Περιβαλλοντική Πρωτοβουλία Μαγνησίας

eggrafeite

10.jpg

Ειδήσεις

Διάφορες ειδήσεις.

Οι αστυνομικοί της Χαλκιδικής υπέρ των κατοίκων

 

«Ξεσκούριασαν» οι αστυνομικοί

 

«Δεν έχουμε τίποτα να χωρίσουμε με τους κατοίκους, ξεκαθάρισαν τα μέλη της Ενωσης Αστυνομικών Υπαλλήλων Κεντρικής Μακεδονίας, που πραγματοποίησαν συγκέντρωση διαμαρτυρίας στον Πολύγυρο

 

getFile (94)getFile (95)

Οι Επιτροπές Αγώνα Θεσσαλονίκης και Χαλκιδικής διοργανώνουν αύριο συναυλία. Στη συνέχεια, οι κάτοικοι καλούν τον κόσμο για μια… «βόλτα στις Σκουριές»

ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ Του Νίκου Φωτόπουλου

«Γίναμε “κόκκινο πανί” για τους κατοίκους της βορειοανατολικής Χαλκιδικής. Δεν έχουμε τίποτα να χωρίσουμε μαζί τους. Η επένδυση χρυσού στις Σκουριές δεν είναι θέμα της αστυνομίας», ξεκαθάρισαν τα μέλη της Ένωσης Αστυνομικών Υπαλλήλων Κεντρικής Μακεδονίας, που πραγματοποίησαν χθες συγκέντρωση διαμαρτυρίας στον Πολύγυρο.

«Το θέμα των μεταλλείων χρυσού είναι πολιτικό. Αφορά το υπουργείο Ανάπτυξης και όχι το υπουργείο Προστασίας του Πολίτη. Η επένδυση αυτή δεν μπορεί να λειτουργήσει με αστυνομικά μέτρα», δήλωσε ο γραμματέας της Ενωσης Αστυνομικών Υπαλλήλων Θεσσαλονίκης, Θεόφιλος Παπαδάκης, που μεταξύ άλλων κατήγγειλε:

- Την καθημερινή μετακίνηση προσωπικού της ΕΛ.ΑΣ. από διάφορες περιοχές της Κεντρικής Μακεδονίας στις Σκουριές, με συνέπεια να αποδυναμώνεται η αστυνόμευση στην υπόλοιπη περιφέρεια.

- Την καθημερινή μετάβαση και απασχόληση 70-80 αστυνομικών στις Σκουριές για τη φύλαξη των εγκαταστάσεων της εταιρείας εξόρυξης χρυσού. «Αυτό συνεπάγεται τεράστιο κόστος και μεγάλη ταλαιπωρία για τους συναδέλφους μας», τόνισε.

- Το υψηλό κόστος μετακίνησης, που για κάθε διμοιρία ανέρχεται ημερησίως σε 1.500 ευρώ.

- Κυρίως, όμως, τη διένεξη με τους κατοίκους, που είναι Ελληνες πολίτες και με τους οποίους δεν έχουν να χωρίσουν τίποτε οι αστυνομικοί.

«Στοχοποιηθήκαμε από τους κατοίκους. Δεν έχουμε να χωρίσουμε τίποτα μαζί τους», ανέφερε ο κ. Παπαδάκης, σχολιάζοντας τα επεισόδια μεταξύ αστυνομικών και κατοίκων που εναντιώνονται στην επένδυση χρυσού, ενώ εξέφρασε την ευχή του «να μην υπάρξει άλλος τραυματισμός για τη φύλαξη της επένδυσης».

Η πρωτοβουλία για τη χθεσινή συγκέντρωση διαμαρτυρίας ανήκει στους συνδικαλιστές των Ενώσεων Αστυνομικών Υπαλλήλων Κεντρικής Μακεδονίας, οι οποίοι με τον τρόπο αυτό θέλησαν να στείλουν το δικό τους μήνυμα τόσο προς την τοπική κοινωνία της Χαλκιδικής όσο και στην πολιτική ηγεσία της Αστυνομίας. Ανάμεσά τους και εκπρόσωποι της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Αστυνομικών Υπαλλήλων (ΠΟΑΣΥ), που επέδωσαν ψήφισμα με τα αιτήματά τους στον αναπληρωτή αστυνομικό διευθυντή Χαλκιδικής.

