Περιβαλλοντική Πρωτοβουλία Μαγνησίας

eggrafeite

27.jpg

Δελτία τύπου άλλων φορέων

Δελτία τύπου άλλων φορέων που έχουν ενδιαφέρον.

ΠΑΡΑΝΟΜΟ ΤΣΙΡΚΟ ΣΤΟ ΔΗΜΟ ΜΑΡΑΘΩΝΑ

Το τσίρκο EUROPEO ARBEL που λειτουργεί από τις 6 Αυγούστου στο Δήμο Μαραθώνα Αττικής. Το συγκεκριμένο τσίρκο έχει διάφορα ζώα όπως λιοντάρι, τίγρη, πάνθηρα, καμήλες, λάμα, άλογα, ταύρο, κατσίκες και άλλα καθώς και ένα μωρό λιονταράκι (χωρίς να γνωρίζουμε την προέλευσή του και αν έχει τα απαραίτητα συνοδευτικά έγγραφα). Το μικρό λιονταράκι χρησιμοποιείται για φωτογραφίες με παιδιά. 
Ως Πανελλαδική Συντονιστική Επιτροπή Ζωοφιλικών Σωματείων, καταγγέλουμε το Δήμαρχο Μαραθώνα κ .Σπύρο Ζαγάρη για τη μη άσκηση των καθηκόντων του όσον αφορά το τσίρκο Arbell (Europeo). Η συγκεκριμένη επιχείρηση εγκαταστάθηκε και λειτουργεί από τις 6 Αυγούστου 2009 σε ιδιωτικό χώρο της περιοχής Μαραθώνα. Σύμφωνα με το άρθρο 80 παράγραφο 6, εδάφιο γ του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων (ΚΔΚ), ο Δήμαρχος παρέχει την εντολή για τη σφράγιση των καταστημάτων που λειτουργούν χωρίς άδεια. Η παράβαση των διατάξεων αυτής της παραγράφου αποτελεί πειθαρχικό αδίκημα και παράβαση καθήκοντος και τιμωρείται κατά τις διατάξεις των άρθρων 142 και 143 του νόμου και κατά το άρθρο 259 του Ποινικού Κώδικα. Παρόλα αυτά ο Δήμαρχος όλο αυτό το διάστημα αρνείται προκλητικά την αρμοδιότητά του αυτή τόσο σε μέλη φιλοζωικών σωματείων τα οποία του ζητάνε να παρέμβει σφραγίζοντας το παράνομο τσίρκο, όσο και δημόσια σε ραδιοφωνική εκπομπή (ΣΚΑΙ 12 Αυγούστου 2009) κατά την οποία αναφέρθηκε στη διαδικασία ανάκλησης αδείας και όχι στη διαδικασία σφράγισης καταστημάτων που λειτουργούν χωρίς άδεια. Προηγουμένως όμως ο Δήμαρχος είχε δηλώσει ότι δεν έχει χορηγήσει άδεια.  Ο ίδιος δηλώνει αντίθετος με το τσίρκο καθώς δεν του έχει χορηγήσει άδεια, αρνείται όμως να δώσει στη δημοτική αστυνομία εντολή για σφράγιση της επιχείρησης επιτρέποντας έτσι την ανεξέλεγκτη λειτουργία του. Σε κάθε περίπτωση καλούμε το Δήμαρχο να εφαρμόσει άμεσα τις σχετικές διατάξεις. Σε αντίθετη περίπτωση θεωρούμε ότι αποδέχεται την ανεξέλεγκτη λειτουργία του τσίρκο.

 

Ως φιλοζωικοί σύλλογοι είμαστε αντίθετοι με την παρουσία των τσίρκο με ζώα στη χώρα μας καθώς δεν εκφράζουν τον πολιτισμό του 21ου αιώνα και προωθούν τη βία στις σχέσεις του ανθρώπου με τα άλλα όντα του πλανήτη. Αγωνιζόμαστε για την απαγόρευση τους και προτείνουμε τα τσίρκο χωρίς ζώα που λειτουργούν με επιτυχία σε όλο τον κόσμο.

Για την Πανελλαδική Συντονιστική Επιτροπή 100 Ζωοφιλικών Σωματείων   Όλγα Κήκου  6972004963

Σχόλια ΕΛΕΤΑΕΝ για την ενέργεια

ΣΧΟΛΙΑ της ΕΛΕΤΑΕΝ στην

ΕΚΘΕΣΗ ΜΑΚΡΟΧΡΟΝΙΟΥ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΟΥ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ 2009

του Συμβουλίου Εθνικής Ενεργειακής Στρατηγικής.

ü      Εύχεται, αλλά δεν πείθει ότι επιθυμεί την επίτευξη του δεσμευτικού ελάχιστου στόχου ανάπτυξης των ΑΠΕ

ü      Παραπέμπει για μετά το 2020 την αύξηση των στερεών καυσίμων, την οποία επιθυμεί

ü      Εγκαταλείπει ακούσια και με βαριά καρδιά την πυρηνική ενέργεια

ü      Δεν περιέχει το όραμα για ένα καθαρό ενεργειακό μέλλον και τον τρόπο συμμετοχής της Ελλάδας σε αυτό, με την αξιοποίηση του ανανεώσιμου ενεργειακού πλούτου της χώρας.

