Περιβαλλοντική Πρωτοβουλία Μαγνησίας

eggrafeite

17.jpg

Ειδήσεις

Διάφορες ειδήσεις.

Στη Χαλκιδική συνεχίζεται ο στρατιωτικός νόμος

Nέα επεισόδια στα μεταλλεία χρυσού στις Σκουριές σημειώθηκαν το πρωί ανάμεσα σε κατοίκους και ΜΑΤ.

Όπως γράφει το thesstoday, ομάδα περίπου 30 ατόμων πήγε στο βουνό, για να δει την πρόοδο των εργασιών στον Καρατζά λάκο, όπου μπουλντόζα της εταιρείας πραγματοποιεί εργασίες για λογαριασμό της εταιρείας «Ελληνικός Χρυσός».

Όπως καταγγέλλουν οι κάτοικοι, τα MAT τους εμπόδισαν να προχωρήσουν στο δασικό δρόμο, έγιναν μικροσυμπλοκές και περιορισμένη χρήση χημικών.

Η αστυνομία διαψεύδει κατηγορηματικά και κάνει λόγο για φθορές των κατοίκων σε ένα τζιπ της εταιρείας (συγκεκριμένα, αναφέρεται πως έσπασαν ένα φλας και προκάλεσαν ζημιά στον προφυλακτήρα).

Μετά το περιστατικό, οι καμπάνες στην Ιερισσό και πάλι χτύπησαν, και οι κάτοικοι συγκεντρώθηκαν στην πλατεία.

Σύμφωνα με το Αθηναϊκό Πρακτορείο, κάτοικοι της Χαλκιδικής παραμένουν στην τοποθεσία Καλογερικό που βρίσκεται κοντά στις Σκουριές διαμαρτυρόμενοι για τις εργασίες που ξεκίνησε η εταιρεία "Ελληνικός Χρυσός" στο δάσος για τη διάνοιξη δρόμων.

Οι ίδιοι κάνουν λόγο για παράνομη υλοτόμηση και επισημαίνουν ότι ζήτησαν από τους εκπροσώπους της εταιρείας τις σχετικές άδειες. "Ο κόσμος ανησυχεί για τον τόπο του, ανησυχεί ότι δεν υπάρχουν ελεγκτικοί μηχανισμοί για τις επιπτώσεις στο περιβάλλον" εξήγησε στο ΑΠΕ - ΜΠΕ ο Γιώργος Λαγόντζος κάτοικος της περιοχής.

Από την πλευρά του ο εκπρόσωπος της εταιρείας, Κωνσταντίνος Γεωργαντζής, επισημαίνει στο ΑΠΕ - ΜΠΕ ότι οι εργασίες που εκτελούνται είναι νόμιμες και ότι η εταιρεία όχι μόνο δεν έχει τίποτε να αποκρύψει αλλά δικαιώθηκε και από το Συμβούλιο της Επικρατείας σε όλα τα ζητήματα.

Μετά από την ένταση που εκδηλώθηκε το πρωί, οι εργασίες σταμάτησαν ενώ, σύμφωνα με τους κατοίκους αναμένεται στο σημείο εκπρόσωπος του δασαρχείου.

Συγκεντρώσεις συμπαράστασης στη Θεσσαλονίκη

Συγκέντρωση συμπαράστασης στους τρεις συλληφθέντες από την Ιερισσό για την επίθεση που έγινε τον Φεβρουάριο στις εγκαταστάσεις των εταιρείας χρυσού στις Σκουριές πραγματοποίησαν το πρωί μέλη της ανοιχτής συνέλευσης αγώνα, στην πλατεία των Αγίων Αναργύρων στην Άνω Πόλη. Στη συνέχεια έκαναν πορεία στην περιοχή.

Μία ακόμη συγκέντρωση διαμαρτυρίας πραγματοποιήθηκε στον Εύοσμο, αυτή τη φορά από κατοίκους της περιοχής που ζητούν την πλήρη λειτουργία του Κέντρου Υγείας, τη στελέχωσή του με γιατρούς και νοσηλευτές και την παροχή πλήρους και δωρεάν ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης για όλους.

