Περιβαλλοντική Πρωτοβουλία Μαγνησίας

eggrafeite

12.jpg

Δελτία τύπου άλλων φορέων

Δελτία τύπου άλλων φορέων που έχουν ενδιαφέρον.

ΙΔΙΩΤΙΚΗ ΘΗΡΟΦΥΛΑΚΗ ΚΥΝΗΓΩΝ

 

 

ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΓΕΩΤΕΧΝΙΚΩΝ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΥΠΑΛΛΗΛΩΝ

(ΠΟΓΕΔΥ)

ΓΕΩΠΟΝΟΙ - ΔΑΣΟΛΟΓΟΙ - ΚΤΗΝΙΑΤΡΟΙ - ΙΧΘΥΟΛΟΓΟΙ - ΓΕΩΛΟΓΟΙ

Αχαρνών 2 Αθήνα Τ.Κ. 10176 Τηλ.:210-5234189, 210-2124041 FAX: 210-5232240

e-mail: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.

 

 

 

ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΕΝΩΣΗ ΔΑΣΟΛΟΓΩΝ ΔΗΜ. ΥΠΑΛΛΗΛΩΝ

ΕΝΩΣΗ ΕΛΛΗΝΩΝ ΔΑΣΟΠΟΝΩΝ ΔΗΜ. ΥΠΑΛΛΗΛΩΝ

ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΔΑΣΟΦΥΛΑΚΩΝ ΔΗΜ. ΥΠΑΛΛΗΛΩΝ

Χαλκοκονδύλη 31 - Αθήνα Τηλ.: 2102124607 Fax: 2105240790

 

 

 

 

 

Αθήνα,  15 Ιουλίου 2009

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ - ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

Πληροφορηθήκαμε από Δελτίο Τύπου του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης ότι στις 9-7-09 ο Υπουργός υπέγραψε απόφαση με την οποία ρυθμίζονται θέματα που αφορούν στα καθήκοντα, τους περιορισμούς, τα προσόντα κλπ των ιδιωτικών φυλάκων θήρας που προσλαμβάνονται από τις κυνηγητικές οργανώσεις .

Η θέση των συνδικαλιστικών οργανώσεων του τομέα είναι ξεκάθαρη και έχει διατυπωθεί  στην πολιτική ηγεσία του Υπ.Α.Α.& Τροφίμων.

¨Η δασική πολιτική και η δασοπολιτική επιτήρηση του Κράτους πρέπει να ασκείται      α π ο κ λ ε ι σ τ ι κ α από δημόσια αρχή. Δεν είναι δυνατόν να ανατίθενται καθήκοντα διαχείρισης, προστασίας, εκμετάλλευσης κλπ. του δάσους και του φυσικού περιβάλλοντος, σε ιδιωτικούς φορείς, οι οποίοι υποκαθιστώντας  τις λειτουργίες του κράτους, το μόνο που κατορθώνουν είναι να  δημιουργούν σύγχυση στους πολίτες, με την διασπορά αρμοδιοτήτων και καθηκόντων και σπατάλη πόρων, μέσων και προσωπικού, με το να λειτουργούν απρογραμμάτιστα, ασύνδετα και αποσπασματικά .  Το μόνο που είναι βέβαιο με την πρακτική αυτή, είναι ότι στο τέλος την πληρώνουν ακριβά τα δασικά οικοσυστήματα της χώρας¨

Δυστυχώς από ότι φαίνεται ο Υπουργός Αγροτικής ανάπτυξης και Τροφίμων , υιοθετώντας παλαιότερες πρακτικές, αγνόησε τις υπηρεσίες του ίδιου του Υπουργείου του, παραμέρισε τις υπηρεσιακές εισηγήσεις και οδηγήθηκε στην υπογραφή ενός κειμένου που   αγνοεί τη νομολογία του ΣτΕ και τη Δασική Νομοθεσία και ουσιαστικά εξυπηρετεί συγκεκριμένους κύκλους .