 

Η έκθεση για τον Μακροχρόνιο Ενεργειακό Σχεδιασμό του Συμβουλίου Εθνικής Ενεργειακής Στρατηγικής και κυρίως ο βαθμός ανάλυσης και τεκμηρίωσής της, θέτει και πάλι το γενικό ερώτημα κατά πόσο τέτοιες εκθέσεις έχουν οποιοδήποτε χρηστικό αποτέλεσμα στο πλαίσιο των απελευθερωμένων αγορών, όταν δεν συνοδεύονται από προτάσεις συγκεκριμένων και πρακτικών πολιτικών μέτρων για την προσπάθεια υλοποίησης του όποιου σχεδιασμού περιέχουν. Δυστυχώς τέτοια μέτρα λείπουν από την έκθεση του ΣΕΕΣ και δυστυχώς λείπει οποιαδήποτε προσπάθεια παρουσίασης ενός συγκεκριμένου σχεδίου δράσης με χρονοδιάγραμμα, κοστολόγηση και εκτίμηση των αποτελεσμάτων του.

Επομένως οποιαδήποτε κριτική ανάγνωση της έκθεσης του ΣΕΕΣ περιορίζεται μοιραία στη - μάλλον πολιτική- αξιολόγηση των γενικών αρχών από τις οποίες ξεκινά και στην αποδοχή ή απόρριψη των γενικών κατευθύνσεων στις οποίες καταλήγει, χωρίς να υπάρχει επαρκής βάση για ουσιαστική επιστημονική συζήτηση. Κάθε έκθεση του ΣΕΕΣ παραμένει απλώς άλλη μια έκθεση ανάμεσα στις πολλές.

 

Στο γενικό αυτό επίπεδο ανάγνωσης και κριτικής, η ΕΛΕΤΑΕΝ εκφράζει τον προβληματισμό της για τρία βασικά σημεία που αποτελούν κρίσιμες υποθέσεις στην έκθεση του ΣΕΕΣ:

1.                  Την μη τεκμηριωμένη άποψη ότι δεν είναι πιθανή η τεχνολογική και οικονομική εξέλιξη των μεθόδων αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας, σε αντίθεση με την τεχνολογία δέσμευσης και αποθήκευσης διοξειδίου του άνθρακα CCS, η οποία αν και αποτελεί ερευνητικό εγχείρημα (σελ. 22), θεωρείται ότι «θα μπορούσε να οδηγήσει σε αλλαγή της πολιτικής βούλησης και της κοινωνικής αποδοχής του εισαγόμενου λιθάνθρακα στην περίοδο 2020-2030» (σελ. 36). Η έκθεση αγνοεί ότι υπάρχουν ήδη τεχνολογίες, με πρώτη προφανή και άμεση λύση τα υδροηλεκτρικά και την αντλησιοταμίευση, που προσφέρονται για αποθήκευση ηλεκτρικής ενέργειας και δεν περιέχει καμία αναφορά ή έστω ευχή για άλλες τεχνολογικές εξελίξεις ούτε για τον ορίζοντα προοπτικής (2030) ούτε για τον ορίζοντα οράματος (2050). Περαιτέρω η έκθεση αντιφάσκει αφού θεωρεί -και ορθά - τη σημαντική διείσδυση της ηλεκτροκίνησης στα ΙΧ ως αναγκαία για να επιτευχθεί η ανατροπή στο χώρο των μεταφορών (σελ. 50), αλλά αγνοεί τις συνέπειες που θα έχει αυτό στη διείσδυση των ΑΠΕ, αφού πρόκειται ουσιαστικά για μια εναλλακτική αποθήκευσης ενέργειας.

Όταν λοιπόν η έκθεση ξεκινά έχοντας αφαιρέσει a priori τις τεχνολογίες αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας, οποιαδήποτε συζήτηση για μια ουσιαστική πράσινη ενεργειακή επανάσταση μέχρι το 2050 είναι καταδικασμένη σε αδιέξοδο. Από την άποψη αυτή, η έκθεση του ΣΕΕΣ υπονομεύει από την πρώτη σελίδα και χωρίς τεκμηρίωση την προοπτική ενός καθαρού ενεργειακού οράματος, το οποίο και αποτελειώνει οριστικά επιλέγοντας να επενδύσει στην τεχνολογία δέσμευσης και αποθήκευσης άνθρακα μέσω της οποίας επαναφέρει τον λιθάνθρακα στο ενεργειακό μίγμα μετά το 2020.

2.                  Την ολοφάνερη απογοήτευση των συντακτών της έκθεσης που αναγκαζόμενοι να συμμορφωθούν προς το «κυρίαρχο κοινωνικό και πολιτικό κλίμα», δεν αναφέρονται στην προοπτική χρησιμοποίησης της πυρηνικής ενέργειας. Για τον ίδιο λόγο επίσης, αναγκάζονται να μεταθέσουν την προοπτική της αύξησης των στερεών καυσίμων μετά το 2020 προσδοκώντας -όπως αναφέρθηκε - στην εξέλιξη της τεχνολογίας CCS, δεδομένων και των γενναίων επιδοτήσεών της (σελ. 22-23).