Στο μεταξύ, οι Επιτροπές Αγώνα Θεσσαλονίκης και Χαλκιδικής ενάντια στην Εξόρυξη διοργανώνουν αύριο μεγάλη συναυλία, με γνωστούς καλλιτέχνες «για μια εξόρυξη που δεν θα γίνει ποτέ». Στη συνέχεια, οι κάτοικοι καλούν τον κόσμο που θα ανταποκριθεί στην πρόσκληση για μια… «βόλτα στις Σκουριές».

«Δεν πρόκειται για τίποτα παραπάνω από έναν απλό περίπατο στη φύση, που θα βοηθήσει όμως πολλούς να καταλάβουν τι καταστροφή μπορεί να προκαλέσει και έχει ήδη προκαλέσει η εξόρυξη χρυσού στην περιοχή», λένε. Το κάλεσμα είναι για την Κυριακή, ενώ προσυγκέντρωση θα πραγματοποιηθεί στην πλατεία της Ιερισσού στις 11 από όπου και θα ξεκινήσει η βόλτα προς το δάσος του Κάκαβου. Στην αφίσα της εκδήλωσης αναφέρεται χαρακτηριστικά: «Ανάβαση στον Κάκαβο σημαίνει Ελευθερία – Ξεπούλημα, καταστροφή σημαίνει Προδοσία».

Στη Χαλκιδική συνεχίζεται ο στρατιωτικός νόμος

Nέα επεισόδια στα μεταλλεία χρυσού στις Σκουριές σημειώθηκαν το πρωί ανάμεσα σε κατοίκους και ΜΑΤ.

Όπως γράφει το thesstoday, ομάδα περίπου 30 ατόμων πήγε στο βουνό, για να δει την πρόοδο των εργασιών στον Καρατζά λάκο, όπου μπουλντόζα της εταιρείας πραγματοποιεί εργασίες για λογαριασμό της εταιρείας «Ελληνικός Χρυσός».

Όπως καταγγέλλουν οι κάτοικοι, τα MAT τους εμπόδισαν να προχωρήσουν στο δασικό δρόμο, έγιναν μικροσυμπλοκές και περιορισμένη χρήση χημικών.

Η αστυνομία διαψεύδει κατηγορηματικά και κάνει λόγο για φθορές των κατοίκων σε ένα τζιπ της εταιρείας (συγκεκριμένα, αναφέρεται πως έσπασαν ένα φλας και προκάλεσαν ζημιά στον προφυλακτήρα).

Μετά το περιστατικό, οι καμπάνες στην Ιερισσό και πάλι χτύπησαν, και οι κάτοικοι συγκεντρώθηκαν στην πλατεία.

Σύμφωνα με το Αθηναϊκό Πρακτορείο, κάτοικοι της Χαλκιδικής παραμένουν στην τοποθεσία Καλογερικό που βρίσκεται κοντά στις Σκουριές διαμαρτυρόμενοι για τις εργασίες που ξεκίνησε η εταιρεία "Ελληνικός Χρυσός" στο δάσος για τη διάνοιξη δρόμων.

Οι ίδιοι κάνουν λόγο για παράνομη υλοτόμηση και επισημαίνουν ότι ζήτησαν από τους εκπροσώπους της εταιρείας τις σχετικές άδειες. "Ο κόσμος ανησυχεί για τον τόπο του, ανησυχεί ότι δεν υπάρχουν ελεγκτικοί μηχανισμοί για τις επιπτώσεις στο περιβάλλον" εξήγησε στο ΑΠΕ - ΜΠΕ ο Γιώργος Λαγόντζος κάτοικος της περιοχής.