Η Δασική Υπηρεσία χάνει τελεσίδικα και με υπουργική υπογραφή την ευθύνη της φύλαξης του θηραματικού κεφαλαίου της Χώρας. Αντί ο Υπουργός να οργανώσει την Δασική Υπηρεσία, όπως οι νόμοι και το σύνταγμα επιβάλλουν, φροντίζοντας για την ενίσχυση των δασικών Υπηρεσιών, με προσλήψεις,  σαφείς αρμοδιότητες και επαρκείς πόρους, οδηγήθηκε στη λήψη απόφασης με την οποία εκχωρείται σε ιδιώτες ¨δημόσια εξουσία¨ και δημιουργείται  ένας ιδιωτικός στρατός   που θα «αρμενίζει» ανεξέλεγκτα και υπό τις διαταγές των αιρετών κυνηγών-αρχηγών του.

Με ευθύνη (αυτή τη φορά) του ίδιου του Υπουργού ,  διατηρείται το  νομικό παράδοξο να ασκείται δημόσια εξουσία (ανακριτικά και αστυνομικά καθήκοντα) από ιδιωτικά όργανα , κάτι που έχει εξεταστεί νομικά από το Ε΄ τμήμα του Ν.Σ.Κ (γνωμοδότηση 204/2001)  και έχει κριθεί και δικαστικά (ουσιαστικά) από το Συμβούλιο της Επικρατείας (απόφαση Ολομ. 1934/1998) σύμφωνα με την οποία «αντίκειται στις διατάξεις του Συντάγματος η άσκηση από ιδιώτες ή Ν.Π.Ι.Δ. αστυνομικής εξουσίας ως η κατεξοχήν δημόσια εξουσία...» αφού οι αρμοδιότητες αυτές άπτονται των συνταγματικώς προστατευόμενων ατομικών δικαιωμάτων των πολιτών

Αυτή τη φορά ο Υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης είναι εκτεθειμένος διότι είχε προηγηθεί και  η σχετική ενημέρωση του, καθώς και  η επεξεργασία των προβλεπόμενων από το νόμο 3208/2003 αποφάσεων, από τη Γενική Δ/νση Δασών του Υπουργείου.

Όμως τίποτε από όλα αυτά δεν έλαβε υπόψη του , διέγραψε όλο τω σώμα της απόφασης που του εισηγήθηκαν οι υπηρεσίες του, διατηρώντας μόνο τον τίτλο και τις υπογραφές των αρμοδίων υπαλλήλων αποδεικνύοντας με το χειρότερο τρόπο ότι για μια ακόμη φορά οι εξωθεσμικοί παράγοντες ¨κάνουν καλά τη δουλειά τους¨, έχουν άριστες προσβάσεις στην κρατική μηχανή και κατορθώνουν πάντα να αποσπούν δημόσια εξουσία, προνόμια και πόρους για εξυπηρέτηση ιδιωτικών σκοπών.

Όταν το Κράτος με διάτρητες νομικές ακροβασίες βασισμένες σε σκοτεινές περιόδους (Ν.Δ. 86/1969) «εκχωρεί» και «παραχωρεί» δήθεν δικαιώματα σε ιδιώτες τότε το τίμημα είναι να εισπράττει αλαζονεία και ειρωνικούς καγχασμούς όπως φαίνεται από τις σχετικές ανακοινώσεις των Κυνηγετικών Οργανώσεων.

Μακάρι η Πολιτεία να είχε επιδείξει την ίδια σπουδή για την επίλυση χρόνιων προβλημάτων της Δασικής Υπηρεσίας.

Εκτιμούμε ότι ο Υπουργός  γνωρίζει ότι στα Δασαρχεία σήμερα υπηρετούν  μόλις 700 Δασοφύλακες αντί 3.000 όπως προβλέπεται. Γνωρίζει επίσης για τα τεράστια κενά των οργανικών θέσεων δασολόγων και δασοπόνων. Γνωρίζει τέλος ποια θα είναι η κατάσταση σε ένα χρόνο, με την αθρόα  συνταξιοδότηση δασικών υπαλλήλων όλων των κλάδων ,  κι όμως,  δεν κάνει τίποτα για όλα αυτά.