Δυστυχώς, τέτοιες θέσεις θέτουν άμεσα θέμα αξιοπιστίας της έκθεσης η οποία αυτοακυρώνεται αφού οι ίδιοι οι συντάκτες της δηλώνουν ότι αναγκάστηκαν να υιοθετήσουν, μερικά έστω, από τα πορίσματά της παρόλο που δεν τα πιστεύουν επιστημονικά και πολιτικά. Όμως, ο ενεργειακός σχεδιασμός της χώρας απαιτεί υπεύθυνες θέσεις και όχι μεμψιμοιρίες. Οι δημόσιοι άνδρες αν διαφωνούν ριζικά με σημαντικές επιλογές της Πολιτείας, αναλαμβάνουν την ευθύνη της διαφωνίας τους με κατάλληλες πράξεις.

3.                  Την εκτίμηση της ζήτησης ενέργειας η οποία είναι ένα ιδιαίτερα κρίσιμο μέγεθος για την διαμόρφωση των σεναρίων εξέλιξης. Είναι γεγονός ότι, ειδικά στον ηλεκτρισμό, η πρόβλεψη της ζήτησης «χαρακτηρίζεται από την αβεβαιότητα των πολυσύνθετων παραγόντων που τη διαμορφώνουν, ιδιαίτερα σε μια εποχή οικονομικής αστάθειας όπως αυτή που διανύουμε» (σελ. 31). Όμως η αναθεώρηση της πρόβλεψης ζήτησης ηλεκτρικής ενέργειας για το 2020 από τις 87,9 TWh της έκθεσης του 2008, σε 74,1 TWh στην έκθεση του 2009, δηλαδή μειωμένη κατά 16% είναι εντυπωσιακή αλλά και παρακινδυνευμένη. Σημειώνεται ότι η ανωτέρω ραγδαία μείωση της πρόβλεψης για το 2020 αναφέρεται στα σενάρια αναφοράς 2008 και 2009 και δεν οφείλεται σε πιο αποτελεσματική εφαρμογή μέτρων εξοικονόμησης ενέργειας - γεγονός που θα την καθιστούσε ευκταία και επιστημονικά ελέγξιμη - αλλά σε ενσωμάτωση της βραχυπρόθεσμης τάσης 2008-2009 για μείωση της ζήτησης εξαιτίας της οικονομικής κρίσης, καθ όλη τη διάρκεια της περιόδου 2010 - 2020.

Ως προς αλλά εξίσου σημαντικά σημεία, της έκθεσης επισημαίνουμε τα ακόλουθα:

 

1.                  Παρ' όλο που το ΣΕΕΣ αποδέχεται τους δεσμευτικούς στόχους της νέας κοινοτικής οδηγίας για τις ΑΠΕ, είναι αποθαρρυντικό ότι δεν κατορθώνει να εισαγάγει ένα οραματικό πολιτικό πλαίσιο για τη σκιαγράφηση έστω των προϋποθέσεων για την επίτευξη υψηλότερων στόχων. Αντίθετα, η έκθεση παραμένει προσκολλημένη σε ποσοτικούς στόχους τους οποίους θεωρεί a priori ως ανώτατους, είτε λόγω της ανάγκης σημαντικών επενδύσεων σε δίκτυα (σελ. 41), είτε λόγω του ατεκμηρίωτου φόβου για μη βέλτιστη λειτουργία των θερμικών μονάδων (σελ. 41), είτε λόγω της εκτίμησης ότι αυτοί βρίσκονται στα «ανώτατα όρια που υπαγορεύονται από την εξασφάλιση ευστάθειας του ηλεκτρικού συστήματος» (σελ. 4). Οι στόχοι αυτοί (6.300 MW αιολικών πάρκων, 200 MW ΜΥΗΕ, 800 MW φωτοβολταϊκών, 200 MW βιοαερίου, 200 MW συμπαραγωγή από βιομάζα, 120 MW γεωθερμία) δεν επαρκούν για την επίτευξη του δεσμευτικού στόχου 18% της Οδηγίας 2009/28 όπως παραδέχεται εμμέσως η ίδια η έκθεση (σελ. 38). Ασχέτως όμως αυτού, ένας ουσιαστικός ενεργειακός σχεδιασμός θα όφειλε να εξετάσει και να τεκμηριώσει τα τεχνικά, πολιτικά και οικονομικά μέτρα που απαιτούνται για την επίτευξη τουλάχιστον των πραγματικών ελάχιστων ποσοτικών στόχων ΑΠΕ. Υπενθυμίζουμε ότι κατά τη μελέτη της ΕΛΕΤΑΕΝ οι στόχοι αυτοί για το 2020 περιλαμβάνουν την εγκατάσταση 9.040 - 11.300 MW αιολικών πάρκων, 900 MW φωτοβολταϊκών, 300 MW ηλιοθερμικών κ.λ.π. τα δε μέτρα για την επίτευξή τους περιλαμβάνουν ενδεικτικά, πέραν των διασυνδέσεων και της αποθήκευσης, την ολοκλήρωση του θεσμικού πλαισίου της ηλεκτρικής αγοράς και την προσεκτική επιλογή του υπόλοιπου συμβατικού μίγματος ηλεκτροπαραγωγής ώστε να μπορεί να υποστηρίξει την μεγάλη διείσδυση ΑΠΕ χωρίς αντιοικονομική λειτουργία των μονάδων, γεγονός που αποτελεί καθοριστικό παράγοντα του ενεργειακού σχεδιασμού και η έκθεση του ΣΕΕΣ δεν λαμβάνει υπόψη της.