 

Νερό που «καίει» φέρνει η ιδιωτικοποίηση

Νερό που «καίει» φέρνει η ιδιωτικοποίηση

27/12/201

Της Χαράς Τζαναβάρα

 

Αυξήσεις-φωτιά στα τιμολόγια του νερού και μάλιστα με ρυθμούς πιο γρήγορους και από... fast track φέρνει η προωθούμενη ιδιωτικοποίηση της ΕΥΔΑΠ. Αιτία; Τα χρέη των δήμων και του Δημοσίου που φτάνουν αισίως τα 840 εκατ. ευρώ.

 

Οι επίδοξοι «μνηστήρες» στέλνουν στους αρμόδιους κυβερνητικούς παράγοντες το «μήνυμα» να προχωρήσουν σε εξόφληση των λογαριασμών για να καταδεχτούν να μπουν στο παιχνίδι.

 

Προειδοποιούν ότι, αν δεν γίνουν δεκτοί οι όροι τους και παραλάβουν την εταιρεία με χρέη, θα αξιοποιήσουν κοινοτική Οδηγία, σύμφωνα με την οποία έχουν δικαίωμα να απαιτήσουν την είσπραξη των οφειλών, με δέσμευση λογαριασμών, μέσα σε 90 ημέρες!

 

Το μεγαλύτερο πρόβλημα έχουν οι δήμοι, κυρίως της Ανατολικής Αττικής, που οφείλουν στην ΕΥΔΑΠ 335 εκατ. ευρώ, από τα οποία τα 221,5 αντιπροσωπεύουν τις προσαυξήσεις. Οι οφειλές τους, λόγω των μεγάλων καθυστερήσεων, αυξάνονται κατά 3 εκατ. ευρώ τον μήνα!

 

Η απειλή προς τους δημότες είναι άμεση και την περασμένη εβδομάδα πέντε δήμαρχοι της Ανατολικής Αττικής συναντήθηκαν με τον Κωστή Χατζηδάκη, από τον οποίο έλαβαν υπόσχεση ότι θα παρέμβει στα συναρμόδια υπουργεία Οικονομικών και Εσωτερικών για να ενταχθούν οι ανεξόφλητοι λογαριασμοί στη γενικότερη ρύθμιση για τα ληξιπρόθεσμα χρέη της αυτοδιοίκησης.

 

Οι οφειλές των δήμων προς την ΕΥΔΑΠ είναι διαχρονικές και δεν πρέπει να φορτώνεται μόνον στην οικονομική κρίση και τα Μνημόνια. Πολλές φορές στο παρελθόν έχουν γίνει διακανονισμοί με περίπου 40 δήμους για να εξοφληθούν τα χρεωστούμενα, αλλά πληρώθηκαν μια-δυο δόσεις και επαναλήφθηκε το ίδιο σκηνικό. Μόνο τα τελευταία χρόνια έχουν γίνει σχεδόν 300 κατασχέσεις, μέσω δεσμεύσεων τραπεζικών λογαριασμών, στους οποίους πιστώνονται έσοδα των δήμων από τον προϋπολογισμό.

 

Η υπόθεση είναι απλή: η ΕΥΔΑΠ προμηθεύει νερό σε δήμους, κυρίως της Ανατολικής Αττικής, και αυτοί το διανέμουν με τοπικά δίκτυα στους δημότες. Στις περισσότερες περιπτώσεις τα δίκτυα είναι παλιά ή δεν έχουν κατασκευαστεί με σωστές προδιαγραφές και έτσι οι διαρροές είναι συχνό φαινόμενο, ιδιαίτερα σε περιοχές αυθαιρέτων.

 

Οι δημότες, στις περισσότερες περιπτώσεις, εξοφλούν τους λογαριασμούς τους στα δημοτικά ταμεία, αλλά οι τοπικές Αρχές διαθέτουν τα έσοδα σε άλλα έργα. Πρωταθλητές εμφανίζονται μεγάλοι δήμοι όπως τα Μέγαρα, ο Μαραθώνας και η Φυλή. Υπάρχουν όμως δήμοι, όπως της Αθήνας, της Νίκαιας και του Κερατσινίου έχουν απλήρωτους λογαριασμούς από βρεφονηπιακούς σταθμούς και πότισμα κοινόχρηστων χώρων. Και σε αυτές τις περιπτώσεις οι τοπικές Αρχές έχουν χρεώσει κανονικά τους πολίτες με δημοτικά τέλη...