Η Κυβέρνηση  θα πρέπει επιτέλους να πάρει την πολιτική απόφαση για την αναδιοργάνωση της δασικής υπηρεσίας. Για όλους εμάς τους γεωτεχνικούς και δασικούς υπαλλήλους, αποτελεί αναγκαιότητα  αυτή η πολιτική πρωτοβουλία  ενόψει μάλιστα της συζήτησης για το Υπουργείο Περιβάλλοντος .

Σε ότι αφορά τα θέματα της θήρας εμείς δηλώνουμε ότι πλέον το κουράγιο μας  εξαντλήθηκε. Απομένει μόνο το έσχατο μέσο, αυτό της προσφυγής στη δικαιοσύνη, με παράλληλη ενημέρωση της Ελληνικής κοινωνίας και των ενεργών πολιτών για τον τρόπο που αντιμετωπίζει η Πολιτεία  τις υπηρεσίες της αλλά και το πόσο σοβαρά διαχειρίζεται  νευραλγικούς τομείς που συνδέονται με τις κατεξοχήν συνταγματικές της υποχρεώσεις.

Ζητάμε και σήμερα  την κατάργηση του αναχρονιστικού πλαισίου για τη θήρα . Το πλαίσιο αυτό έγινε για να εξυπηρετήσει άλλους σκοπούς και σήμερα  δημιουργεί πολλά προβλήματα στην πάταξη της λαθροθηρίας, στην έκδοση αδειών θήρας, και στον έλεγχο των κυνηγετικών οργανώσεων.

Πρέπει επιτέλους η πολιτεία να βάλει ένα φραγμό σε όσους θεωρούν  (και διαχειρίζονται) τους κυνηγούς  ως ελεγχόμενο από αυτούς στατιστικό μέγεθος (ελεγχόμενοι ψήφοι ;), προκειμένου να πιέζουν την κάθε κυβέρνηση  και να γίνονται αποδεκτές οι αξιώσεις τους,  πάντα σε βάρος της λειτουργίας των δημόσιων υπηρεσιών.

Η προστασία των δασών και του φυσικού περιβάλλοντος της πατρίδας μας αποτελεί υποχρέωση του Κράτους και αυτή υλοποιείται μέσω των Δασικών Υπηρεσιών. Η μόνη λύση είναι η ενδυνάμωση της Δασικής Υπηρεσίας με προσωπικό και κατάλληλο εξοπλισμό. Με ενισχυμένη και δυνατή Δασική Υπηρεσία κανείς ιδιώτης «όψιμος» και αυτόκλητος προστάτης του φυσικού περιβάλλοντος δεν θα  μπορεί να δρα  ανεξέλεγκτα  σε βάρος του, χωρίς μάλιστα να δίνει λόγο σε κανένα,  αφού  ο ίδιος είναι  θα ελέγχων  και ελεγχόμενος, υποβαθμίζοντας κάθε έννοια ασφάλειας δικαίου απέναντι στους πολίτες.

Η Πολιτεία ας αναλάβει τις ευθύνες της.

 

Για τα Διοικητικά Συμβούλια

Της Π.Ο ΓΕ.Δ.Υ

Ο Πρόεδρος

Νίκος Κακαββάς

Ο Γενικός Γραμματέας

Άρης Ιωάννου

 

Της Π.Ε.Δ.Δ.Υ.

Ο Πρόεδρος

Νίκος Μπόκαρης

Ο Γενικός Γραμματέας

Κων/νος Δημόπουλος

Της Ε.Ε.Δ.Δ.Υ

Ο Πρόεδρος

Δημήτρης Καψάλης

Ο Γενικός Γραμματέας

Αθανάσιος Μιχαήλ

Της Π.Ο.Δ.