2.                  Είναι πράγματι αξιόλογη η ανάλυση για την εθνική στρατηγική για τη Βελτίωση της Ενεργειακής Αποδοτικότητας (ΒΕΑ) στις τελικές χρήσεις ενέργειας (σελ. 25-29). Η ανάλυση αυτή μπορεί να αποτελέσει την εισαγωγική βάση για την διαμόρφωση μιας τέτοιας στρατηγικής που ακόμα απουσιάζει παρά τις σημαντικές προσπάθειες. Ιδιαίτερα υποστηρίζουμε την πρόταση ότι για τον σχεδιασμό και την εκτέλεση μιας ολοκληρωμένης στρατηγικής ΒΕΑ απαιτείται η δημιουργία ενός σύγχρονου, δυναμικού, ευέλικτου και αποτελεσματικού φορέα στα πρότυπα επιτυχημένων ευρωπαϊκών κρατικών φορέων από το DEA στη Δανία και το DECC στο Ηνωμένο Βασίλειο. Αυτός ο φορέας θα μπορούσε να χτιστεί με βάση τη υφιστάμενη δομή του ΚΑΠΕ με ανάθεση σε αυτό διευρυμένων αρμοδιοτήτων και πόρων (σελ. 27).

3.                  Η πρόταση για συνολική αξιολόγηση όλων των ήδη κατατεθειμένων αιτήσεων για ΑΠΕ ανατρέπει τη θεσμοθετημένη διαδικασία, με βάση την οποία έχουν σχεδιαστεί και κατατεθεί οι αιτήσεις και επομένως θέτει θέμα ανατροπής του κλίματος ισοτιμίας και ασφάλειας των επενδύσεων. Συγκεκριμένα, είναι τουλάχιστον άδικο -αν όχι αντισυνταγματικό- μια αίτηση η αξιολόγηση της οποίας  ανέμενε π.χ. επί διετία και επίκειται να γίνει εντός μηνός, να αξιολογηθεί συγκριτικά με μια αίτηση που υποβλήθηκε μόλις χθες.

Η παράλληλη πρόταση για περιορισμό του χρόνου ισχύος των αδειών παραγωγής και εγκατάστασης στερείται βάσης συζήτησης. Υπενθυμίζεται ότι:

(α) οι ΑΠΕ υποχρεούνται σε προπεριβαλλοντική αδειοδότηση πριν τη χορήγηση της άδειας παραγωγής κάτι που δεν ισχύει για τους θερμικούς σταθμούς,

(β) για τις ΑΠΕ προβλέπεται συγκεκριμένο χρονικό όριο εντός του οποίου οφείλουν να έχουν λάβουν άδεια εγκατάστασης, κάτι που επίσης δεν ισχύει για τους θερμικούς σταθμούς,

(γ) για τις ΑΠΕ προβλέπεται ιδιαίτερη διαδικασία ανακλήσεων (ν.3468/2006) την οποία η ΡΑΕ έχει θέσει σε διαβούλευση, κάτι που επίσης δεν ισχύει για τους θερμικούς σταθμούς και

(δ) μέχρι το τέλος του 2005 είχαν ανακληθεί συνολικά άδειες ΑΠΕ ισχύος 500 MW κάτι που ποτέ δεν έχει γίνει για θερμικούς σταθμούς.

Ήδη λοιπόν το πλαίσιο είναι αυστηρό και αν κάποιος θέλει να αναζητήσει ευθύνες στην καθυστέρηση υλοποίησης των αδειών, μπορούμε να του υποδείξουμε πού να ψάξει. Ενδεικτικά μόνο αναφέρουμε ότι για την τροποποίηση μιας άδειας εγκατάστασης αιολικού  πάρκου από ανεμογεννήτριες 1,65MW σε 1,8MW (9% σε μη κορεσμένο δίκτυο) απαιτείται ένα έτος και πλέον. Εν τω μεταξύ η άδεια καταγράφεται στη στατιστική των αδειών εγκατάστασης που δεν υλοποιούνται!