 

Στη συνάντηση με τον Κωστή Χατζηδάκη παραβρέθηκαν οι δήμαρχοι Σαρωνικού Πέτρος Φιλίππου, Μαραθώνα Λουίζος Ιορδάνης, Παιανίας Δημήτρης Δάβαρης, Λαυρεωτικής Κώστας Λεβαντής και ο εκπρόσωπος του Δήμου Μαρκόπουλου. Του ζήτησαν να περιληφθούν οι υποχρεώσεις προς την ΕΥΔΑΠ στη γενικότερη ρύθμιση των χρεών των δήμων που ετοιμάζει το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους. Στη συνάντηση ήταν παρόντες ο διευθύνων σύμβουλος της ΕΥΔΑΠ Γ. Σταυρίδης και ο βουλευτής Μ. Βορίδης.

 

«Ο κ. Χατζηδάκης μάς άκουσε με προσοχή και υποσχέθηκε να αναζητήσει λύση μαζί με τους συναρμόδιους υπουργούς», δήλωσε στην «Εφ.Συν.» ο Π. Φιλίππου και εξήγησε: «αδυνατούμε να πληρώσουμε τα χρέη». Στην περίπτωση του Δήμου Σαρωνικού από τα 11,2 εκατ. του χρέους τα 4,2 εκατ. δεν έχουν καταβληθεί στον δήμο.

 

«Είναι απλήρωτοι λογαριασμοί συνταξιούχων, ανέργων και άλλων ευπαθών ομάδων που δεν έχουν τη δυνατότητα να πληρώσουν για βασικά αγαθά που τους είναι απαραίτητα», επισήμανε και χαρακτήρισε υπερβολικές τις προσαυξήσεις που έχει επιβάλει η ΕΥΔΑΠ στις ληξιπρόθεσμες οφειλές των δήμων. Υπενθύμισε επίσης ότι τα οικονομικά των δήμων έχουν υποστεί μεγάλες περικοπές.

 

«Είναι ένα διαχρονικό πρόβλημα», εξηγεί στην «Εφ.Συν.» ο Μανώλης Αγγελάκης, ένας από τους δύο εκπροσώπους των εργαζομένων στη διοίκηση της ΕΥΔΑΠ και επικεφαλής της ΔΑΚΕ, που προσθέτει: «οι διοικήσεις έκαναν ανέκαθεν προσπάθειες είσπραξης. Οι δήμοι, συχνά με παρεμβάσεις του πολιτικού συστήματος, έβρισκαν βολικό να φορτώνουν με χρέη κρατικούς ή ημικρατικούς οργανισμούς. Ακόμα και αν υπέγραφαν κάποια ρύθμιση στη συνέχεια ήταν ασυνεπείς.

 

Αυτό είχε σαν αποτέλεσμα να προστίθενται στην αρχική οφειλή και οι τρέχουσες». Αποκαλύπτει ότι το χρέος αυξάνεται κατά 3 εκατ. ευρώ τον μήνα και υπογραμμίζει: «τα τεράστια χρέη των δήμων ασφαλώς επηρεάζουν το επικείμενο ξεπούλημα της ΕΥΔΑΠ. Ο επίδοξος ιδιώτης αγοραστής θα προικοδοτηθεί με το χρέος και, με βάση την πρόσφατη κοινοτική Οδηγία 2011/7/ Ε.Ε., έχει τη δυνατότητα είσπραξης των μη αμφισβητούμενων οφειλών εντός 90 ημερών, αρκεί να κινήσει τις απαραίτητες νομικές διαδικασίες.

 

Σε κάθε περίπτωση, οι οφειλές των δήμων δεν μπορεί να συνεχίσουν να διογκώνονται σε βάρος των καταναλωτών και των μετόχων της ΕΥΔΑΠ. Τα ποσά αυτά στερούν από τον αναγκαίο εκσυγχρονισμό της ΕΥΔΑΠ, αλλά και τις επενδύσεις για τον άνθρωπο και το περιβάλλον».