Ο Πρόεδρος

Γεώργιος Παπαδιάς

Ο Γενικός Γραμματέας

Αλέξανδρος Φλώτσιος

Αποδέκτες:

1.        Υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης & Τροφίμων

2.        Βουλή των Ελλήνων - Βουλευτές του Ελληνικού Κοινοβουλίου

3.        Γενικούς Γραμματείς Περιφερειών της Χώρας

4.        Γενική Δ/νση Αισθητικών Δασών, Δρυμών & Θήρας ΥΠ.Α.Α. & Τ.

5.        Δασικές Υπηρεσίες της Χώρας

Σε όλο τον γραπτό και ηλεκτρονικό Τύπο της Χώρας με παράκληση για δημοσίευση

ΣΥΝΕΔΡΙΟ ΠΑΝΔΟΙΚΟ ΛΑΜΙΑΣ

Την Τετάρτη 22 Ιουνίου 2009 συνεδρίασε στη Λαμία στις 11 το πρωί η Οργανωτική Επιτροπή του 21ου Συνεδρίου. Παραβρέθηκαν οι: Φούντας Πάρης - Μπελέσης Αλέξανδρος - Γεροκώστα Γιάννα - Παπαιωάννου Νίκος - Παπαιωάννου Ντένυ - Αλευρά Άννα - Ράγκου Πόλυ, απουσίαζαν λόγω ανειλλημένων υποχρεώσεων οι: Καραζέρη Βάσω, Ζήσης Γιάννης και Κελλάρης Βασίλης. Επίσης παραβρέθηκαν οι: Καπνουτζή Νατάσα και Μαριλένα Καλαμάτα, γραμματέας του Δημάρχου Λαμιέων κ. Κοτρωνιά, που ορίστηκε από τον κ. Κοτρωνιά για να βοηθήσει στην διοργάνωση του συνεδρίου μας.
Στο ξεκίνημα της συνεδρίασης παραβρέθηκε και ο Δήμαρχος κ. Κοτρωνιάς, οποίος χαιρέτησε, το ξεκίνημα του 21ου συνεδρίου, σύστησε την Μαριλένα Καλαμάτα, γραμματέα του, που θα βοηθήσει στην διοργάνωση του συνεδρίου και προσέφερε τη βοήθεια του στις προετοιμασίες του συνεδρίου.
Στη συνέχεια συζητήθηκε εκτενώς η θεματολογία του συνεδρίου, με προτάσεις για εισηγητές και διατύπωση των τίτλων των εισηγήσεων. Προτάθηκε να ζητήσουμε από τους εισηγητές να υπάρχουν τα εξής σημεία στην εισήγησή τους: πρόλογος, θέμα και προτάσεις
Στη συνέχεια αποφασίστηκε να σταλεί επιστολή σε όλους τους τοπικούς φορείς και να γίνει επικοινωνία για εύρεση χορηγών. Επίσης θα ζητηθεί η στήριξη των τοπικών και εθνικών ΜΜΕ και η παροχή χορηγίας επικοινωνίας
Η Οργανωτική Επιτροπή ξεναγήθηκε στο χώρο που θα διεξαχθεί το συνέδριο (το νεόκτιστο πολιτιστικό κέντρο Λαμίας) και συζήτησε με τους υπεύθυνους του χώρου τις λεπτομέρειες της διεξαγωγής του συνεδρίου.

 

 

Μεγάλη συγκέντρωση στο Αλιβέρι

Το Αλιβέρι είπε ΟΧΙ στο RDF

 

Πολύ μεγάλη συγκέντρωση πολιτών και φορέων πραγματοποιήθηκε την Δευτέρα 29 Ιουνίου 2009 στο Αλιβέρι ενάντια στην καύση RFF (σκουπίδια) από το εκεί εργοστάσιο της ΑΓΕΤ. Με εισηγήσεις και τοποθετήσεις η Συντονιστική Επιτροπή Φορέων, πολιτικοί, κόμματα, εκπρόσωποι φορέων και πολίτες διατράνωσαν την απόφασή τους να εμποδίσουν την καύση RDF που θα επιβαρύνει περαιτέρω την ατμόσφαιρα της περιοχής.