4.                  Είναι λανθασμένη και ατεκμηρίωτη η δήλωση-θέση της έκθεσης ότι η μέχρι σήμερα συνεισφορά των τεχνολογιών ΑΠΕ σε θέσεις εργασίας αφορά κυρίως τον τομέα εγκατάστασης και λειτουργίας και δεν παρουσιάζει αξιόλογους ρυθμούς (σελ. 43). Το ΣΕΕΣ δε θα πρέπει να λειτουργεί με εντυπώσεις, όσο διαδεδομένες και αν είναι, αλλά να στηρίζεται μόνο σε επιστημονικά τεκμηριωμένα δεδομένα και στατιστικές. Με βάση μελέτη του Συνδέσμου Ηλεκτροπαραγωγών ΑΠΕ και τα πραγματικά ιστορικά απολογιστικά στοιχεία απασχόλησης της συντριπτικής πλειοψηφίας των εταιρειών που λειτουργούν αιολικά πάρκα στην Ελλάδα, δημιουργείται μία μόνιμη θέση εργασίας στη χώρα για κάθε MW αιολικής ενέργειας που ήδη λειτουργεί. Στο νούμερο αυτό δεν περιλαμβάνονται οι θέσεις εργασίας κατά την κατασκευή, οι έμμεσες θέσεις εργασίας από παρελκόμενες δραστηριότητες, ούτε οι πολλές θέσεις εργασίας που έχουν δημιουργηθεί ήδη από τις λοιπές ΑΠΕ και ιδιαίτερα την ηλιακή ενέργεια. Εκθέσεις επί του θέματος έχει δημοσιοποιήσει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και το Ευρωκοινοβούλιο και οι κορυφαίες περιβαλλοντικές οργανώσεις Greenpeace και WWF και θα συνιστούσαμε στα μέλη του ΣΕΕΣ να τις μελετήσουν. Ας πάψει επιτέλους ο μύθος για τη (μη) σχέση ΑΠΕ και απασχόλησης.

 

Τέλος στις σημαντικές ελλείψεις της έκθεσης καταγράφονται:

1.                  Η παντελής έλλειψη αναφοράς στο θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας της απελευθερωμένης αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας και ιδιαίτερα στα ακόλουθα:

(α) στην ύπαρξη μιας χονδρεμπορικής αγοράς, η τιμή της οποίας δεν αντανακλά το πλήρες κόστος παραγωγής ηλεκτρισμού στη χώρα,

(β) στην μη ενσωμάτωση του εξωτερικού κόστους ενέργειας στις τιμές των καυσίμων,

(γ) στην παντελώς ανεξάρτητη λειτουργία των αγορών χονδρεμπορικής και λιανικής όπως και την μη ορθολογική δομή των ρυθμιζόμενων τιμολογίων, γεγονός που δημιουργεί στρεβλώσεις και θέτει σε αμφιβολία την ορθολογική και οικονομική λειτουργία της ΔΕΗ,

(δ) στην απουσία - 4 χρόνια μετά την ψήφιση του ν.3426/2005 - διαχωρισμένων τιμολογίων λιανικής που θα ενημερώνουν αναλυτικά για τα επιμέρους μονοπωλιακά και ανταγωνιστικά κόστη και για το μίγμα καυσίμων.

Γενικά, ο μακροχρόνιος σχεδιασμός δεν μπορεί να αγνοεί τις ελλείψεις του πλαισίου εντός του οποίου αναπτύσσεται.

2.                  Η απουσία Σχεδίου Δράσης ή τουλάχιστον της περιγραφής των αναγκαίων μέτρων και παρεμβάσεων ειδικά όσον αφορά την επίτευξη του στόχου ΑΠΕ. Ενδεικτικά αναφέρεται ότι δεν γίνεται αναφορά στην ανάγκη ενίσχυσης των τεχνικών υποδομών και κυρίως στον τρόπο που αυτή μπορεί να καλυφθεί, περιλαμβανομένου και μη τεχνικών παρεμβάσεων όπως είναι η ενίσχυση του ΔΕΣΜΗΕ σε πόρους και ανθρώπινο δυναμικό, η ριζική απλοποίηση της διαδικασίας αδειοδότησης των σχετικών επενδύσεων, η ισότιμη πρόσβαση τρίτων στο δίκτυο κλπ.

3.                  Η απουσία Οράματος για την επίτευξη της μεγάλης διείσδυσης ΑΠΕ. Δεν υπάρχει καμία αναφορά στην μεγαλύτερη πλουτοπαραγωγική ενεργειακή πηγή της χώρας που είναι το Αιγαίο. Το αιολικό δυναμικό του Αιγαίου μπορεί να αξιοποιηθεί στον ορίζοντα μετά το 2020 μέσω υποδομών που πρέπει να σχεδιαστούν κατάλληλα από τώρα ώστε να μπορούν να υποδεχτούν το υπεράκτιο αιολικό δυναμικό όταν η τεχνολογία των θεμελιώσεων σε μεγάλα βάθη ή των επιπλεουσών ανεμογεννητριών το επιτρέψει.