 

Τέλος στην αυθαιρεσία της ναοδομίας

ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ

Τέλος στην αυθαιρεσία της ναοδομίας


Στις πολεοδομίες η αρμοδιότητα ελέγχου και η έκδοση αδειών για ναούς και μονές

Του Γιωργου Λιαλιου

Τίτλοι τέλους για τη ναοδομία. Το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους, με γνωμοδότησή του την οποία αποδέχθηκε το υπουργείο Περιβάλλοντος, έκρινε ότι η αρμοδιότητα έκδοσης οικοδομικών αδειών και διενέργειας ελέγχων για την τήρηση της πολεοδομικής νομοθεσίας σε ναούς, μονές, μητροπολιτικά μέγαρα και κάθε είδους κτίρια εκκλησιαστικού χαρακτήρα ανήκει από το 1988 στις κατά τόπους πολεοδομίες. Με την απόφαση αυτή θεωρούνται ανίσχυροι όλοι οι κανονισμοί που εξέδωσε έκτοτε η Ιερά Σύνοδος για τις αρμοδιότητες και τη λειτουργία της ναοδομίας και ανοίγει ο δρόμος για την είσπραξη υψηλών προστίμων για βεβαιωμένες περιπτώσεις πολεοδομικών αυθαιρεσιών.

Η γνωμοδότηση του Β΄ Τμήματος του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους (αρ. 148/2012), που αποκαλύπτει σήμερα η «Κ», έρχεται να κλείσει μια εκκρεμότητα ετών, η οποία αποτέλεσε πηγή συγκρούσεων ανάμεσα σε πολεοδομικές υπηρεσίες και φορείς της Εκκλησίας. Σύμφωνα με το σκεπτικό της, στον καταστατικό χάρτη της Εκκλησίας της Ελλάδος (Ν. 590/1977) προβλεπόταν σαφώς ότι ο Οργανισμός Διοίκησης της Εκκλησιαστικής Περιουσίας (ΟΔΕΠ) είχε αναλάβει την έκδοση οικοδομικών αδειών για την ανέγερση ή επισκευή μητροπολιτικών μεγάρων, ναών και μονών. Ομως, όταν με τον Ν. 1811/1988 καταργήθηκε ο ΟΔΕΠ, δεν ορίστηκε ότι μεταφέρεται σε άλλο όργανο η επίμαχη αρμοδιότητα. «Συνακόλουθα, η αρμοδιότητα για χορήγηση άδειας δόμησης καταργήθηκε εν ταυτώ με την κατάργηση του ΟΔΕΠ και η άσκησή της περιήλθε στις αρμόδιες πολεοδομικές αρχές», σημειώνει το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους, παραθέτοντας και τη σχετική νομολογία του Συμβουλίου της Επικρατείας (1794/1994, 692/1993, 3237/2000).

Περαιτέρω, «η αρμοδιότητα έκδοσης άδειας δόμησης ιερών ναών και ετέρων εκκλησιαστικών κτισμάτων και της διενέργειας ελέγχων αποτελούν κύριες διοικητικές αρμοδιότητες που πρέπει ρητά να προβλέπονται και δεν μπορεί να ενταχθούν στις διατάξεις για τη ρύθμιση των ζητημάτων οργάνωσης και εσωτερικής διοίκησης της Εκκλησίας και των περί την ανέγερση ιερών ναών και κτισμάτων αυτών», αναφέρει το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους. Και καταλήγει ότι «οι αρμοδιότητες έκδοσης οικοδομικής άδειας, καθώς και της άσκησης του συναφούς ελέγχου τήρησης των πολεοδομικών διατάξεων (σ.σ.: για τα κτίρια αυτά), ανήκουν στις αρμόδιες πολεοδομικές υπηρεσίες και στα αρμόδια ελεγκτικά όργανα».

