να λειτουργήσουν αποτρεπτικά, όπως και σε άλλες χώρες, απέναντι σε επίδοξους εμπρηστές.

«Η κοινή λογική και εμπειρία των τελευταίων ετών, υπαγορεύουν να σκεφτόμαστε τη φωτιά πολύ πριν τη φωτιά. Αυτό όμως σημαίνει αλλαγή νοοτροπίας και δημιουργία αποτελεσματικών μηχανισμών πρόληψης. Παρότι η οικονομική κρίση προφανώς επηρεάζει και τη δασοπροστασία, θα περίμενε κανείς λόγω και αυτών των δυσχερειών να γίνεται προσπάθεια για πιο έξυπνη, έγκαιρη και αποτελεσματική λειτουργία του συστήματος. Δυστυχώς, παρά τις περί του αντιθέτου εξαγγελίες, για άλλη μια χρονιά βλέπουμε τις γνωστές καθυστερήσεις σε επιμέρους μέτρα και την έλλειψη συνολικού συντονισμένου σχεδίου», σημειώνει ο Δημήτρης Καραβέλλας, διευθυντής του WWF Ελλάς.