4.                  Η απουσία έστω και αναφοράς στον Ενεργειακό Μεσογειακό Δακτύλιο, μέρος του οποίου αποτελεί  το επενδυτικό σχέδιο «DESERTEC». Η έκθεση θα έπρεπε να είχε εξετάσει την ενεργή συμμετοχή της χώρας μας στο Μεσογειακό Δακτύλιο, την ενδεχόμενη συμμετοχή της στο DESERTEC και τις προϋποθέσεις για να συμβούν αυτά. Ο Μεσογειακός Δακτύλιος και το DESERTEC ειδικότερα, θα μεταβάλλει στο σύνολο τον ενεργειακό σχεδιασμό, αφού μετατρέπει το Αιγαίο σε ενεργειακό κόμβο ανάμεσα σε Ευρώπη, Ασία και Αφρική, και μπορεί να συμβάλει ώστε η Ελλάδα να γίνει  εξαγωγέας πράσινης ενέργειας. Γι αυτό και η απουσία οποιασδήποτε αναφοράς σε αυτό το σχέδιο που θα μπορούσε να καθορίσει το μέλλον της χώρας, προκαλεί εντύπωση.

 

ΨΑΛΙΔΙ ΣΤΙΣ ΑΠΕ; ΟΧΙ ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ

GREENPEACE

ΕΛΕΤΑΕΝ

ΕΣΗΑΠΕ

ΣΕΦ

Αθήνα, 4-8-2009

ΜΑΚΡΟΧΡΟΝΙΟΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ

Ψαλίδι στις ΑΠΕ; Όχι ευχαριστώ!

Ταφόπλακα στην ανάπτυξη των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας (ΑΠΕ) στη χώρα μας επιχειρεί να βάλει το Συμβούλιο Εθνικής Ενεργειακής Στρατηγικής (ΣΕΕΣ), καταγγέλλουν η Greenpeace και φορείς της αγοράς. Χωρίς καμία επιστημονική τεκμηρίωση, ως όφειλε, και αφού απέτυχε να περάσει τον λιθάνθρακα στο ενεργειακό μίγμα, το ΣΕΕΣ προτείνει τη δραστική περικοπή των ΑΠΕ, στο όνομα μάλιστα της εξοικονόμησης ενέργειας. Σε κοινή τους ανακοίνωση, η Ελληνική Επιστημονική Ένωση Αιολικής Ενέργειας (ΕΛΕΤΑΕΝ), ο Ελληνικός Σύνδεσμος Ηλεκτροπαραγωγών από ΑΠΕ (ΕΣΗΑΠΕ), ο Σύνδεσμος Εταιριών Φωτοβολταϊκών (ΣΕΦ) και η Greenpeace, επισημαίνουν πως η τυχόν υιοθέτηση των προτάσεων του ΣΕΕΣ θα σημάνει την αναιμική ανάπτυξη των καθαρών πηγών ενέργειας στη χώρα μας και την ακύρωση χιλιάδων πράσινων επενδύσεων, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την τοπική ανάπτυξη και την απασχόληση.

 

Η πρώτη "Έκθεση Μακροχρόνιου Ενεργειακού Σχεδιασμού" (2007) αποδείχθηκε στην πράξη εξαιρετικά βραχυχρόνια και ανεπαρκής και αποσύρθηκε τρεις μήνες μετά από την παρουσίασή της, ξεσηκώνοντας θύελλα διαμαρτυριών. Ένα χρόνο μετά ακολούθησε η δεύτερη έκθεση, η οποία εξυμνούσε τις χάρες του λιθάνθρακα και της πυρηνικής ενέργειας, περιθωριοποιώντας στην ουσία τις ΑΠΕ και αμφισβητώντας ευθέως τις ευρωπαϊκές και διεθνείς δεσμεύσεις της χώρας μας (Πρωτόκολλο του Κιότο, νέα Κοινοτική Οδηγία για τις ΑΠΕ, κ.α.). Αφού στη συνέχεια αδειάστηκε κανονικά και κατ' επανάληψη από την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Ανάπτυξης, για τις υπέρ του λιθάνθρακα και της πυρηνικής ενέργειας επιλογές του, τώρα το ΣΕΕΣ αλλάζει τακτική, αλλά όχι βέβαια και τις διακαείς επιθυμίες και στόχους του.

 

Στη νέα "Έκθεση Μακροχρόνιου Ενεργειακού Σχεδιασμού", η οποία δημοσιοποιήθηκε στο τέλος Ιουλίου 2009, όλες οι προβλέψεις και προτάσεις του ΣΕΕΣ βασίζονται σε ένα νέο εφεύρημα: στην εξωπραγματική -με τα σημερινά μέτρα και πολιτικές- μείωση της κατανάλωσης ενέργειας μέχρι το 2020, η οποία κατά το ΣΕΕΣ θα σημειώσει περαιτέρω πτώση 15% σε σχέση με τις αντίστοιχες προβλέψεις της Έκθεσης του 2008. Η δραματική αυτή βουτιά στη συνολική εθνική κατανάλωση ενέργειας το 2020, ιδιαίτερα στην ηλεκτρική (από 87,9 TWh το χρόνο της περσινής πρόβλεψης, σε 74,1 TWh τώρα!), δικαιολογείται από το ΣΕΕΣ λόγω της οικονομικής κρίσης, η οποία -πάντα κατά το ΣΕΕΣ- θα διαρκέσει στη χώρα μας ολόκληρη την περίοδο 2010-2020! Θα ήταν ευχής έργο να πετύχουμε ένα τόσο φιλόδοξο στόχο με εξοικονόμηση ενέργειας. Μόνο που για να συμβεί κάτι τέτοιο, απαιτούνται μέτρα, πολιτικές και κίνητρα, τα οποία σήμερα απουσιάζουν και τα οποία βέβαια δεν προσδιορίζει η έκθεση του ΣΕΕΣ.