Την υπόθεση ανακίνησε το 2010 η τότε υπουργός Περιβάλλοντος Τίνα Μπιρμπίλη, με αφορμή περιπτώσεις (όπως των αυθαιρέτων οικημάτων δίπλα στη Μονή Πεντέλης, του εκκλησιαστικού κέντρου της Μονής Αγίας Παρασκευής στα Μέγαρα και εκκλησιαστικού κτίσματος της μητρόπολης στο Αίγιο) όπου φορείς της Εκκλησίας αρνούνταν να καταβάλουν τα πρόστιμα που τους βεβαίωσαν οι πολεοδομίες, θεωρώντας τις αναρμόδιες. Η γενική γραμματέας Χωροταξίας εξέδωσε εγκύκλιο (αρ. 11/10), τονίζοντας ότι οι πολεοδομικοί έλεγχοι είναι αρμοδιότητα των κατά τόπους πολεοδομικών γραφείων. Και σε απάντηση η Ιερά Σύνοδος εξέδωσε νέο κανονισμό (ΦΕΚ 135 Α/9.8.10) αναβαθμίζοντας το Γραφείο Ναοδομίας σε «Διεύθυνση Ναοδομίας», αναθέτοντάς της και αρμοδιότητα ελέγχου κατασκευών. Κατόπιν το υπουργείο απευθύνθηκε στο Νομικό Συμβούλιο του Κράτους, που τον Μάρτιο εξέδωσε τη γνωμοδότησή του και στις 8 Οκτωβρίου ο αναπληρωτής υπουργός Περιβάλλοντος Σταύρος Καλαφάτης την έκανε αποδεκτή και την κοινοποίησε στις αρμόδιες υπηρεσίες. Υπενθυμίζεται ότι, εκτός από τις προαναφερθείσες υποθέσεις πολεοδομικών αυθαιρεσιών, στο παρελθόν είχε αποκαλυφθεί ότι γινόταν εκτεταμένη χρήση οικοδομικών αδειών της ναοδομίας για συμπληρωματικά σε ναΐσκους οικήματα (πανηγυρόσπιτα), προκειμένου να ανεγερθούν βίλες εκατοντάδων τετραγωνικών.

Σηκώνουν πανιά τα φορτηγά πλοία!

Σηκώνουν πανιά τα φορτηγά πλοία

Στόχος η μείωση στις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου αλλά και η οικονομία στα πανάκριβα ορυκτά καύσιμα

ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ ΕΥΗ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑΔΟΥ

ΔΗΜΟΣΙΕΥΘΗΚΕ: Σάββατο 08 Σεπτεμβρίου 2012

Αν ο παγκόσμιος στόλος φορτηγών πλοίων ήταν χώρα θα ήταν ο έκτος μεγαλύτερος ρυπαντής στον πλανήτη, αφού εκπέμπουν τόνους αερίων του θερμοκηπίου. Για να μειώσουν τις εκπομπές και να γλιτώσουν το κόστος των πανάκριβων ορυκτών καυσίμων, οι σχεδιαστές των φορτηγών πλοίων στρέφονται στην παλαιότερη πηγή ενέργειας: τον άνεμο.

Τα νέα πλοία παραμένουν ακόμα σχέδια στο χαρτί ή έχουν κατασκευαστεί κάποια πρωτότυπα σε δοκιμαστικό στάδιο. Την περασμένη άνοιξη, για παράδειγμα, το Πανεπιστήμιο του Τόκιο παρουσίασε σε μια μεγάλη έκθεση το μοντέλο του Wind Challenger, ενός πλοίου με εννέα κατάρτια, ύψους 50 μέτρων, με πέντε άκαμπτα πανιά από αλουμίνιο και πλαστικό ενισχυμένο με ίνες. Τα πανιά είναι σχεδιασμένα ώστε να μπαίνει το ένα μέσα στο άλλο σε περίπτωση κακοκαιρίας ή όταν το πλοίο βρίσκεται σε λιμάνι.

Στη Βόρεια Ιρλανδία μια άλλη εταιρεία, η B9 Shipping, σχεδίασε ένα πλοίο μήκους 100 μέτρων, που μπορεί να μεταφέρει 3.000 τόνους εμπορευμάτων. Διαθέτει τρία κατάρτια ύψους 55 μέτρων, όσο ένα κτίριο 14 ορόφων.

Το πλοίο κινείται με συνδυασμό αιολικής ενέργειας και της Ρολς Ρόις μηχανής, που καίει βιοκαύσιμα. Το μοντέλο του δοκιμάστηκε τον περασμένο μήνα στο Πανεπιστήμιο του Σαουθάμπτον στην Αγγλία, όπως αναφέρουν οι «New York Times». «Το τεστ πήγε πολύ καλά. Οι ειδικοί υπολόγισαν αν συμφέρει οικονομικά η χρήση του σε ορισμένα εμπορικά δρομολόγια», λέει η Νταϊάν Γκίλμπιν, ιδρύτρια και διευθύντρια της εταιρείας. Το επόμενο βήμα είναι να βρει τα χρήματα που απαιτούνται για την κατασκευή του πλοίου, η οποία θα κοστίσει 45 εκατ. δολάρια και θα απαιτηθούν τρία χρόνια.