Στο τέλος της εκδήλωσης εκδόθηκε ψήφισμα. Αναμένονται μέσα στην εβδομάδα αυτή συναντήσεις με το ΥΠΕΧΩΔΕ και το Υπουργείο Ανάπτυξης μετά από πρόσκληση των τελευταίων. Η Συντονιστική Επιτροπή προγραμματίζει νέες κινητοποιήσεις.

 

 

 

Όχι στην καύση RDF

Καύση σκουπιδιών (RDF) στο Αλιβέρι: Για ποιον χτυπά η καμπάνα;

 

Για όλους μας, χτυπάει η καμπάνα. Για τους Αλιβεριώτες, τους Χαλκιδέους τους Ευβοείς, τους Βολιώτες, όλους τους πολίτες αυτής της χώρας.

Παρά τις εκκλήσεις των κατοίκων της περιοχής...

Παρά την ομόθυμη αντίθεση όλων των φορέων της περιοχής και του νομού...

Παρά την ολική αντίθεση όλων των πολιτικών δυνάμεων του Νομού...

Παρά τις σοβαρές επιφυλάξεις επιστημόνων για μεγάλη επιβάρυνση της περιοχής από καρκινογόνες διοξίνες, φουράνια, υδράργυρο και άλλα βαρέα μέταλλα...

Παρά το γεγονός ότι η περιοχή του Αλιβερίου είναι από τις πιο επιβαρημένες περιβαλλοντικά περιοχές του νομού...

Το αρμόδιο υπουργείο (ΥΠΕΧΩΔΕ) έδωσε τελικά άδεια στην LAFARGE (ΑΓΕΤ ΗΡΑΚΛΗΣ) να κάψει τα σκουπίδια της Αττικής (RDF) στους φούρνους του εργοστασίου στο Αλιβέρι.

Γιατί το έκαναν αυτό στην αρχή του καλοκαιριού ;

Γιατί νομίζουν ότι η περίοδος -τα γνωστά μπάνια του λαού- προσφέρεται ώστε να περάσει χωρίς καμιά αντίδραση των πολιτών σ'αυτή την απόφαση.

Όμως κάνουν λάθος. Γιατί ξέχασαν γρήγορα ότι μετά τις κινητοποιήσεις στο Αλιβέρι και τη μεγάλη αντίθεση των πολιτών ανεξάρτητα των πολιτικών τους επιλογών, πολύ πρόσφατα, υποχρεώθηκε το Υπουργείο Ανάπτυξης να πάρει πίσω την απόφαση για τη λιθανθρακική μονάδα και έτσι ματαιώθηκε συνολικά η εισαγωγή του λιθάνθρακα στο ενεργειακό μίγμα της χώρας.

Οι πολίτες της περιοχής Αλιβερίου ανεξάρτητα τι ψήφισαν ή δεν ψήφισαν στις ευρωεκλογές, είναι αντίθετοι στην απόφαση αυτή και τη Δευτέρα 29 Ιουνίου στις 7.30 μ.μ. θα βρίσκονται στο Εργατικό Κέντρο Αλιβερίου για να πουν ένα μεγάλο ΟΧΙ στην καύση των σκουπιδιών, θα πουν ένα μεγάλο ΟΧΙ στον καρκίνο.

Καλούνται όλοι οι περιβαλλοντικοί φορείς, οι σύλλογοι και οι κινήσεις πολιτών να στείλουν εκπροσώπους τους στην μεγάλη συνάντηση στο Αλιβέρι κατά της καύσης των σκουπιδιών.

Όπως σταματήσαμε το λιθάνθρακα έτσι θα σταματήσουμε και την καύση των σκουπιδιών.