 

Για να ολοκληρώσει το καταστροφικό κατά των ΑΠΕ έργο του, προτείνει και τη συνολική αξιολόγηση (και μαζική απόρριψη) των αιτήσεων ΑΠΕ που έχουν ήδη υποβληθεί και εκκρεμούν στη ΡΑΕ, "εάν χρειάζεται και με νομοθετική ρύθμιση", με το αιτιολογικό ότι η έγκρισή τους απειλεί την ευστάθεια του Συστήματος και ότι "ο συνολικός σχεδιασμός για τις ΑΠΕ δεν ανταποκρίνεται σε ρεαλιστικά δεδομένα για τη χώρα μας". Άλλο ένα τεράστιο πισωγύρισμα, δηλαδή, στην πολύπαθη ανάπτυξη των ΑΠΕ στη χώρα μας.

 

Η έκθεση του ΣΕΕΣ δικαιώνει, τελικά, τον τίτλο της: είναι απλά μία έκθεση ιδεών και ένα ευχολόγιο. Δεν αποτελεί δομημένο ενεργειακό σχεδιασμό. Δεν απαντά στα πιεστικά ερωτήματα για το πώς θα προσεγγίσουμε τους στόχους του 2020 και δεν κάνει καμία αναφορά στην υποχρέωση σύνταξης Εθνικού Σχεδίου Δράσης για τις ΑΠΕ (σύμφωνα με τη νέα Οδηγία 2009/28/ΕΚ). Σημειώνεται ότι η πρώτη φάση αυτής της έκθεσης θα πρέπει να κατατεθεί στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή στο τέλος Δεκεμβρίου του τρέχοντος έτους. Επιπλέον, σε όλο το κείμενο υπάρχει διάχυτη η απογοήτευση του ΣΕΕΣ για το γεγονός ότι η πολιτική και κοινωνική συγκυρία δεν επιθυμεί λιθάνθρακα και πυρηνικά ως επιλογή στον εθνικό ενεργειακό μας σχεδιασμό! Όταν η συντριπτική πλειοψηφία των ευρωπαϊκών χωρών με πολύ φτωχότερο δυναμικό ΑΠΕ από την Ελλάδα, επενδύουν σε αυτές και τις χρησιμοποιούν ως μοχλό επιτάχυνσης της ανάπτυξης, η χώρα μας θα εμμείνει στο πιο ρυπογόνο καύσιμο με το επιχείρημα ότι εισερχόμαστε σε μια περίοδο 10ετούς οικονομικής ύφεσης;

 

Είναι καιρός η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Ανάπτυξης, η οποία σε κάθε ευκαιρία διατρανώνει την πίστη της και την αποφασιστική της στήριξη στην πράσινη ανάπτυξη, να ξαναδεί και την ουσία του μακροχρόνιου ενεργειακού σχεδιασμού, αλλά και το ρόλο του ΣΕΕΣ, αφού μέχρι σήμερα ο ρόλος αυτός μόνος εποικοδομητικός δεν υπήρξε.

 

 

Για περισσότερες πληροφορίες:

 

Greenpeace, Δημήτρης Ιμπραήμ, 210 3806374-5, 6979443305

ΕΛΕΤΑΕΝ, Γιάννης Τσιπουρίδης, 6972338150

ΕΣΗΑΠΕ, Νίκος Βασιλάκος, 210 7255168, 6972853329

ΣΕΦ, Σωτήρης Καπέλλος, 6977999245

ΤΟ ΠΟΦΥΖΩ ΓΙΑ ΤΟ ΚΥΝΗΓΙ

ΠΟΦΥΖΩ:

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

Τα Άρματα οι «Λάτρεις» της Φύσης

Κυνηγετική περίοδος 2009-2010

 

 

Η απώλεια της βιοποικιλότητας αναγνωρίζεται σήμερα ως ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα της νέας χιλιετίας που επηρεάζει τη βιωσιμότητα του ίδιου μας του είδους. Υπολογίζεται ότι κάθε χρόνο χάνονται περί τα 26.000 από τα γνωστά είδη.

 

Και παρόλα αυτά στη χώρα μας η θανατολαγνεία που λέγεται κυνήγι εξακολουθεί να θεωρείται νόμιμη δραστηριότητα. Έτσι και φέτος οι αυτοπροσδιοριζόμενοι «λάτρεις της φύσης και διαχειριστές της» αναλαμβάνουν δράση από τις 20 Αυγούστου, αφαιρώντας από τη φύση «ό,τι περισσεύει» που εντελώς αυθαίρετα το αποκαλούν «τόκο» που δικαιωματικά τους ανήκει. Όμως η φύση έχει τους δικούς της μηχανισμούς και ισορροπίες και δεν χρειάζεται μακελάρηδες να την ισορροπούν κατακρεουργώντας τα πλάσματά της.