Από την πλευρά του ο εκπρόσωπος της εταιρείας, Κωνσταντίνος Γεωργαντζής, επισημαίνει στο ΑΠΕ - ΜΠΕ ότι οι εργασίες που εκτελούνται είναι νόμιμες και ότι η εταιρεία όχι μόνο δεν έχει τίποτε να αποκρύψει αλλά δικαιώθηκε και από το Συμβούλιο της Επικρατείας σε όλα τα ζητήματα.

Μετά από την ένταση που εκδηλώθηκε το πρωί, οι εργασίες σταμάτησαν ενώ, σύμφωνα με τους κατοίκους αναμένεται στο σημείο εκπρόσωπος του δασαρχείου.

Συγκεντρώσεις συμπαράστασης στη Θεσσαλονίκη

Συγκέντρωση συμπαράστασης στους τρεις συλληφθέντες από την Ιερισσό για την επίθεση που έγινε τον Φεβρουάριο στις εγκαταστάσεις των εταιρείας χρυσού στις Σκουριές πραγματοποίησαν το πρωί μέλη της ανοιχτής συνέλευσης αγώνα, στην πλατεία των Αγίων Αναργύρων στην Άνω Πόλη. Στη συνέχεια έκαναν πορεία στην περιοχή.

Μία ακόμη συγκέντρωση διαμαρτυρίας πραγματοποιήθηκε στον Εύοσμο, αυτή τη φορά από κατοίκους της περιοχής που ζητούν την πλήρη λειτουργία του Κέντρου Υγείας, τη στελέχωσή του με γιατρούς και νοσηλευτές και την παροχή πλήρους και δωρεάν ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης για όλους.

 

Νερό που «καίει» φέρνει η ιδιωτικοποίηση

Νερό που «καίει» φέρνει η ιδιωτικοποίηση

27/12/201

Της Χαράς Τζαναβάρα

 

Αυξήσεις-φωτιά στα τιμολόγια του νερού και μάλιστα με ρυθμούς πιο γρήγορους και από... fast track φέρνει η προωθούμενη ιδιωτικοποίηση της ΕΥΔΑΠ. Αιτία; Τα χρέη των δήμων και του Δημοσίου που φτάνουν αισίως τα 840 εκατ. ευρώ.

 

Οι επίδοξοι «μνηστήρες» στέλνουν στους αρμόδιους κυβερνητικούς παράγοντες το «μήνυμα» να προχωρήσουν σε εξόφληση των λογαριασμών για να καταδεχτούν να μπουν στο παιχνίδι.

 

Προειδοποιούν ότι, αν δεν γίνουν δεκτοί οι όροι τους και παραλάβουν την εταιρεία με χρέη, θα αξιοποιήσουν κοινοτική Οδηγία, σύμφωνα με την οποία έχουν δικαίωμα να απαιτήσουν την είσπραξη των οφειλών, με δέσμευση λογαριασμών, μέσα σε 90 ημέρες!

 

Το μεγαλύτερο πρόβλημα έχουν οι δήμοι, κυρίως της Ανατολικής Αττικής, που οφείλουν στην ΕΥΔΑΠ 335 εκατ. ευρώ, από τα οποία τα 221,5 αντιπροσωπεύουν τις προσαυξήσεις. Οι οφειλές τους, λόγω των μεγάλων καθυστερήσεων, αυξάνονται κατά 3 εκατ. ευρώ τον μήνα!

 

Η απειλή προς τους δημότες είναι άμεση και την περασμένη εβδομάδα πέντε δήμαρχοι της Ανατολικής Αττικής συναντήθηκαν με τον Κωστή Χατζηδάκη, από τον οποίο έλαβαν υπόσχεση ότι θα παρέμβει στα συναρμόδια υπουργεία Οικονομικών και Εσωτερικών για να ενταχθούν οι ανεξόφλητοι λογαριασμοί στη γενικότερη ρύθμιση για τα ληξιπρόθεσμα χρέη της αυτοδιοίκησης.