ΟΛΟΙ στη συγκέντρωση στο Αλιβέρι τη Δευτέρα 29 Ιουνίου

 

Ενεργοί πολίτες Εύβοιας

Χαλκίδα 25-6-2009

Συγκέντρωση πραγματοποιείται τη Δευτέρα 29 Ιουνίου 2009 στις 7.30 μ.μ. στο Εργατικό Κέντρο Αλιβερίου κατά της καύσης RDF (σκουπίδια ουσιαστικά).

Υπογράψτε για το ΕΚΚΕ

 

Επισυνάπτουμε πληροφοριακό σημείωμα σύμφωνα με το οποίο η Κυβέρνηση αποφάσισε την κατάργηση του Εθνικού Κέντρου Κοινωνικών Ερευνών (ΕΚΚΕ) μετά 50 χρόνια από την ίδρυσή του.

Διοίκηση και εργαζόμενοι του Κέντρου διαμαρτύρονται σθεναρά για την απόφαση αυτή.

Ήδη έχουν συγκεντρωθεί πάνω από 5.000 υπογραφές διαμαρτυρίας.

Μπορείτε αν θέλετε να υπογράψετε και εσείς με  2 τρόπους:

1)     Στέλνοντας φαξ στον αριθμό: 210-7489143

2)     Μπαίνοντας στο σάιτ του ΕΚΚΕ (www.ekke.gr)

 

ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗ ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑ ΜΑΓΝΗΣΙΑΣ

18-6-09

Διαμαρτυρόμαστε για την επικείμενη κατάργηση του Εθνικού Κέντρου Κοινωνικών Ερευνών.

Αντιτασσόμαστε στην υποβάθμιση της κοινωνικής έρευνας.

Ζητάμε την αναβάθμιση του ΕΚΚΕ.

Πενήντα χρόνια μετά την ίδρυσή του κινδυνεύει να καταργηθεί το μοναδικό δημόσιο Ερευνητικό Κέντρο της χώρας στις κοινωνικές επιστήμες σύμφωνα με την από 26/5/09 Απόφαση της Διυπουργικής Επιτροπής για την κατάργηση ή συγχώνευση 255 Φορέων και Οργανισμών του ευρύτερου Δημόσιου Τομέα.

Διοίκηση και εργαζόμενοι του Κέντρου διαμαρτύρονται σθεναρά για την απόφαση αυτή.

 

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Eurostat, στην Ευρώπη των 27, στον τομέα της έρευνας, η Ελλάδα κατέχει την πέμπτη από το τέλος θέση ως προς το σύνολο των  δαπανών, ανεξαρτήτως προέλευσης (0,57% του ΑΕΠ) ενώ κατατάσσεται προ-τελευταία ως προς τη δημόσια δαπάνη για την έρευνα (0,68% των δημοσίων δαπανών). Αντίστοιχες από το τέλος θέσεις κατέχει βάσει όλων των δεικτών που αφορούν στον αριθμό και το κόστος των απασχολουμένων στην έρευνα. Τα δεδομένα αυτά δείχνουν ότι η Ελλάδα βρίσκεται σε χειρότερη θέση όχι μόνο από όλες τις χώρες της ΕΕ των 15, αλλά, ακόμη και από πολλές χώρες που μόλις χθες εντάχθηκαν στην ΕΕ και των οποίων η οικονομικο-κοινωνική κατάσταση ουδεμία σύγκριση έχει με αυτή της χώρας μας.