 

Το ΠΟΦΥΖΩ θεωρεί αδιανόητο η ελληνική πανίδα που πλήττεται από τις μύριες όσες δραστηριότητές μας να δέχεται τη χαριστική βολή από τους κυνηγούς που δυστυχώς νομικά δικαιούνται να σκοτώνουν για διασκέδαση μερικά δισεκατομμύρια πουλιά και χωρίς περιορισμό ορισμένα είδη. Επιπλέον τονίζει ότι ούτε τα φωσφορίζοντα πορτοκαλιά γιλέκα, ούτε το ποιος φυλάει τα πρόβατα, λύνουν το πρόβλημα του κυνηγιού στη χώρα μας. Αυτό λύνεται μόνο με την οριστική και αμετάκλητη παύση του κυνηγιού.

 

Για την ΠΟ.ΦΥ.ΖΩ

H Πρόεδρος

Ρόζα Μηνακούλη


ΕΛΕΤΑΕΝ: ΟΧΙ ΑΛΛΟ ΚΑΡΒΟΥΝΟ

ΕΛΕΤΑΕΝ

Αθήνα 10/8/2009

 

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

 

ΟΧΙ ΑΛΛΟ ΚΑΡΒΟΥΝΟ!

 

Με μεγάλη μας λύπη καταφεύγουμε σε αυτό το καταταλαιπωρημένο κλισέ, αλλά δεν υπάρχει καλύτερος τρόπος να βροντοφωνάξουμε την αγανάκτηση μας για τις κυβερνητικές μεθοδεύσεις.

Βρισκόμαστε μόλις 4 μήνες πριν από την κρισιμότερη σύνοδο της ανθρωπότητας στην Κοπεγχάγη, όπου όλες οι χώρες του πλανήτη θα κληθούν να υιοθετήσουν το νέο Πρωτόκολλο που θα διαδεχθεί αυτό του Κιότο και στο οποίο κατ' ελάχιστο πρέπει να περιλαμβάνονται οι πολιτικές και τα μέτρα με τα οποία θα πετύχουμε 2 στόχους:

  1. Να αρχίσει η μείωση των εκπομπών του Διοξειδίου του άνθρακα μετά το 2015
  2. Να μειωθούν οι εκπομπές του Διοξειδίου του άνθρακα κατά 50% (μέσος παγκόσμιος όρος) μέχρι το 2050, που για τις ανεπτυγμένες χώρες όπως η Ελλάδα σημαίνει 80% μείωση.

Και αυτό για να καταφέρουμε να συγκρατήσουμε την άνοδο της παγκόσμιας θερμοκρασίας κάτω από 2ο Κελσίου, γιατί αλλιώς οι επιστήμονες φοβούνται τα χειρότερα για τον πλανήτη, ενώ κάποιοι θεωρούν ακόμη και αυτό το όριο αισιόδοξο και απαιτούν μεγαλύτερες μειώσεις.

 

Με αυτούς τους παγκόσμιους στόχους στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων η Ελληνική κυβέρνηση ορθώνει το ανάστημα της και προκρίνει λιγνίτη και λιθάνθρακα.!

Παραχωρεί τον εγχώριο λιγνίτη για εκμετάλλευση σε ιδιωτικές εταιρείες και (το Σ.Ε.Ε.Σ.) προτείνει λιθάνθρακα για τη ΔΕΗ (μετά το 2020).

Αν δεν ήταν τόσο τραγική αυτή η εξέλιξη θα ήταν για γέλια, αλλά δυστυχώς αντί να κοιτάξουμε να θεραπεύσουμε τις πληγές της Πτολεμαίδας και της Μεγαλόπολης πάμε να δημιουργήσουμε καινούργιες.

 

Και αυτό με δεδομένο το μοναδικό ανανεώσιμο ενεργειακό πλούτο της χώρας που περιμένει να τον εκμεταλλευτούμε και να βάλουμε τη χώρα μας στον ενεργειακό χάρτη, όχι με εισαγόμενες πηγές ενέργειας αλλά με εγχώριες, οι οποίες κάτω από τις κατάλληλες συνθήκες (Μεσογειακός δακτύλιος) μπορούν να αναδείξουν τη χώρα μας σε εξαγωγέα πράσινης ανάπτυξης..

Καλούμε την κυβέρνηση έστω και τώρα να αφυπνιστεί και να αλλάξει ενεργειακή και αναπτυξιακή πορεία.

Μέχρι να γίνει αυτό δηλώνουμε την αμέριστη συμπαράσταση μας στις τοπικές κοινωνίες που βρέθηκαν από την μια μέρα στην άλλη χωμένες στην καρβουνόσκονη της κυβερνητικής πολιτικής.

 

Με αγανάκτηση,

----------------------------------------------------------------
Δρ. Τσιπουρίδης Ιωάννης
Πρόεδρος Ελληνικής Επιστημονικής Ένωσης Αιολικής Ενέργειας - ΕΛΕΤΑΕΝ
Εκδότης "ΑΝΕΜΟλόγια" και "Energy point"