 

Οι οφειλές των δήμων προς την ΕΥΔΑΠ είναι διαχρονικές και δεν πρέπει να φορτώνεται μόνον στην οικονομική κρίση και τα Μνημόνια. Πολλές φορές στο παρελθόν έχουν γίνει διακανονισμοί με περίπου 40 δήμους για να εξοφληθούν τα χρεωστούμενα, αλλά πληρώθηκαν μια-δυο δόσεις και επαναλήφθηκε το ίδιο σκηνικό. Μόνο τα τελευταία χρόνια έχουν γίνει σχεδόν 300 κατασχέσεις, μέσω δεσμεύσεων τραπεζικών λογαριασμών, στους οποίους πιστώνονται έσοδα των δήμων από τον προϋπολογισμό.

 

Η υπόθεση είναι απλή: η ΕΥΔΑΠ προμηθεύει νερό σε δήμους, κυρίως της Ανατολικής Αττικής, και αυτοί το διανέμουν με τοπικά δίκτυα στους δημότες. Στις περισσότερες περιπτώσεις τα δίκτυα είναι παλιά ή δεν έχουν κατασκευαστεί με σωστές προδιαγραφές και έτσι οι διαρροές είναι συχνό φαινόμενο, ιδιαίτερα σε περιοχές αυθαιρέτων.

 

Οι δημότες, στις περισσότερες περιπτώσεις, εξοφλούν τους λογαριασμούς τους στα δημοτικά ταμεία, αλλά οι τοπικές Αρχές διαθέτουν τα έσοδα σε άλλα έργα. Πρωταθλητές εμφανίζονται μεγάλοι δήμοι όπως τα Μέγαρα, ο Μαραθώνας και η Φυλή. Υπάρχουν όμως δήμοι, όπως της Αθήνας, της Νίκαιας και του Κερατσινίου έχουν απλήρωτους λογαριασμούς από βρεφονηπιακούς σταθμούς και πότισμα κοινόχρηστων χώρων. Και σε αυτές τις περιπτώσεις οι τοπικές Αρχές έχουν χρεώσει κανονικά τους πολίτες με δημοτικά τέλη...

 

Στη συνάντηση με τον Κωστή Χατζηδάκη παραβρέθηκαν οι δήμαρχοι Σαρωνικού Πέτρος Φιλίππου, Μαραθώνα Λουίζος Ιορδάνης, Παιανίας Δημήτρης Δάβαρης, Λαυρεωτικής Κώστας Λεβαντής και ο εκπρόσωπος του Δήμου Μαρκόπουλου. Του ζήτησαν να περιληφθούν οι υποχρεώσεις προς την ΕΥΔΑΠ στη γενικότερη ρύθμιση των χρεών των δήμων που ετοιμάζει το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους. Στη συνάντηση ήταν παρόντες ο διευθύνων σύμβουλος της ΕΥΔΑΠ Γ. Σταυρίδης και ο βουλευτής Μ. Βορίδης.

 

«Ο κ. Χατζηδάκης μάς άκουσε με προσοχή και υποσχέθηκε να αναζητήσει λύση μαζί με τους συναρμόδιους υπουργούς», δήλωσε στην «Εφ.Συν.» ο Π. Φιλίππου και εξήγησε: «αδυνατούμε να πληρώσουμε τα χρέη». Στην περίπτωση του Δήμου Σαρωνικού από τα 11,2 εκατ. του χρέους τα 4,2 εκατ. δεν έχουν καταβληθεί στον δήμο.

 

«Είναι απλήρωτοι λογαριασμοί συνταξιούχων, ανέργων και άλλων ευπαθών ομάδων που δεν έχουν τη δυνατότητα να πληρώσουν για βασικά αγαθά που τους είναι απαραίτητα», επισήμανε και χαρακτήρισε υπερβολικές τις προσαυξήσεις που έχει επιβάλει η ΕΥΔΑΠ στις ληξιπρόθεσμες οφειλές των δήμων. Υπενθύμισε επίσης ότι τα οικονομικά των δήμων έχουν υποστεί μεγάλες περικοπές.