Μετά τη μεταπολίτευση, η Ελλάδα παρουσίασε ιδιαίτερη πρόοδο στον τομέα της ανάπτυξης της ανώτατης εκπαίδευσης με διπλασιασμό των μελών ΔΕΠ στην περίοδο 1977-2007. Αντίθετα, οι ερευνητικές δομές της χώρας παρέμειναν καχεκτικές. Στο τομέα της έρευνας στις κοινωνικές και ανθρωπιστικές επιστήμες, η κατάσταση παρουσιάζεται ακόμη χειρότερη. Οι απασχολούμενοι στον τομέα αυτό παρουσιάζουν μείωση κατά 25% μεταξύ των δύο τελευταίων Απογραφών.[1]

Η μη ανάπτυξη των ερευνητικών δομών της χώρας έχει από καιρό ιδιαίτερα αρνητικές επιπτώσεις στο σύνολο των διαδικασιών παραγωγής, μετάδοσης, αξιοποίησης και διάχυσης της γνώσης και της καινοτομίας στο σύνολο της κοινωνίας. Έτσι η Ελλάδα παράγει όλο και περισσότερους 'πτυχιούχους' - ακόμη και κατόχους διδακτορικών τίτλων - με χαμηλό επίπεδο ερευνητικών δεξιοτήτων ενώ παράλληλα δεν μπορεί να αξιοποιήσει επ' ωφελεία της ανάπτυξης της χώρας, το ανθρώπινο  δυναμικό που διαθέτει υψηλές επιστημονικές ικανότητες και το οποίο, στην πλειονότητά του, συνεχίζει να διαρρέει στο εξωτερικό.

 

Με αυτά τα δεδομένα κανείς δεν θα φανταζόταν ότι η σημερινή κυβέρνηση θα συμπεριελάμβανε ερευνητικούς φορείς στο σχέδιο περιορισμού του δημόσιου τομέα προς εξοικονόμηση πόρων. Και όμως. Με απόφαση της Διυπουργικής Επιτροπής στις 26/5, το Εθνικό Κέντρο Κοινωνικών Ερευνών συμπεριελήφθη στον μακροσκελή κατάλογο διαφόρων Οργανισμών που πρόκειται σύμφωνα με την κυβέρνηση να καταργηθούν ή συγχωνευθούν εντός τετραμήνου. Σύμφωνα με τον κατάλογο αυτό αποφασίζεται η «συγχώνευση του Εθνικού Κέντρου Κοινωνικών Ερευνών με το Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών σε ένα ενιαίο ερευνητικό κέντρο με δραστηριότητα στον τομέα Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών». Η απόφαση είναι δύσκολα κατανοητή μια και εκτός των δυσκολιών που εμπεριέχει η συγχώνευση ενός ΝΠΔΔ (ΕΚΚΕ) με ένα ΝΠΙΔ (ΕΙΕ), παραμένει άδηλο τι θα γίνουν οι θετικές επιστήμες τις οποίες, εκτός των ανθρωπιστικών, θεραπεύει εδώ και πενήντα επίσης χρόνια το ΕΙΕ.

Περιττό να αναφέρουμε ότι όχι μόνο δεν προηγήθηκε διάλογος μεταξύ των Κέντρων και της εποπτεύουσας αυτό Αρχής (ΓΓΕΤ, Υπ. Ανάπτυξης) αλλά, ακόμη και όταν τέσσερις μέρες πριν την απόφαση, ζητήθηκε ευθέως - και ενώπιον της ερευνητικής κοινότητας - από τον Γενικό Γραμματέα Έρευνας και Τεχνολογίας να διαψεύσει ή επιβεβαιώσει την φήμη περί κατάργησης του Κέντρου που ήδη κυκλοφορούσε, εκείνος εκτέθηκε ηθικά δηλώνοντας άγνοια. Επιπλέον, δεν υπάρχει  σχετική γνωμοδότηση του Εθνικού Συμβουλίου Έρευνας και Τεχνολογίας (ΕΣΕΤ) η οποία, σύμφωνα με το θεσμικό πλαίσιο που διέπει τα ερευνητικά κέντρα, είναι απαραίτητη προκειμένου να ληφθούν σχετικές αποφάσεις (Ν.1514/85 αρ.25). Αξίζει να επισημανθεί ότι το επιχείρημα που επικαλείται η Απόφαση της Διυπουργικής για «εξορθολογισμό της λειτουργίας των Δημόσιων Φορέων και περιορισμό της σπατάλης» δεν ευσταθεί στην περίπτωση του ΕΚΚΕ, καθότι τα μέλη του ΔΣ του φορέα είναι μη αμειβόμενα και η μόνη «οικονομία» περιορίζεται στην κατάργηση της θέσης του Προέδρου του ΔΣ.