Αρκετοί παράγοντες οδηγούν προς τα εκεί τις προσπάθειες των κατασκευαστών: το ανερχόμενο κόστος των ορυκτών καυσίμων που έχει αυξηθεί κατά 600% την τελευταία 10ετία, αλλά και νέες νομοθεσίες, όπως αυτή στη Βόρεια Αμερική, όπου πλέον τα πλοία πρέπει να καίνε πετρέλαιο με χαμηλή περιεκτικότητα σε θείο, το οποίο κοστίζει 60% περισσότερο από τα καύσιμα που συνήθως χρησιμοποιούν τα φορτηγά πλοία.

Ο πόλεμος της πατάτας

«Ο κόσμος ήθελε να τιμωρήσει τους μεσάζοντες»

Ολοκληρώθηκε με επιτυχία το Σάββατο το πείραμα της πατάτας στην Κατερίνη με στόχο να ωφεληθούν παραγωγοί και καταναλωτές. Ηδη και σε άλλες πόλεις ετοιμάζονται μαζικές αγορές αγροτικών προϊόντων

Ρεπορτάζ: Κώστας Κουκουμάκας

ΔΗΜΟΣΙΕΥΘΗΚΕ: Τρίτη 28 Φεβρουαρίου 2012

Το πείραμα της Κατερίνης που στόχο είχε να ωφεληθούν καταναλωτές και πατατοπαραγωγοί ολοκληρώθηκε με επιτυχία το περασμένο Σάββατο. Η προσπάθεια της ομάδας εθελοντών της Κατερίνης να καταργήσει τους μεσάζοντες και τους χονδρεμπόρους αγροτικών προϊόντων θα επαναληφθεί.

Ηδη, όμως, ορισμένα σούπερ μάρκετ της Κατερίνης έριξαν στο μισό την τιμή της πατάτας. Το επόμενο Σάββατο ακόμη 75 τόνοι θα διατεθούν στην Κατερίνη απευθείας από παραγωγούς του Νευροκοπίου. Σε διάστημα 20 ωρών περισσότερα από 1.100 άτομα κάλυψαν και αυτήν την ποσότητα. Την ίδια ώρα μαζικές αγορές άλλων αγροτικών προϊόντων (ρύζι, λάδι κ.ά.) ετοιμάζονται ήδη σε άλλες πόλεις, όπως η Βέροια. Στον Νέο Κόσμο ομάδα εθελοντών με σλόγκαν «Χτυπάμε την κρίση, διώχνουμε τους μεσάζοντες» συλλέγει ήδη προσφορές από παραγωγούς και ζητά από καταναλωτές να κάνουν ηλεκτρονικές παραγγελίες για προϊόντα όπως κοτόπουλα, όσπρια και λάδι Κρήτης. Αλλωστε, οι πρώτοι διδάξαντες στην Κατερίνη είχαν ανεβάσει την προσφορά των 24 τόνων πατάτας προς 25 λεπτά το κιλό στο Διαδίκτυο και μέσα σε λίγες ώρες οι παραγγελίες κάλυψαν και τους 24 τόνους. Ο αγρότης πούλησε ένα φορτηγό πατάτες προς 0,25 ευρώ/ κιλό, όταν οι έμποροι θα τις αγόραζαν για 0,10 ευρώ/ κιλό και το προϊόν θα κατέληγε στο λιανεμπόριο έως και επτά φορές ακριβότερα.

Στον καιρό της κρίσης, ο πόλεμος της πατάτας αποτυπώνει χαρακτηριστικά τον ρόλο των μεσαζόντων στη διάθεση των αγροτικών προϊόντων. Και βέβαια περιγράφει την αδυναμία των Αρχών να ελέγξουν την εκτίναξη των τιμών των αγαθών στη διαδρομή από το χωράφι του παραγωγού ως τα ράφια του σούπερ μάρκετ.