 

«Είναι ένα διαχρονικό πρόβλημα», εξηγεί στην «Εφ.Συν.» ο Μανώλης Αγγελάκης, ένας από τους δύο εκπροσώπους των εργαζομένων στη διοίκηση της ΕΥΔΑΠ και επικεφαλής της ΔΑΚΕ, που προσθέτει: «οι διοικήσεις έκαναν ανέκαθεν προσπάθειες είσπραξης. Οι δήμοι, συχνά με παρεμβάσεις του πολιτικού συστήματος, έβρισκαν βολικό να φορτώνουν με χρέη κρατικούς ή ημικρατικούς οργανισμούς. Ακόμα και αν υπέγραφαν κάποια ρύθμιση στη συνέχεια ήταν ασυνεπείς.

 

Αυτό είχε σαν αποτέλεσμα να προστίθενται στην αρχική οφειλή και οι τρέχουσες». Αποκαλύπτει ότι το χρέος αυξάνεται κατά 3 εκατ. ευρώ τον μήνα και υπογραμμίζει: «τα τεράστια χρέη των δήμων ασφαλώς επηρεάζουν το επικείμενο ξεπούλημα της ΕΥΔΑΠ. Ο επίδοξος ιδιώτης αγοραστής θα προικοδοτηθεί με το χρέος και, με βάση την πρόσφατη κοινοτική Οδηγία 2011/7/ Ε.Ε., έχει τη δυνατότητα είσπραξης των μη αμφισβητούμενων οφειλών εντός 90 ημερών, αρκεί να κινήσει τις απαραίτητες νομικές διαδικασίες.

 

Σε κάθε περίπτωση, οι οφειλές των δήμων δεν μπορεί να συνεχίσουν να διογκώνονται σε βάρος των καταναλωτών και των μετόχων της ΕΥΔΑΠ. Τα ποσά αυτά στερούν από τον αναγκαίο εκσυγχρονισμό της ΕΥΔΑΠ, αλλά και τις επενδύσεις για τον άνθρωπο και το περιβάλλον».

 

Τέλος στην αυθαιρεσία της ναοδομίας

ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ

Τέλος στην αυθαιρεσία της ναοδομίας


Στις πολεοδομίες η αρμοδιότητα ελέγχου και η έκδοση αδειών για ναούς και μονές

Του Γιωργου Λιαλιου

Τίτλοι τέλους για τη ναοδομία. Το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους, με γνωμοδότησή του την οποία αποδέχθηκε το υπουργείο Περιβάλλοντος, έκρινε ότι η αρμοδιότητα έκδοσης οικοδομικών αδειών και διενέργειας ελέγχων για την τήρηση της πολεοδομικής νομοθεσίας σε ναούς, μονές, μητροπολιτικά μέγαρα και κάθε είδους κτίρια εκκλησιαστικού χαρακτήρα ανήκει από το 1988 στις κατά τόπους πολεοδομίες. Με την απόφαση αυτή θεωρούνται ανίσχυροι όλοι οι κανονισμοί που εξέδωσε έκτοτε η Ιερά Σύνοδος για τις αρμοδιότητες και τη λειτουργία της ναοδομίας και ανοίγει ο δρόμος για την είσπραξη υψηλών προστίμων για βεβαιωμένες περιπτώσεις πολεοδομικών αυθαιρεσιών.