Παραταύτα ακόμη και τώρα, το Υπουργείο Ανάπτυξης δεν θεωρεί ότι πρέπει να παρουσιάσει την πλήρη πρόταση των όσων σχεδιάζει, να προχωρήσει σε δημόσια διαβούλευση και να ακούσει και τις απόψεις όχι απλώς των άμεσα ενδιαφερομένων αλλά των 'καθ'ύλην αρμόδιων' που στην προκειμένη περίπτωση είναι η επιστημονική και ερευνητική κοινότητα.

 

Η χρησιμότητα της κοινωνικής έρευνας θεωρείται αυτονόητη σ' όλο τον προηγμένο κόσμο. Για να είναι όμως κοινωνικά χρήσιμη, η κοινωνική έρευνα πρέπει να ασκείται σε πλαίσιο ακαδημαϊκής ελευθερίας και σε συνθήκες ανεξαρτησίας από οικονομικές ή πολιτικο-ιδεολογικές σκοπιμότητες. Η ποιότητα και η χρησιμότητα της κοινωνικής έρευνας είναι ευθέως ανάλογες της επιθυμίας μιας κοινωνίας να διασφαλίσει τις συνθήκες αυτές τις μόνες που επιτρέπουν την προαγωγή της αυτογνωσίας της και την ανάδειξη μέσων και τρόπων ευημερίας της. Η δημόσια σφαίρα είναι ο μόνος χώρος όπου μπορεί να ανθήσει η κοινωνικά χρήσιμη κοινωνική έρευνα υπό την πρόσθετη προϋπόθεση ότι τα πορίσματά της  υπόκεινται στην αξιολόγηση και κριτική επισκόπησή τους στο πλαίσιο της εθνικής και διεθνούς επιστημονικής κοινότητας.

Το ΕΚΚΕ, λειτουργώντας πάντα σε ασφυκτικό περιβάλλον ανυπαρξίας εθνικών κονδυλίων και πολιτικής για την κοινωνική έρευνα, επιβίωσε, όλα αυτά τα χρόνια, αντλώντας από τις δικές του κυρίως δυνάμεις. Κυνηγώντας χρηματοδοτήσεις στο πλαίσιο προγραμμάτων με στενή εφαρμοσμένη και αποσπασματική στοχοθεσία, δεν ξέχασε την πραγματική αποστολή του και πέτυχε με την ερευνητική και εκδοτική του δραστηριότητα να διευρύνει τη γνώση μας για τη σύγχρονη ελληνική κοινωνία.

Η κατάργηση του μόνου στη χώρα δημόσιου Ερευνητικού Κέντρου στις κοινωνικές επιστήμες συνεπάγεται την υποβάθμιση της κοινωνικής έρευνας και τη συρρίκνωση της ερευνητικής κοινότητας.  Παράλληλα, σηματοδοτεί την αδιαφορία της Πολιτείας για τις κοινωνικές επιστήμες και καθιστά την επιβίωση και άνθησή τους στόχο ιδιαίτερα δυσπρόσιτο.

 

Σας καλούμε, συνυπογράφοντας το κείμενο αυτό, να στηρίξετε τις δομές που υπηρετούν την κοινωνική έρευνα στη χώρα μας και να ζητείστε αντί της κατάργησης, την αναβάθμιση του ΕΚΚΕ.

Η Διοίκηση και οι εργαζόμενοι του ΕΚΚΕ



[1] Απογραφές πληθυσμού 1991 και 2001, οικονομικά στοιχεία. Οικονομικός κλάδος 732: Έρευνα και ανάπτυξη στις κοινωνικές και ανθρωπιστικές επιστήμες 1991:628, 2001:470 άτομα.