«Σε λιγότερο από δέκα ώρες λάβαμε μέσω Διαδικτύου παραγγελίες για 24 τόνους πατάτας. Από την επισκεψιμότητα έπεσε η ιστοσελίδα. Η ζήτηση ήταν τόσο μεγάλη, ώστε θα μπορούσαμε να διαθέσουμε έως και 100 τόνους» είπε ο Ηλίας Τσολακίδης, μέλος της Ομάδας Εθελοντικής Δράσης Πιερίας.

Ο ίδιος είναι μετανάστης στη Γερμανία, όπου εργάζεται ως τεχνικός διευθυντής στο Κολέγιο Αθλητικών Επιστημών του Πανεπιστημίου της Κολωνίας. Μαζί με ακόμη δέκα πολίτες συνέστησε στην Κατερίνη την εθελοντική ομάδα το 2007 λίγο μετά τις καταστροφικές πυρκαγιές της Πελοποννήσου. «Είπαμε ότι θα προφυλάξουμε τον Ολυμπο, έτσι ξεκινήσαμε. Στη συνέχεια, ασχοληθήκαμε με τις διαβάσεις πεζών, με τη δωρεά οργάνων και τώρα με τους μεσάζοντες στα αγροτικά προϊόντα» εξηγεί ενώ φορώντας ένα πορτοκαλί γιλέκο μοιράζει σακιά με πατάτες στο πάρκινγκ των δικαστηρίων της Κατερίνης.

Οι εθελοντές είχαν ανακοινώσει ότι οι πατάτες θα μοιράζονταν μετά τις 9.00 το πρωί του Σαββάτου, ωστόσο οι ουρές είχαν σχηματιστεί στον δρόμο μία ώρα νωρίτερα. Ανθρωποι της εθελοντικής ομάδας έλεγχαν το όνομα και τις παραγγελίες των καταναλωτών, έπειτα ο παραγωγός από το Νευροκόπι έκοβε αποδείξεις σε ένα ξύλινο τραπεζάκι και οι πατάτες φορτώνονταν στα αυτοκίνητα.

Η Κική Παντελοπούλου, ιδιοκτήτρια καφετέριας στην Κατερίνη, έφτασε στο σημείο διάθεσης με το ποδήλατο. Είχε παραγγείλει 40 κιλά πατάτες και πλήρωσε 10 ευρώ. «Δεν τις αγόρασα μόνο επειδή συμφέρει, αλλά γιατί θέλω να χτυπηθεί η αισχροκέρδεια στα τρόφιμα» ανέφερε.

«Είναι αξιόλογη προσπάθεια και χρειάζεται τη βοήθειά μας. Χιλιάδες τόνοι πατάτας μένουν κάθε χρόνο αδιάθετοι στις αποθήκες των παραγωγών, ενώ οι καταναλωτές τις αγοράζουμε για χρυσάφι» είπε ο Χρήστος Πανταζής, φωτογράφος.

Οι 24 τόνοι πατάτες στο πάρκινγκ της Κατερίνης πουλήθηκαν σε 530 καταναλωτές σε διάστημα τεσσάρων ωρών. Οι διοργανωτές της πρωτοβουλίας ερμήνευαν τη ζήτηση «όχι μόνο χάρη στην καλή τιμή του προϊόντος, αλλά κυρίως από την επιθυμία του κόσμου να τιμωρηθούν οι μεσάζοντες».

.........................

500% από το χωράφι στο ράφι

ΔΗΜΟΣΙΕΥΘΗΚΕ: Τρίτη 28 Φεβρουαρίου 2012

 

Αποκλίσεις που φθάνουν έως και το 500% στη διαφορά των αγροτικών προϊόντων από το χωράφι στα ράφια των σούπερ μάρκετ δείχνουν στοιχεία της Πανελλήνιας Συνομοσπονδίας Ενώσεων Γεωργικών Συνεταιρισμών (ΠΑΣΕΓΕΣ). Ετσι, για παράδειγμα, μελιτζάνες που διατίθενται από τον παραγωγό 0,80 ευρώ το κιλό φτάνουν στα σούπερ μάρκετ προς 1,4 ευρώ, μήλα 0,9 ευρώ/κιλό προς 2 ευρώ και πιπεριές 0,80 ευρώ/κιλό φθάνουν στα ράφια προς 1,4 ευρώ.