Η γνωμοδότηση του Β΄ Τμήματος του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους (αρ. 148/2012), που αποκαλύπτει σήμερα η «Κ», έρχεται να κλείσει μια εκκρεμότητα ετών, η οποία αποτέλεσε πηγή συγκρούσεων ανάμεσα σε πολεοδομικές υπηρεσίες και φορείς της Εκκλησίας. Σύμφωνα με το σκεπτικό της, στον καταστατικό χάρτη της Εκκλησίας της Ελλάδος (Ν. 590/1977) προβλεπόταν σαφώς ότι ο Οργανισμός Διοίκησης της Εκκλησιαστικής Περιουσίας (ΟΔΕΠ) είχε αναλάβει την έκδοση οικοδομικών αδειών για την ανέγερση ή επισκευή μητροπολιτικών μεγάρων, ναών και μονών. Ομως, όταν με τον Ν. 1811/1988 καταργήθηκε ο ΟΔΕΠ, δεν ορίστηκε ότι μεταφέρεται σε άλλο όργανο η επίμαχη αρμοδιότητα. «Συνακόλουθα, η αρμοδιότητα για χορήγηση άδειας δόμησης καταργήθηκε εν ταυτώ με την κατάργηση του ΟΔΕΠ και η άσκησή της περιήλθε στις αρμόδιες πολεοδομικές αρχές», σημειώνει το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους, παραθέτοντας και τη σχετική νομολογία του Συμβουλίου της Επικρατείας (1794/1994, 692/1993, 3237/2000).

Περαιτέρω, «η αρμοδιότητα έκδοσης άδειας δόμησης ιερών ναών και ετέρων εκκλησιαστικών κτισμάτων και της διενέργειας ελέγχων αποτελούν κύριες διοικητικές αρμοδιότητες που πρέπει ρητά να προβλέπονται και δεν μπορεί να ενταχθούν στις διατάξεις για τη ρύθμιση των ζητημάτων οργάνωσης και εσωτερικής διοίκησης της Εκκλησίας και των περί την ανέγερση ιερών ναών και κτισμάτων αυτών», αναφέρει το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους. Και καταλήγει ότι «οι αρμοδιότητες έκδοσης οικοδομικής άδειας, καθώς και της άσκησης του συναφούς ελέγχου τήρησης των πολεοδομικών διατάξεων (σ.σ.: για τα κτίρια αυτά), ανήκουν στις αρμόδιες πολεοδομικές υπηρεσίες και στα αρμόδια ελεγκτικά όργανα».

Την υπόθεση ανακίνησε το 2010 η τότε υπουργός Περιβάλλοντος Τίνα Μπιρμπίλη, με αφορμή περιπτώσεις (όπως των αυθαιρέτων οικημάτων δίπλα στη Μονή Πεντέλης, του εκκλησιαστικού κέντρου της Μονής Αγίας Παρασκευής στα Μέγαρα και εκκλησιαστικού κτίσματος της μητρόπολης στο Αίγιο) όπου φορείς της Εκκλησίας αρνούνταν να καταβάλουν τα πρόστιμα που τους βεβαίωσαν οι πολεοδομίες, θεωρώντας τις αναρμόδιες. Η γενική γραμματέας Χωροταξίας εξέδωσε εγκύκλιο (αρ. 11/10), τονίζοντας ότι οι πολεοδομικοί έλεγχοι είναι αρμοδιότητα των κατά τόπους πολεοδομικών γραφείων. Και σε απάντηση η Ιερά Σύνοδος εξέδωσε νέο κανονισμό (ΦΕΚ 135 Α/9.8.10) αναβαθμίζοντας το Γραφείο Ναοδομίας σε «Διεύθυνση Ναοδομίας», αναθέτοντάς της και αρμοδιότητα ελέγχου κατασκευών. Κατόπιν το υπουργείο απευθύνθηκε στο Νομικό Συμβούλιο του Κράτους, που τον Μάρτιο εξέδωσε τη γνωμοδότησή του και στις 8 Οκτωβρίου ο αναπληρωτής υπουργός Περιβάλλοντος Σταύρος Καλαφάτης την έκανε αποδεκτή και την κοινοποίησε στις αρμόδιες υπηρεσίες. Υπενθυμίζεται ότι, εκτός από τις προαναφερθείσες υποθέσεις πολεοδομικών αυθαιρεσιών, στο παρελθόν είχε αποκαλυφθεί ότι γινόταν εκτεταμένη χρήση οικοδομικών αδειών της ναοδομίας για συμπληρωματικά σε ναΐσκους οικήματα (πανηγυρόσπιτα), προκειμένου να ανεγερθούν βίλες εκατοντάδων τετραγωνικών.

Σηκώνουν πανιά τα φορτηγά πλοία!

Σηκώνουν πανιά τα φορτηγά πλοία

Στόχος η μείωση στις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου αλλά και η οικονομία στα πανάκριβα ορυκτά καύσιμα

ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ ΕΥΗ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑΔΟΥ

ΔΗΜΟΣΙΕΥΘΗΚΕ: Σάββατο 08 Σεπτεμβρίου 2012

Αν ο παγκόσμιος στόλος φορτηγών πλοίων ήταν χώρα θα ήταν ο έκτος μεγαλύτερος ρυπαντής στον πλανήτη, αφού εκπέμπουν τόνους αερίων του θερμοκηπίου. Για να μειώσουν τις εκπομπές και να γλιτώσουν το κόστος των πανάκριβων ορυκτών καυσίμων, οι σχεδιαστές των φορτηγών πλοίων στρέφονται στην παλαιότερη πηγή ενέργειας: τον άνεμο.

Τα νέα πλοία παραμένουν ακόμα σχέδια στο χαρτί ή έχουν κατασκευαστεί κάποια πρωτότυπα σε δοκιμαστικό στάδιο. Την περασμένη άνοιξη, για παράδειγμα, το Πανεπιστήμιο του Τόκιο παρουσίασε σε μια μεγάλη έκθεση το μοντέλο του Wind Challenger, ενός πλοίου με εννέα κατάρτια, ύψους 50 μέτρων, με πέντε άκαμπτα πανιά από αλουμίνιο και πλαστικό ενισχυμένο με ίνες. Τα πανιά είναι σχεδιασμένα ώστε να μπαίνει το ένα μέσα στο άλλο σε περίπτωση κακοκαιρίας ή όταν το πλοίο βρίσκεται σε λιμάνι.

Στη Βόρεια Ιρλανδία μια άλλη εταιρεία, η B9 Shipping, σχεδίασε ένα πλοίο μήκους 100 μέτρων, που μπορεί να μεταφέρει 3.000 τόνους εμπορευμάτων. Διαθέτει τρία κατάρτια ύψους 55 μέτρων, όσο ένα κτίριο 14 ορόφων.

Το πλοίο κινείται με συνδυασμό αιολικής ενέργειας και της Ρολς Ρόις μηχανής, που καίει βιοκαύσιμα. Το μοντέλο του δοκιμάστηκε τον περασμένο μήνα στο Πανεπιστήμιο του Σαουθάμπτον στην Αγγλία, όπως αναφέρουν οι «New York Times». «Το τεστ πήγε πολύ καλά. Οι ειδικοί υπολόγισαν αν συμφέρει οικονομικά η χρήση του σε ορισμένα εμπορικά δρομολόγια», λέει η Νταϊάν Γκίλμπιν, ιδρύτρια και διευθύντρια της εταιρείας. Το επόμενο βήμα είναι να βρει τα χρήματα που απαιτούνται για την κατασκευή του πλοίου, η οποία θα κοστίσει 45 εκατ. δολάρια και θα απαιτηθούν τρία χρόνια.

Αρκετοί παράγοντες οδηγούν προς τα εκεί τις προσπάθειες των κατασκευαστών: το ανερχόμενο κόστος των ορυκτών καυσίμων που έχει αυξηθεί κατά 600% την τελευταία 10ετία, αλλά και νέες νομοθεσίες, όπως αυτή στη Βόρεια Αμερική, όπου πλέον τα πλοία πρέπει να καίνε πετρέλαιο με χαμηλή περιεκτικότητα σε θείο, το οποίο κοστίζει 60% περισσότερο από τα καύσιμα που συνήθως χρησιμοποιούν τα φορτηγά πλοία.