Στο μεταξύ, στο μικροσκόπιο του υπουργείο Ανάπτυξης έχουν τεθεί εικονικές συμφωνίες ανάμεσα σε προμηθευτές και λιανεμπόρους οι οποίες ενώ εξασφαλίζουν εκπτώσεις στους τελευταίους δεν διασφαλίζουν χαμηλότερες τιμές για τον καταναλωτή. Η έρευνα ξεκίνησε έπειτα από καταγγελίες για τη δράση πολυεθνικών καρτέλ και μεγάλων ελληνικών αλυσίδων σούπερ μάρκετ στον τομέα του ρυζιού, καθώς διαπιστώθηκε ότι οι όροι που έμπαιναν για την προώθηση του ρυζιού του Συνεταιρισμού Χαλάστρας στα ράφια ήταν ιδιαίτερα ασύμφοροι και δεν καθιστούσαν το προϊόν ανταγωνιστικό: οι ρυζοπαραγωγοί πουλούσαν προς 0,30 ευρώ το κιλό αλλά το ρύζι κατέληγε στα ράφια προς 3-3,5 ευρώ το κιλό.

Το υπουργείο προσπαθεί να περιορίσει τις εικονικές συμφωνίες που εξασφαλίζουν εκπτώσεις στους λιανέμπορους χωρίς την παροχή αντίστοιχων υπηρεσιών εκ μέρους τους, καθώς και να πετύχει τον εξορθολογισμό του ποσοστού των χορηγούμενων εκπτώσεων ώστε να διασφαλιστεί τελικώς χαμηλότερη τιμή για τον καταναλωτή.

 

Η ΕΡΕΥΝΑ ΤΟΥ ΑΠΘ. «Οσο καλής ποιότητας και αν είναι ένα αγροτικό προϊόν, όταν βγει από το χωράφι του παραγωγού είναι καταδικασμένο να στραγγαλιστεί», λέει στα «ΝΕΑ» ο καθηγητής Αγροτικής Πολιτικής στο Τμήμα Γεωπονίας του ΑΠΘ Κωνσταντίνος Μάττας, που έχει μελετήσει τη διαμόρφωση των τιμών των αγροτικών προϊόντων στη διαδρομή από το χωράφι του παραγωγού ώς το ράφι των σούπερ μάρκετ. Οπως λέει, δεν υπάρχει καμία εποπτεία, ενώ είναι ενδεικτικό ότι στη διαδρομή διάθεσης του προϊόντος εμπλέκονται υπηρεσίες τριών διαφορετικών υπουργείων (Γεωργίας, Ανάπτυξης, Οικονομικών). Η επιστημονική ομάδα του Κωνσταντίνου Μάττα πραγματοποίησε συγκριτική έρευνα σε Ελλάδα και Δανία μελετώντας τις αντιλήψεις αγροτών, συνεταιρισμών, μεταποιητών και λιανεμπόρων στην αλυσίδα παραγωγής τροφίμων. «Και στις δύο χώρες, μεταποιητές και αγρότες συμφωνούν ότι οι λιανοπωλητές είναι τα "κακά παιδιά" στη διαμόρφωση των τιμών», αναφέρεται στα συμπεράσματα της έρευνας.

Παράμετρος που ευνοεί το άνοιγμα της ψαλίδας στα αγροτικά προϊόντα είναι και το γεγονός ότι οι αγρότες στην Ελλάδα δεν υποχρεούνται από τον νόμο να τηρούν βιβλία και στοιχεία βάσει των οποίων να φορολογούνται. Η φορολόγησή τους προκύπτει τεκμαρτά, μέσα από μια δαιδαλώδη νομοθεσία για τον υπολογισμό του εισοδήματός τους, κάτι που είχε σκοπό να ελαφρυνθούν οι φτωχοί αγρότες. Αυτό εκμεταλλεύονται όμως έμποροι, οι οποίοι αναγκάζουν αγρότες να υπογράφουν εικονικές τιμές στα παραστατικά, ώστε στη συνέχεια της «αλυσίδας τροφίμων» να αποκομίζουν εκείνοι υπέρογκα ποσά μετακυλίοντας το κόστος στον καταναλωτή.